Liikennesääntöjen mukainen pyöräileminen Yliopistonkadun ja Väinönkadun, Kauppakadun ja Cygnaeuksenkadun sekä Kauppakadun ja Vaasankadun risteyksissä

Vuonna 2015 neuvoimme ja laskimme JYPSin hankkeessa pyöräilijöitä Sepänkadulla ja Väinönkadulla. Tilaisuuksien pohjalta julkaisimme artikkelin Pyöräkaistojen vaikutus pyöräilemiseen Sepänkadulla ja Väinönkadulla sekä pyöräileminen Väinönkadun ja Yliopistonkadun risteyksessä. Saimme myös vuonna 2016 Liikennevirastolta liikkumisen ohjauksen valtionapua. Kiitos kun pyöräilet -hankkeen osana[…] Lue lisää

Ei kommentteja Kategoriat: Jyväskylä, Katuajokoulutus, Kaupunkisuunnittelu, Liikennejärjestelmä, Liikenneturvallisuus, Liikenteen rauhoittaminen, Pyörätiet, pyöräkaistat ja muut pyöräväylät, Risteykset ja liittymät, Tilastot ja tutkimukset Avainsanat: , , , , , , , , , , ,

Pyöräilyn ja muiden liikennemuotojen merkitys Jyväskylän keskustan kauppakeskuksille, osa 2

Olemme selvittäneet JYPS ry:n hankkeissa toissa ja viime vuonna pyöräilyn ja muiden liikennemuotojen merkitystä Jyväskylän keskustan kauppakeskuksille. Selvityksen ensimmäinen osa toteutettiin loka-marraskuussa 2015 ja osiosta julkaistiin artikkeli joulukuussa 2015. Halusimme selvittää kulkutapoja kauppakeskuksiin myös kesällä, joten toistimme laajan haastattelukierroksen kauppakeskuksissa[…] Lue lisää

Ei kommentteja Kategoriat: Jyväskylä, Kaupat, liikkeet ja asiointipyöräily, Kaupunkisuunnittelu, Liikennejärjestelmä, Pyöräparkit, Pyörätiet, pyöräkaistat ja muut pyöräväylät, Tilastot ja tutkimukset Avainsanat: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Pyöräilyn merkitys Jyväskylän keskustan kauppakeskuksille

Selvitimme syksyllä JYPS ry:n Pyöräilyviikko ja We Cycle Keski-Suomi 2015 -hankkeessa Jyväskylän keskustan kauppakeskusten asiakkaiden saapumistapoja keskustaan ja rahankäyttöä ko. keskuksissa. Ohessa selvitettiin kauppakeskusten liikkeiden arvioita asiakkaidensa kulkutavoista. Tarkoitus oli tutkia erityisesti pyöräilijöiden ja pyöräilyn merkitystä keskustan liikkeille. Selvitys toteutettiin[…] Lue lisää

1 kommentti Kategoriat: Jyväskylä, Kaupat, liikkeet ja asiointipyöräily Avainsanat: , , , , , , , , , , , , ,

Sokos – pyöräilyn musta aukko

Helsingin keskustan pyörätie- ja pyöräkaista-verkosto laajenee jatkuvasti; tänä kesänä otetaan käyttöön sekä pyöräkaista Stockmannin nurkalta Kaivokadulle että Töölön- ja Ruoholahden yhdistävä superväylä Baana. Verkoston perusongelma on kuitenkin se että se ei ole yhtenäinen eikä johdonmukainen. Paraatiesimerkkinä voisi pitää Sokoksen korttelia;[…] Lue lisää

2 kommenttia Kategoriat: Helsinki Avainsanat: , , , ,

Jyväskylästä tehtävä Suomen pyöräilyn ykköskaupunki!

