Vapaan autoilun illuusion hinta

Vuonna 2014 kaupunkisuunnittelulautakunta päätti seuraavasti: Kaupunkisuunnittelulautakunta päätti hyväksyä liikennesuunnitteluosaston piirustuksen nro 6286-7 mukaisen Tyynenmerenkadun lisäkaistan liikennesuunnitelman. Samalla lautakunta toteaa, että kaupungin tulisi selvittää, millaisilla ratkaisuilla rahtiliikenne siirretään pois keskusta-alueelta. Suunnitelmassa Tyynenmerenkadulle rakennetaan lisäkaista, ja Rionkadun liikennevaloristeykseen rakennetaan vapaa oikea autoilijoille,[…] Lue lisää

2 kommenttia Kategoriat: Helsinki, Liikenteen ideologia Avainsanat: , , , ,

Turvallisempi risteys lapsille ja pyöräilijöille?

Risteyksiä voi rakentaa turvallisemmiksi kävelijöille ja pyöräilijöille. Kuvan korotettu pyörätienjatke vähensi tutkimuksessa 42 % lasten risteys-onnettomuuksia. (Lasten liikenneturvallisuus Helsingissä. 2011, s.45). Kirjoitin tästä Hesariin 14.8.  Tavoitteena tulee olla yhdenmukaiset, turvalliset risteykset koko pääkaupunkiseudulla. Pari kuvaa Tampereen teknillisen yliopiston liikenteentutkimuskeskus Vernen[…] Lue lisää

1 kommentti Kategoriat: Helsinki Avainsanat: , , , , , ,

Porin kuolonkolari: hovioikeuden tuomio

Viime vuonna Kaupunkifillari kritisoi Satakunnan käräjäoikeuden päätöstä kolarista, jossa A:n kuljettama auto törmäsi pyöräilijä B:hen. Viime perjantaina Vaasan hovioikeus kumosi käräjäoikeuden päätöksen ja tuomitsi A:n liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja kuolemantuottamuksesta sakkoon. Käräjäoikeuden mukaan törmäys saattoi tapahtua ajoradalla, joten A on vapautettava[…] Lue lisää

Ei kommentteja Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , ,

Hämeentien uudistus on vääjäämätön

Historiaa Hämeentien pyöräkaistoja on odotettu kauan. Ensimmäisen kerran Hämeentien pyöräkaistat piirrettiin vuonna 1937 kantakaupungin pyörätiesuunnitelmaan. Tästä tulee kohta kuluneeksi 80 vuotta. Vuonna 2009 Tea Vikstedt ja 12 muuta kaupunginvaltuutettua tekivät valtuustoaloitteen Hämeentien liikennejärjestelyjen parantamiseksi pyöräilyn kannalta. Kaupunkisuunnitteluvirasto vastasi, ettei se[…] Lue lisää

6 kommenttia Kategoriat: Helsinki, Liikennesuunnittelu Avainsanat: , , , ,

Liikenne ei ole moraalinen kysymys

Kaupungit kasvavat. Yhä useampien pitää liikkua kaupungin sisällä paikasta toiseen joka päivä. Jotta tämä olisi mahdollista, on liikennettä kehitettävä. 60-luvulta lähtien kaupunkeja on rakennettu autoilun ehdoilla, koska autoilun ajateltiin olevan tulevaisuuden kulkumuoto. Teitä on levennetty, kaistoja lisätty ja etäisyyksiä kasvatettu,[…] Lue lisää

1 kommentti Kategoriat: Liikenteen ideologia Avainsanat: , , , , ,

Tapaus Tukholmankatu

Tämä kirjoitus on kommentti käräjäoikeuden päätökseen Tukholmankadun henkirikoksesta. Keskiviikkona 12.8.2015 Helsingissä tapahtui harvinainen rattiraivotapaus. Tukholmankatua Mannerheimintien suuntaan matkalla ollut autoilija kiilasi tahallaan samaan suuntaan kulkeneen pyöräilijän, minkä seurauksena pyöräilijä lensi katuun ja kuoli seuraavana päivänä saamiinsa vammoihin.* Syyskuussa tapaus eteni[…] Lue lisää

Ei kommentteja Kategoriat: Helsinki, Liikenneturvallisuus, Liikenteen ideologia Avainsanat: , , ,

Rattiraivosta

Meilahden päälleajon jälkeen vellovassa keskustelussa nousee yhä uudelleen esiin argumentti, jonka yksi muotoilu menee kutakuinkin näin: “Muistakaa että polkupyöräilijä häviää aina autolle. Ei paljoa lohduta olla oikeassa, kun makaa ruumishuoneella.” Tämä on tietysti totta. Se on samalla tavalla totta kuin[…] Lue lisää

9 kommenttia Kategoriat: Yleinen Avainsanat: ,

Pyöräilyn dataa Helsingistä

Alla muutama graafi pyöräilyn liikennemäärien, pyöräilyonnettomuuksien, jalankulkuonnettomuuksien sekä pyöräilykypärän käyttöasteen kehityksestä Helsingissä. Jätän graafien tulkinnan lukijan illan ratoksi. Liikenneonnettomuuksien data on poliisin tietoon tulleet onnettomuudet. Pyöräilyn määrissä käytin polkupyöräliikenteen käsilaskentojen dataa, koska sitä oli saatavilla pitkältä ajalta. Osa käsilaskentapisteiden datasta on lähteessä arvioitua, ks.[…] Lue lisää

1 kommentti Kategoriat: Helsinki Avainsanat: , , , ,

Kypärän tehokkuus ja kuvitteellinen data

Pyöräilykypärän tehokkuudesta on jälleen julkisuudessa levitelty optimistisia pitävään näyttöön perustumattomia väitteitä. Kuinka tehokkaasti pyöräilykypärä todella suojaa pyöräilijää, on laaja ja kiistanalainen kysymys, jota ei pysty kattavasti käsittelemään yhdessä artikkelissa. Tässä artikkelissa pureudun vain yhteen kysymykseen, Suomen kuolintilastoihin eli VALT-vuosiraportteihin [1], niihin liittyvään kuvitteelliseen[…] Lue lisää

18 kommenttia Kategoriat: Liikenneturvallisuus, Liikenteen ideologia Avainsanat: , ,