Autot ajoradalle!

Tieliikennelain kokonaisuudistus on edennyt valiokuntien käsittelyyn. Mikään tärkeimmistä pyöräliikenteen lakiuudistustarpeista ei ole toteutumassa. Nämä ovat 30 km/h taajamarajoitus (nykyään 50 km/h) Moottoriajoneuvojen pysäyttämisen selkeä kieltäminen pyöräteillä ja jalkakäytävillä Pyöräilykypärän käyttösäännöksen poistaminen Väistämissääntöjen selkiyttäminen Valtakunnallisesti ja paikallisesti pyöräliikennettä halutaan edistää, mutta[…] Lue lisää

Ei kommentteja Kategoriat: Lainsäädäntöuudistus, Liikenteen ideologia Avainsanat: , , , ,

Tieliikennelaki on jämähtänyt 80-luvulle, eikä parannusta ole luvassa

Hallitus antoi eduskunnalle esityksen uudesta tieliikennelaista 23.11.2017. Pyöräliikenteen edistämisen kannalta lakiesitys on suuri pettymys. Se ei oleellisesti paranna pyöräliikenteen asemaa, joka on jatkossakin alisteinen autoilun sujuvuudelle. Mitään tärkeimpiä pyöräliikenteen lainsäädännön parannustarpeita ei toteuteta. Sisältö Tässä artikkelissa olevat lainaukset ovat yllä[…] Lue lisää

1 kommentti Kategoriat: Lainsäädäntöuudistus, Liikenteen ideologia Avainsanat: , , ,

Heijastimista

Varoitus. Tässä kirjoituksessa kyseenalaistan suomalaisille pyhän asian ja kerron tosiasioita, jotka saattavat aiheuttaa kognitiivista dissonanssia. On taas se aika vuodesta kun hyvää tarkoittavat kansalaiset, turvallisuusorganisaatiot, poliisi ja vähän muutkin organisaatiot levittävät somessa ja lehtien keskustelupalstoilla heijastimen ilosanomaa. Kyse on nimenomaan[…] Lue lisää

5 kommenttia Kategoriat: Liikenneturvallisuus, Liikenteen ideologia Avainsanat: , ,

Riskin ymmärtämisen vaikeudesta

Eli miksi on niin tolkuttoman vaikea keskustella kypäristä asiapohjalta osa 2 Tämä on jatko-osa edelliseen artikkeliini Ajattelun ja argumentoinnin vaikeudesta. Tässä osassa tutustumme ihmisen epärationaalisuuteen, ymmärrämme mitä on todellinen ja kulttuurinen turvallisuus sekä valmistamme herkullista jälkiruokaa.  Varoitus: Sisältää brutaaleja kuvia[…] Lue lisää

2 kommenttia Kategoriat: Liikenneturvallisuus, Liikenteen ideologia Avainsanat: , , , ,

Ajattelun ja argumentoinnin vaikeudesta

Eli miksi on niin tolkuttoman vaikea keskustella kypäristä asiapohjalta osa 1 Tämä kirjoitus on metapohdintaa pyöräilykypäristä käytävästä keskustelusta, argumentaatiovirheistä, ja argumentoinnin ja ajattelun vaikeudesta. Kirjoituksen päätarkoitus ei ole perustella, miksi kypäräpakko ja aggressiivinen kypäräkampanjointi ovat haitallisia. Niitä on perusteltu riittävästi[…] Lue lisää

3 kommenttia Kategoriat: Liikenneturvallisuus, Liikenteen ideologia Avainsanat: , , ,

Otteita tieliikennelain lausunnoista

Tieliikennelain uudistuksen lausuntokierros päättyi viime perjantaina. Lausuntopalveluun tuli 117 lausuntoa. Joukossa on yksityishenkilöiden lausuntoja sekä organisaatioiden lausuntoja. Tämä on kommentaari lausuntopalveluun* annetuista lausunnoista. Kaikki annetut lausunnot eivät näy lausuntopalvelussa, koska lausuntoja on lähetetty myös suoraan ministeriöön. Disclaimer: Olen selannut lausuntoja[…] Lue lisää

2 kommenttia Kategoriat: Lainsäädäntöuudistus, Tieliikennelaki Avainsanat: , ,

Valheellinen turvallisuuslupaus

Sisällys Johdanto Päävammat Lupaus kypärän tehokkuudesta Standardit Standardien heikkoudet Tutkimukset Tapaus-verrokkitutkimukset Thompson, Rivara & Thompson 1989 Ian Walker ja ohitusetäisyydet Väestö- ja kohorttitutkimukset Tilastojen väärinkäyttö Anekdootit Pyöräilyn ja jalankulun riskit Yhteenveto Tästä artikkelista pois jätettyjä asioita Linkkejä Johdanto Vuonna 2003[…] Lue lisää

62 kommenttia Kategoriat: Liikenneturvallisuus, Liikenteen ideologia Avainsanat: , ,

Pysäköintikulttuuri korjaantuu vain lakimuutoksella

Tieliikennelain kokonaisuudistus on edennyt lakiluonnoksen lausuntokierrokselle. Suomi on ollut pitkään jäljessä muusta Euroopasta pyöräilyn lainsäädännön osalta. Ehdotettu laki lyhentää välimatkaa liikenteen sivistysmaihin jonkin verran, mutta muutokset eivät ole riittäviä kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamiseksi. Odotetusti läpi ovat menossa sellaiset uudistukset –[…] Lue lisää

4 kommenttia Kategoriat: Lainsäädäntöuudistus, Tieliikennelaki Avainsanat: , , , , ,
Pohjantien reunakivetön liittymä

Espoon pyöräilyvuosi 2016

Vuonna 2016 tapahtui paljon pieniä askeleita pyöräilyn edistämisohjelman mukaisesti ja osin myös siitä riippumatta. Maastossa tämä tulee näkymään tulevina vuosina, jahka rakentaminen on saatu valmiiksi. Kymmenen mielestäni isointa asiaa. En keksinyt mikä näistä on lopulta vaikuttavin pitkällä aikavälillä, mitä mieltä[…] Lue lisää

3 kommenttia Kategoriat: Espoo Avainsanat: , , , , ,