Jyväskylästä kannattaisi tehdä Suomen pyöräilyn ykköskaupunki. Tämä tuottaisi kaupungille ja sen asukkaille merkittäviä hyötyjä. Lähtökohdat ykköskaupungin aseman tavoitteluun ovat erittäin hyvät. Keinovalikoima tavoitteiden saavuttamiseen on sekin jo tiedossa, kyse on lähinnä poliittisesta tahdosta ja oikeiden toimintatapojen käyttämisestä. Liikenteen kestävän järjestämisen –[…] Lue lisää

3 kommenttia Kategoriat: Jyväskylä, Kaupunkisuunnittelu, Liikennejärjestelmä, Pyörätiet, pyöräkaistat ja muut pyöräväylät, Ulkomailta Avainsanat: , , , , ,

Vieraskynä 4: Pyöräilevä Jyväskylä

Kaupunkifillarin Vieraskynä-sarja, osa 4 Timo Koivisto, apulaiskaupunginjohtaja, Jyväskylä Jyväskylän seudun liikenteen kehittämisohjelma 2025 (Jyseli) linjaa liikenteemme nykytilaa ja tulevaisuuden tavoitteita. Liikenne on yksi keskeisistä tekijöistä, kun mietitään koko tulevaa yhdyskuntarakennetta. Kun haluamme myös liikenteen keinoin osallistua ilmastotalkoisiin, pitää meidän rakentaa[…] Lue lisää

2 kommenttia Kategoriat: Jyväskylä, Kaupunkisuunnittelu, Liikennejärjestelmä, Pyöräparkit, Pyörätiet, pyöräkaistat ja muut pyöräväylät, Vieraskynä Avainsanat: , ,

Design, juna-asemat, kuteet ja pyöräily 15.12.2011 @Malmi

Ensi viikolla 15.12.2011 klo 18-20 järjestetään Liikkuvan Arjen Design (LAD) – asemaseudut työpaja Suomen ympäristöopisto Syklin tiloissa (Malmin kauppatie 8 B, 4. krs). Pyöräilyyn ja toimivaan kaupunkiympäristöön liittyvät olennaisesti suunnittelu ja muotoilu. On loistavaa, että Liikkuvan Arjen Design-tyypit ovat ottaneet pohdintansa[…] Lue lisää

1 kommentti Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , , , , , , , , , ,

Erinomainen uusi kirja kävelyn ja pyöräilyn edistämisestä

Tampereen teknillisen yliopiston vetämässä Pykälä-hankkeessa on laadittu erinomainen kirja parhaista eurooppalaisista käytännöistä pyöräilyn ja kävelyn edistämisessä. 269-sivuinen teos on jopa kansainvälisesti varsin kattava ja edistyksellinen. Kaikkien kaupunkisuunnittelusta kiinnostuneiden soisi tutustuvan kirjaan. Kirjan voi tilata 72 euron hintaan täältä. Kirjan materiaalit[…] Lue lisää

Ei kommentteja Kategoriat: Jyväskylä, Kaupunkisuunnittelu, Tiedotteet ja mainokset, Ulkomailta Avainsanat: , , ,

Geneve vs. Helsinki – Osa 1 – Miten pyöräily näkyy katukuvassa?

Teksti aloittaa vertailevan kirjoitussarjan pyöräilykäytännöistä Genevessä, Sveitsissä. Sarja esittelee paikallisia pyöräilyyn liittyviä ratkaisuja kuvin ja havainnoin, hyvine ja huonoine puolineen. Ideana on tutkia, mikä toimii. Genevessä asuu 200 000 asukasta ja suur-Geneven alueella 2 miljoonaa asukasta. Ensimmäisessä osassa näytetään, miten[…] Lue lisää

16 kommenttia Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , , , , ,

Leo Stranius: Pyöräkaistat ja maksuton fillari kaupunkilaisille

Katso muidenkin pyöräilevien ehdokkaiden blogaukset Hyötypyöräilen työmatkojen ja muiden menojen myötä keskimäärin noin 4000-5000 km ympäri vuoden. Kaupungissa fillari on kaikkein tehokkain tapa liikkua paikasta toiseen. Varsinkin silloin kun lunta pyryttää ja muu liikenne on jumissa. Arkimatkojen lisäksi olen tehnyt[…] Lue lisää

15 kommenttia Kategoriat: Ehdokkaat Avainsanat: , , , , , , ,