Kolarin seuraukset Hollanti vs. Suomi

Hollannissa 2010 kovaa ajanut kääntyvä autoilija keilasi neljä nuorta pyöräilijää. Heille ei onneksi käynyt juuri kuinkaan. Mutta mitä seuraa, kun autoilija ajaa pyöräilijän päälle Hollannissa? – Poliisi syyttää autoilijaa holtittomasta ja vaarallisesta ajamisesta –> ajokortti hyllylle – Paikallisen lehden nettisivuille[…] Lue lisää

22 kommenttia Kategoriat: Liikenneturvallisuus, Liikenteen ideologia Avainsanat: , , , , ,

Suojatie ei tarkoita autoilijan etuajo-oikeutta

On jälleen paikallaan korjata erinäisiä vaarallisia väärinkäsityksiä väistämissäännöistä, joita on hutiloitu medioissa parin viime viikon aikana. Väistämissäännöt Ennen vuotta 1997 oikealta tulevaa väistettiin riippumatta siitä, tuliko hän ajoradalta vai pyörätieltä. Liikenneministeriö katsoi tämän säännön liian vaikeaselkoiseksi, ja vuonna 1997 sääntöä[…] Lue lisää

59 kommenttia Kategoriat: Liikenneturvallisuus, Liikenteen ideologia, Tieliikennelaki Avainsanat: , , , , ,

Helsinki vs. Tukholma, osa 12

Taas vertaillaan. Jälleen neljä kuvaa, kolme helppoa korjausehdotusta ja viimeiseen hieman ongelmallisempaan useampi vaihtoehto joista välttämättä yksi ei riitä, mutta kolme voi olla jo liikaa. Vanhoja käyttämättömiä keinoja uudelleen esiteltyinä, sekä yksi uusi. Keskityn kirjoituksessa lähinnä edullisesti toteutettaviin infran muutoksiin,[…] Lue lisää

3 kommenttia Kategoriat: Helsinki Avainsanat: , , , ,

Tasa-arvon illuusio

Liikennekysymykset herättävät aina suuria mielipiteitä ja tunteita. Kysymys on lopulta siitä, kenelle kaupunkitila kuuluu. Kaupunkitilaa on jo vuosikymmeniä dominoinut vahvasti autoilu. Tämä ei suinkaan johdu siitä, että suurin osa kaupunkilaisista käyttäisi kulkuvälineenään autoa. Tämä johtuu siitä, että auto vie niin paljon[…] Lue lisää

14 kommenttia Kategoriat: Liikenteen ideologia Avainsanat: , , , , , ,

Yhteiskunta ei kannusta arkiliikuntaan

Tutkija Katja Borodulin kirjoitti Helsingin Sanomissa tärkeästä aiheesta: liikkumattomuudesta. Hän vaati yhteiskunnan toimijoilta järeämpiä keinoja liikkumattomuuden vähentämiseksi (HS Mielipide 15.1.2015). Cambridgen yliopiston tuoreen tutkimuksen mukaan pelkästään Euroopassa liikkumattomuus tappaa vuosittain noin 676 000 ihmistä. Maailmanlaajuisesti noin 5 miljoonaa ihmistä kuolee vuosittain liikkumattomuuden seurauksiin. Ongelma[…] Lue lisää

9 kommenttia Kategoriat: Liikennesuunnittelu, Liikenteen ideologia Avainsanat: , , , , , , ,

Valitettava onnettomuus

“Nainen jäi auton alle suojatiellä Helsingissä” “Henkilöauto osui jalankulkijaan risteyksessä” “Nainen jäi suojatiellä henkilöauton töytäisemäksi ja loukkaantui.” “Polkupyöräilijä kolaroi henkilöauton kanssa” “Henkilöauto ajautui päin tolppaa Pihlajamäessä – kuljettaja kuoli” “Bussi töytäisi nelivuotiasta suojatiellä Helsingissä” “Tyypillisin onnettomuus tapahtuu, kun polkupyöräilijä ylittää[…] Lue lisää

55 kommenttia Kategoriat: Liikenneturvallisuus, Liikenteen ideologia Avainsanat: , , , , ,

Suomessa ei ole pyöräilykypärän käyttövelvoitetta

Miksi kypärän käyttösäännös pitää poistaa – osa 1 Tämä on artikkelisarjan ensimmäinen osa, jossa perustelen, miksi Suomen tieliikennelaissa oleva polkupyöräilijän suojakypärän käyttösäännös pitää poistaa. Se ei tarkoita kypärien käytön vastustamista eikä liioin kypäräkieltoa. Se tarkoittaa ainoastaan sitä, että laki ei ota tähän[…] Lue lisää

33 kommenttia Kategoriat: Lainsäädäntöuudistus, Tieliikennelaki Avainsanat: , , , ,

Hämeentie ja HSL

Hämeentie on Helsingin kuuluisin pyöräilyn ongelmapaikka. Jos olet äänioikeutettu helsinkiläinen, osallistu ongelman korjaamiseen allekirjoittamalla kuntalaisaloitte! Hämeentie ei kuitenkaan ole ainoa ongelmapaikka. Usealla muullakin kadulla pyöräilijän paikka on bussikaistalla; tieliikenneasetushan lähtökohtaisesti sallii bussikaistalla pyöräilyn. Tämä luonnollisesti edellyttää bussinkuljettajan ja pyöräilijän yhteispeliä. Ja[…] Lue lisää

Ei kommentteja Kategoriat: Helsinki Avainsanat: , , ,

Suuri Näkyvyyskeskustelu

Pimeiden syysiltojen laskeuduttua on interneteissä herännyt jälleen Suuri Näkyvyyskeskustelu. Mitä kaikkea pyöräilijä voisi tehdä näkyvyytensä edistämiseksi? On olemassa lakisääteiset heijastimet ja valot. Sitten on olemassa yhä suositumpia ylimääräisiä huomiovälineitä, kuten vilkkuvalot ja heijastinliivit. Monet ajattelevat, että mitä enemmän he vilkkuvat[…] Lue lisää

4 kommenttia Kategoriat: Liikenneturvallisuus, Liikenteen ideologia, Yleinen Avainsanat: , ,

Positiivinen diskriminaatio pelastaisi liikenteessä

Viimeisten viiden vuoden aikana pyöräilyn turvallisuus on parantunut Suomessa huomattavasti. Kun vielä 1990-luvulla liikenteessä kuoli yli 70 pyöräilijää vuodessa, niin viime vuosina enää 20. Samalla kuitenkin yhä suurempi osa kuolemaan johtavista pyöräonnettomuuksista kohdistuu kahteen muita heikommassa asemassa olevaan ryhmään: lapsiin[…] Lue lisää

5 kommenttia Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , ,