Pyöräilyn ja muiden liikennemuotojen merkitys Jyväskylän keskustan kauppakeskuksille, osa 2

Olemme selvittäneet JYPS ry:n hankkeissa toissa ja viime vuonna pyöräilyn ja muiden liikennemuotojen merkitystä Jyväskylän keskustan kauppakeskuksille. Selvityksen ensimmäinen osa toteutettiin loka-marraskuussa 2015 ja osiosta julkaistiin artikkeli joulukuussa 2015. Halusimme selvittää kulkutapoja kauppakeskuksiin myös kesällä, joten toistimme laajan haastattelukierroksen kauppakeskuksissa[…] Lue lisää

Ei kommentteja Kategoriat: Jyväskylä, Kaupat, liikkeet ja asiointipyöräily, Kaupunkisuunnittelu, Liikennejärjestelmä, Pyöräparkit, Pyörätiet, pyöräkaistat ja muut pyöräväylät, Tilastot ja tutkimukset Avainsanat: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Pyöräilyn merkitys Jyväskylän keskustan kauppakeskuksille

Selvitimme syksyllä JYPS ry:n Pyöräilyviikko ja We Cycle Keski-Suomi 2015 -hankkeessa Jyväskylän keskustan kauppakeskusten asiakkaiden saapumistapoja keskustaan ja rahankäyttöä ko. keskuksissa. Ohessa selvitettiin kauppakeskusten liikkeiden arvioita asiakkaidensa kulkutavoista. Tarkoitus oli tutkia erityisesti pyöräilijöiden ja pyöräilyn merkitystä keskustan liikkeille. Selvitys toteutettiin[…] Lue lisää

1 kommentti Kategoriat: Jyväskylä, Kaupat, liikkeet ja asiointipyöräily Avainsanat: , , , , , , , , , , , , ,

Kaupunki kuuluu ihmisille, pyörille ja elämälle

Tämä on Kaupunkifillarin suoran linjan kautta tullut vieraskynä -kirjoitus. Kirjoittajana onTukholma vs. Helsinki -kirjoitussarjaan kuvamateriaalin tuottanut Jari. Kaupunkifillarissa suositaan moniäänisyyttä ja julkaistaan säännöllisesti myös muiden kuin vakikirjoittajien juttuja. Tervetuloa kirjoittelemaan. Tuleva kriittinen pyöräretki 11.10muistuttaa jälleen kerran siitä, kenelle kaupunki pitäisi rakentaa, asukkaille, ihmisille[…] Lue lisää

2 kommenttia Kategoriat: Helsinki, Kriittinen pyöräretki, Vieraskynä Avainsanat: , , ,

Bussit jotka eivät piittaa pyöräilijöistä

Olen soittanut nyt HKL:lle kahtena peräkkäisenä päivänä (to 26.8.2010 ja pe 27.7.2010) busseista, jotka ovat ohittaneet Hämeentiellä pyöräilevän itseni 30-50 cm päästä. Toinen oli nro 62, toinen 75. Suurin osa busseista ohittaa kohteliaasti viereisen kaistan kautta tai n. 1,5 m[…] Lue lisää

8 kommenttia Kategoriat: Helsinki Avainsanat: , , , , , , , , , , , , , , , ,

Päivän palautteeni Helsingin bussiliikenteelle

Hei, pyöräilin Pohjoista Rautatiekatua, kun bussinne rekisterillä XXX-XXX kiilasi minut ohittaessaan reunakiveykseen niin että jouduin äkkijarruttamaan. Tieliikennelaki, 19§ sanoo: ”Ohittajan on pidettävä turvallinen väli ohitettavan ajoneuvoon.” Tämä koskee myös polkupyöriä. Voisitteko ystävällisesti muistuttaa kuljettajia liikenneturvallisuudesta ja toisten tielläliikkujien huomioon ottamisesta.[…] Lue lisää

5 kommenttia Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , , ,

Saisko mun pyörä tulla kyytiin?

Kulunut talvi on osoittanut meille Helsinkiläisille ettei epätavalliset sääolosuhteet määrää kun kyse on pyöräilystä. Pyörätiet on kasattu täyteen lunta mutta siitä huolimatta moni katsoo polkupyörän olevan ensisijainen kulkuväline kaupungissa liikkumiseen. Kysehän on vain varustelusta. Jos pyörä on kunnossa ja päällä[…] Lue lisää

3 kommenttia Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , ,

Pyöräilijän yli ajaneelle bussikuskille tuomio

Helsingin Sanomat 5.12.2008: Pyöräilijän yli ajaneelle bussikuskille tuomio kuolemantuottamuksesta. Kuljettaja tuomittiin perjantaina Helsingin käräjäoikeudessa 55 päiväsakkoon eli yhteensä 1 210 euron sakkoon. Lisäksi hänet velvoitettiin korvaamaan valtiolle 695 euroa. Sakot eivät olleet kovin suuret, mutta on tärkeää, että tuomio kuitenkin[…] Lue lisää

Ei kommentteja Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , , , ,