Keraan Hollannin ja Tanskan pyöräilyoppeja

Espoon valtuusto hyväksyi eilen Kirsi Louhelaisen toivomuksen, että uudella Keran asuinalueella hyödynnettäisiin kävelyn ja pyöräilyn suunnittelussa Tanskan ja Hollannin suunnittelukäytäntöjä. Toivomus hyväksyttiin äänin 49-15, 11 tyhjää. Tämä on hyvä askel sujuvampaan pyöräinfraan ja Espoon pyöräilysuunnittelukäytäntöjen uudistamiseen. Keväällä Espooseen on muuten[…] Lue lisää

1 kommentti Kategoriat: Espoo Avainsanat: , , , , , , , ,

Turvallisempi risteys lapsille ja pyöräilijöille?

Risteyksiä voi rakentaa turvallisemmiksi kävelijöille ja pyöräilijöille. Kuvan korotettu pyörätienjatke vähensi tutkimuksessa 42 % lasten risteys-onnettomuuksia. (Lasten liikenneturvallisuus Helsingissä. 2011, s.45). Kirjoitin tästä Hesariin 14.8.  Tavoitteena tulee olla yhdenmukaiset, turvalliset risteykset koko pääkaupunkiseudulla. Pari kuvaa Tampereen teknillisen yliopiston liikenteentutkimuskeskus Vernen[…] Lue lisää

1 kommentti Kategoriat: Helsinki Avainsanat: , , , , , ,

Renessanssilapsi – Kaupunkifillari 4 vuotta

Kaupunkifillarin nelivuotinen taipale on ajoittunut sellaiseen aikaa, jolloin Helsingin pyöräilyoloissa on alkanut tapahtua näkyviäkin muutoksia parempaan – Otso kutsuu tätä aikaa pyöräilyn renessanssiksi Helsingissä. Vastaava renessanssi on tapahtumassa lukuisissa kaupungeissa ympäri maailmaa, Euroopalaisena esimerkkinä vaikkapa Pariisi, joka on uuden polven[…] Lue lisää

1 kommentti Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , , , , , ,

Pyöräily-ylpeyttä Köpiksessä

Terveisiä Kööpenhaminan ilmastokokouksesta! Kuten kaikki pyöräilyä parhaimpana kaupunkiliikkumisen muotona pitävät, olin vaikuttunut ja ilahtunut tämän kaupungin liikennejärjestelyistä ja pyöräilyn suosiosta. Kolmeen eri tasoon rakennettu tie – alimpana autot, keskimmäisenä pyörät ja ylimpänä jalankulkijat – on tosiaan toimiva ratkaisu teillä, joilla[…] Lue lisää

6 kommenttia Kategoriat: Yleinen Avainsanat: ,

Tarvitsemme pyöräilyn valtaväylät

Pääkaupunkiseudun neuvottelukunta on ensi viikolla tarkistamassa pks-kuntien yhteistä strategiaa. Tämän haluan neuvottelijoiden agendalle: On saatava aikaan yhtenäinen pyöräilyn valtaväyläverkosto edistämään ja helpottamaan työmatkapyöräilyä sekä lisäämään pyöräilyn turvallisuutta. Pyöräilyn valtaväylä on kaupunginosien ja kaupunkien läpi kulkeva, pitkiä matkoja mahdollistava, jatkuva ja[…] Lue lisää

7 kommenttia Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , , , , ,

Velo-city Global 2010 -konferenssi Kööpenhaminassa

Maailman suurin pyöräilyyn liittyvä konferenssi Velo-city järjestetään kesäkuun 22.-25. päivinä 2010 Kööpenhaminassa. Kokous on ensimmäistä kertaa 30-vuotisen historiansa aikana maailmanlaajuinen ja sen kunniaksi tilaisuus on nimetty Velo-city Global 2010:ksi. Aiemmin joka toinen vuosi järjestetystä tapahtumasta tulee samalla jokavuotinen. Konferenssin muuttuminen[…] Lue lisää

Ei kommentteja Kategoriat: Yleinen Avainsanat: ,

Pyöräilykulttuureista

Osmo Soininvaara kirjoitti blogissaan Lontoon pyöräilykulttuurista, jossa maantiepyörillä ajetaan liikenteen seassa. Itse en Lontoossa näitä pyöräilijöitä vuosi sitten juuri huomannut. Sen sijaan Soininvaaran kuvaama kulttuuri poikkeaa aika lailla esimerkiksi Amsteradmin tai Kööpenhaminan pyöräilykulttuurista. Kesän matkalla Kööpenhaminaan törmäsin loputtomaan tulvaan polkupyöräileviä[…] Lue lisää

5 kommenttia Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , , , ,