Väistämissääntöjen tiedottamisessa on kyse ihmishengistä

Väärää tietoa mediassa Uusi tieliikennelaki tulee voimaan kesäkuussa 2020. Hesari julkaisi jutun uuden tieliikennelain erinäisistä säännöistä 23.11.2019. Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen antoi jutussa väärää tietoa väistämissäännöistä. Uuden tieliikennelain viestintä meni pieleen heti alkuunsa. Jutussa Valtonen väittää seuraavasti: ”Uudistuksen jälkeen pyöräilijän[…] Lue lisää

1 kommentti Kategoriat: Liikenneturvallisuus, Liikenteen ideologia Avainsanat: , , , ,

Liikenne ei ole moraalinen kysymys

Kaupungit kasvavat. Yhä useampien pitää liikkua kaupungin sisällä paikasta toiseen joka päivä. Jotta tämä olisi mahdollista, on liikennettä kehitettävä. 60-luvulta lähtien kaupunkeja on rakennettu autoilun ehdoilla, koska autoilun ajateltiin olevan tulevaisuuden kulkumuoto. Teitä on levennetty, kaistoja lisätty ja etäisyyksiä kasvatettu,[…] Lue lisää

1 kommentti Kategoriat: Liikenteen ideologia Avainsanat: , , , , ,

Tapaus Tukholmankatu

Tämä kirjoitus on kommentti käräjäoikeuden päätökseen Tukholmankadun henkirikoksesta. Keskiviikkona 12.8.2015 Helsingissä tapahtui harvinainen rattiraivotapaus. Tukholmankatua Mannerheimintien suuntaan matkalla ollut autoilija kiilasi tahallaan samaan suuntaan kulkeneen pyöräilijän, minkä seurauksena pyöräilijä lensi katuun ja kuoli seuraavana päivänä saamiinsa vammoihin.* Syyskuussa tapaus eteni[…] Lue lisää

Ei kommentteja Kategoriat: Helsinki, Liikenneturvallisuus, Liikenteen ideologia Avainsanat: , , ,

Kypärän tehokkuus ja kuvitteellinen data

Pyöräilykypärän tehokkuudesta on jälleen julkisuudessa levitelty optimistisia pitävään näyttöön perustumattomia väitteitä. Kuinka tehokkaasti pyöräilykypärä todella suojaa pyöräilijää, on laaja ja kiistanalainen kysymys, jota ei pysty kattavasti käsittelemään yhdessä artikkelissa. Tässä artikkelissa pureudun vain yhteen kysymykseen, Suomen kuolintilastoihin eli VALT-vuosiraportteihin [1], niihin liittyvään kuvitteelliseen[…] Lue lisää

18 kommenttia Kategoriat: Liikenneturvallisuus, Liikenteen ideologia Avainsanat: , ,
Pohjantien katusuunnitelma

Pohjantien katusuunnitelma Tapiolassa Merituulentien ja Opintien välillä

Kävin joulun alla yleisötilaisuudessa Tapiolan Pohjantiestä juttelemassa suunnittelijan kanssa ja meillä oli hyvä keskustelu. Ilokseni huomasin sillä olleen vaikutusta: suunnitelmaan oli lisätty korotettu pyörätienjatke kerrostalon tonttiliittymään, kuten seutureitillä kuuluu olla. Oma huoleni on, että tästä tulee Elielinaukio 2, jossa kävelijät päätyvät[…] Lue lisää

1 kommentti Kategoriat: Espoo Avainsanat: , , , , ,

Valitettava onnettomuus

“Nainen jäi auton alle suojatiellä Helsingissä” “Henkilöauto osui jalankulkijaan risteyksessä” “Nainen jäi suojatiellä henkilöauton töytäisemäksi ja loukkaantui.” “Polkupyöräilijä kolaroi henkilöauton kanssa” “Henkilöauto ajautui päin tolppaa Pihlajamäessä – kuljettaja kuoli” “Bussi töytäisi nelivuotiasta suojatiellä Helsingissä” “Tyypillisin onnettomuus tapahtuu, kun polkupyöräilijä ylittää[…] Lue lisää

55 kommenttia Kategoriat: Liikenneturvallisuus, Liikenteen ideologia Avainsanat: , , , , ,

Suomessa ei ole pyöräilykypärän käyttövelvoitetta

Miksi kypärän käyttösäännös pitää poistaa – osa 1 Tämä on artikkelisarjan ensimmäinen osa, jossa perustelen, miksi Suomen tieliikennelaissa oleva polkupyöräilijän suojakypärän käyttösäännös pitää poistaa. Se ei tarkoita kypärien käytön vastustamista eikä liioin kypäräkieltoa. Se tarkoittaa ainoastaan sitä, että laki ei ota tähän[…] Lue lisää

33 kommenttia Kategoriat: Lainsäädäntöuudistus, Tieliikennelaki Avainsanat: , , , ,

Mitä tehdä Liikenneturvalle?

Aiemmin Kaupunkifillari uutisoi Liikenneturvan epätasapainoisesta hallituksesta. Nyt Liikenne- ja viestintäministeriö aikoo uudistaa Liikenneturvan roolia ja lakia Liikenneturvasta. Mitä Liikenneturvalle pitäisi tehdä? Oikeastaan tämä pohdinta tulee myöhässä. Asiasta koottiin lausuntoja hyvän aikaa sitten. Tietääkseni ministeriö ei, ikävä kyllä, kysynyt pyöräilijöiden mielipiteitä. Ongelmia Liikenneturvan[…] Lue lisää

23 kommenttia Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , , ,

Positiivinen diskriminaatio pelastaisi liikenteessä

Viimeisten viiden vuoden aikana pyöräilyn turvallisuus on parantunut Suomessa huomattavasti. Kun vielä 1990-luvulla liikenteessä kuoli yli 70 pyöräilijää vuodessa, niin viime vuosina enää 20. Samalla kuitenkin yhä suurempi osa kuolemaan johtavista pyöräonnettomuuksista kohdistuu kahteen muita heikommassa asemassa olevaan ryhmään: lapsiin[…] Lue lisää

5 kommenttia Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , ,

Pyöräkypärät eivät ole taikakypäriä

”Suomessa vuonna 2009 kuolleista pyöräilijöistä kahdeksan kymmenestä ajoi ilman kypärää”, valistaa YLE. Se, mikä jäi kertomatta on kuitenkin tämä: pyöräily on erittäin turvallinen liikennemuoto. Vuonna 2009 Suomessa kuoli 20 ihmistä pyöräonnettomuuksissa. Pyöräilyn turvallisuus on parantunut merkittävästi jo 20 vuotta peräkkäin.[…] Lue lisää

8 kommenttia Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , ,