Heikoin lenkki pitää olla oma lukko

Kaupunkifillarin facebook julkaisi 10.12.2018 yhdeksäntoista sekunnin videon saatteella: ”Kaikki ei ole sitä miltä näyttää”. Videolla näkyy AZ-Awardissa palkitun sekä Vuoden teräsrakennepalkinnon 2018 voittaneen Keskustakirjasto Oodin asiakaspyörätelineiden laadullinen taso. Noin 100 miljoona maksanut Oodi oli epäonnistunut ulkokalustehankinnoissa pahasti. Asiasta kirjoitti myös[…] Lue lisää

Ei kommentteja Kategoriat: Helsinki Avainsanat: , , , , ,

Maailman toimivimpien katutöiden Helsinki – Lauttasaaren silta

Lauttasaaren sillan työmaajärjestelyt ovat olleet puheenaiheena yli kuukauden. Miten toisin silta olisi voitu remontoida tai mitä vielä nyt nykyisille järjestelyille voisi tehdä, jotta kävelijät ja pyöräilijät eivät olisi jatkuvassa vaarassa, sitä pohdin tässä kirjoituksessa. Helsingin kaupunki aloitti Lauttasaaren sillan peruskorjauksen[…] Lue lisää

Ei kommentteja Kategoriat: Helsinki Avainsanat: , , , , , ,

Hakaniemenrannan asemakaavan muutosehdotus

Helsingin kaupunkiympäristölautakunnassa käsitellään tänään toiseen kertaan Hakaniemen alueen asemakaavamuutosta. Viikko sitten tiistaina asia laitettiin pöydälle eli päätös tehdään mahdollisesti tänään. Suunnitteluaineistossa on useampi lyhyt dokumentti,  liikennesuunnitelma, vuorovaikutusraportti sekä lähes 300 sivuinen pdf, muutosehdotuksen selostus, joka kertoo alueesta ja muutoksesta lähes kaiken. Tulevaisuudessa[…] Lue lisää

Ei kommentteja Kategoriat: Helsinki Avainsanat: , , , ,

Lauttasaaren sillan ideologinen autokaista

Lauttasaaren silta on tulossa remonttiin. Samalla sillan nostoläppä suljetaan pysyvästi, ja liikenneratkaisuja muutetaan vastaamaan uusia suunnitteluperiaatteita sekä kaupungin strategiaa. Elokuussa oli esillä kaksi vaihtoehtoa sillan kaistaratkaisusta. Ensimmäisessä vaihtoehdossa sillalla oli 2+2 tavanomaista kapeampaa ajokaistaa, 2,5 m yksisuuntaiset pyörätiet, 2,8 m[…] Lue lisää

Ei kommentteja Kategoriat: Helsinki, Liikenteen ideologia Avainsanat: , , ,

Tunneli, ruuhkamaksut vai autoilun rajoittaminen?

Mitä tehdä autoilulle? Uuden yleiskaavan ja strategian myötä Helsingin liikenteen kehitysvaihtoehdot ovat olleet medioissa esillä. Näitä ovat mm. ruuhkamaksut, moottorikatujen bulevardisointi, kävelykeskusta ja keskustatunneli. Asukasmäärältään kasvavan pääkaupunkiseudun liikenteen toimivuus tulee heikkenemään, jos liikennejärjestelmälle ei tehdä mitään. Jotain on siis tehtävä. Käytännössä[…] Lue lisää

Ei kommentteja Kategoriat: Helsinki, Liikennesuunnittelu Avainsanat: , , , ,

Kf koeajaa, osa 2: Lauttasaarentie

Sarjan ensimmäisessä osassa käytiin koeajamassa Vuosaarentie, joka uudesta yksisuuntaisesta katuosuudesta huolimatta oli kovin ongelmallinen. Kahden eri järjestelmän tuominen peräkkäin samalle kadulle olisi vaatunut selkeitä systeeminvaihtoja, mutta näiden puuttuessa katu ei toiminut lainkaan. Lisäksi kiinteän viitoituksen ja ohjaavien tiemerkintöjen puute teki[…] Lue lisää

1 kommentti Kategoriat: Helsinki Avainsanat: , , , , , , ,

Tukholma vs. Tukholma, osa 13 – uusi aika

Ensimmäisen Helsinki vs. Tukholma -vertailusarjan kuvia kuvailin lähes päivälleen seitsemän vuotta sitten. Tämän seitsemän vuoden aikana olen käynyt Tukholmassa reilut kuusisataa kertaa ja uusia kuvia olen tänä aikana ottanut varmaankin 20 000 – 25 000 kappaletta. Pelkästään tällä hetkellä kännykässäni[…] Lue lisää

Ei kommentteja Kategoriat: Helsinki Avainsanat: , , , , , ,

Keraan Hollannin ja Tanskan pyöräilyoppeja

Espoon valtuusto hyväksyi eilen Kirsi Louhelaisen toivomuksen, että uudella Keran asuinalueella hyödynnettäisiin kävelyn ja pyöräilyn suunnittelussa Tanskan ja Hollannin suunnittelukäytäntöjä. Toivomus hyväksyttiin äänin 49-15, 11 tyhjää. Tämä on hyvä askel sujuvampaan pyöräinfraan ja Espoon pyöräilysuunnittelukäytäntöjen uudistamiseen. Keväällä Espooseen on muuten[…] Lue lisää

1 kommentti Kategoriat: Espoo Avainsanat: , , , , , , , ,

Roihuvuoren keskustan tuhoaminen

Helmikuussa 2016 sain tietooni, että Roihuvuoren keskustaan ollaan rakentamassa uutta asuinkorttelia, ja samalla ostarin edustan risteyksestä tehdään liikenneympyrä. Lisää asukkaita on tietysti hyvä juttu, mutta miksi ihmeessä Roihuvuoren sydämeen keskelle elävää kävelypainoista aluetta rakennetaan massiivinen liikenneympyrä? Varsinkin kun nykyinen suhteellisen[…] Lue lisää

4 kommenttia Kategoriat: Helsinki, Liikennesuunnittelu Avainsanat: , , , ,

Raportti Ratapihantien turvattomia poikkeusjärjestelyitä vastaan järjestetystä mielenosoituksesta

Itä-Pasila, 21.6.2016 klo 15:55 Joukko pyöräaktiiveja on ryhmittynyt odottamaan työmaan eteläpäähän kello 16 alkavaa mielenosoitusta. Poliisille ilmoitus mielenosoituksesta on jätetty viime perjantaina (17.6) ja eilen paikalle oli lisäksi pyydetty myös turvattomien poikkeusreittien vastuullista tahoa, Kaupunkisuunnitteluviraston projektitoimistoa. Projektitoimiston väkeä ei vielä näy, kun aikaa alkuun on viisi minuuttia.[…] Lue lisää

3 kommenttia Kategoriat: Helsinki, Kriittinen pyöräretki Avainsanat: , , , , , , , ,