Räjähtävä muutosnopeus

Kirjoitukseen lisätty 8.1.2021 klo 22:44 uusi liikennejärjestelykuva Helsinginkadulta. ** Virheitä tulee, ja sitten niitä korjaillaan. Tämän lisäksi niistä olisi hyvä oppia. Hyvän pyöräilykaupungin tunnistaa nopeasta reagointikyvystä sekä jo sovittujen menetelmien käyttämisestä. Oli kyseessä täysin uusi tai uusittava infra, kaivutyö, kiinteistöjen[…] Lue lisää

Ei kommentteja Kategoriat: Helsinki, Työmaat Avainsanat: , , , , ,

Hevoset ajoradalle – ratsupoliisit myös

Uusi tieliikennelaki astui voimaan viime kesäkuussa. Hevosen ja ratsastajan asema ei uudessa laissa juurikaan muuttunut, mutta vanhan lain todella ihmeellinen ja vaikeasti tulkittava lause onneksi poistui. Uusittu pykälä eläimen kuljettamisesta nähtiin silti vaarallisena sekä ratsastajille, hevosta taluttaville ja tietenkin myös[…] Lue lisää

Ei kommentteja Kategoriat: Helsinki Avainsanat: , , , ,

Heikoin lenkki pitää olla oma lukko

Kaupunkifillarin facebook julkaisi 10.12.2018 yhdeksäntoista sekunnin videon saatteella: ”Kaikki ei ole sitä miltä näyttää”. Videolla näkyy AZ-Awardissa palkitun sekä Vuoden teräsrakennepalkinnon 2018 voittaneen Keskustakirjasto Oodin asiakaspyörätelineiden laadullinen taso. Noin 100 miljoona maksanut Oodi oli epäonnistunut ulkokalustehankinnoissa pahasti. Asiasta kirjoitti myös[…] Lue lisää

Ei kommentteja Kategoriat: Helsinki Avainsanat: , , , , ,

Mitä hemmettiä Helsingin kaupunki, eikö teitä apu kiinnosta?

Helsingin kaupungilla on tällä hetkellä kaksi palautejärjestelmää, joihin kaupunkilaiset voivat lähettää kiitoksia, moitteita, kysymyksiä, kehitysideoita jne. Toinen näistä löytyy kaupungin verkkosivuilta, toinen puhelimella erikseen ladattavana Helsinki-mobiilisovelluksena. Verkkosivuilla palautteen jättäjä voi itse päättää, haluaako hän asiaansa vastausta, sekä mikäli haluaa, niin[…] Lue lisää

Ei kommentteja Kategoriat: Helsinki Avainsanat: , , , , , ,

Tehdään jotain kun ei osata tehdä parempaa – Kulosaaren puistotie, osa 3

Kulosaaren puistotiellä alkoi eilen uusi aika, kun vaihe II saapui osaan katuosuutta. Jos olet yksi 315:n joukosta, sekä löysit facebookista edellisenä yönä tulleen Kulosaaren puistotie -rakennusryhmän päivityksen, niin saatoit silti pyöräillä ihan miten sattuu. Älä välitä, sillä ilman laadukkaita pyöräilijöiden ohjauksia[…] Lue lisää

Ei kommentteja Kategoriat: Helsinki Avainsanat: , , , , , ,

”Aina voi hiljentää omaa vauhtiaan tai pysähtyä.” – Kulosaaren puistotie, osa 2

Kulosaaren puistotien muuttaminen pyöräkaduksi jatkuu. Pari viikkoa sitten Kaupunkifillari otti kantaa senhetkiseen tilaan ja ennusti hieman tulevaisuutta. Kirjoituksessa uhkakuvina mainittu erittäin kapea pyöräkaista toteutui jo samalla viikolla. Kapeus oli sitä luokkaa, että myös Helsingin Sanomien Helsinki-liite teki ratkaisusta artikkelin. Itse[…] Lue lisää

Ei kommentteja Kategoriat: Helsinki Avainsanat: , , , , , ,

Ammattilaiset tunaroi, maallikot opastaa – Kulosaaren puistotie

Kulosaaren puistotiellä alkoi tämän viikon maanantaina katutyömaa, jossa katu on tarkoitus muuttaa Helsingin ensimmäiseksi pyöräkaduksi. Katuosuus on pala tulevaa itäbaanaa, joka siis voi olla muutakin kuin kaksisuuntainen hyvin eroteltu ja leveä pyörätie. Nyt pyöräkatu tulee vastaamaan ”huokuttelevasta, mukavasta ja nopeasta” yhteydestä[…] Lue lisää

1 kommentti Kategoriat: Helsinki Avainsanat: , , , , ,

Sörnäisten rantatie ja sen työmaat

Helsingin Sanomat nosti Sörnäisten rantatien työmaat artikkeliksi 28.6.2020. Jutussa kerrotaan viidestä pyöräilyn sujuvuutta lisäävästä risteysalueen työmaasta ja yhdestä putki- ja johtosiirtourakasta. Näiden lisäksi mainitaan Kalasataman puolelle jatkuvasta uudesta Vilhonvuorenkadusta ja Koksikadusta. Jutussa myös mainitaan, että nämä kaksi erillistä urakkaan näkyvät[…] Lue lisää

Ei kommentteja Kategoriat: Helsinki Avainsanat: , , , , ,

Helsinki rakentaa kilometreittäin yksisuuntaisia pyöräteitä, ja olettaa, että niitä osataan käyttää – osa 5, Unioninkatu ja Kirkkokatu

Tällä kertaa syvennymme Unioninkadun yksisuuntaisiin pyöräteihin ja pyöräkaistoihin sekä Kirkkokadun pyöräkaistoihin. Pohdin jälleen syitä rakentamiselle, etsin ongelmia väärin ajamiseen, mietin pyöräväylien laatua, tarpeellisuutta sekä sitä, kuinka paljon näistä on ollut vuosien saatossa puhetta. Miksi Uninoninkatu? Helsingissä monesti pyöräväylän syntyyn on[…] Lue lisää

Ei kommentteja Kategoriat: Helsinki Avainsanat: , , , , ,

Helsinki rakentaa kilometreittäin yksisuuntaisia pyöräteitä, ja olettaa, että niitä osataan käyttää – osa 4, Jakomäentie

Sarjan neljännen osan Jakomäentie on myös yksi erikoisuus Helsingin pyöräilyn historiassa. Jos joku tänään kertoisi, että 15 kilometrin päähan keskustasta koillis-Helsinkiin tehdään pyöräkaistat uudella tilajaolla niin, että ainoat kustannukset on suunnittelu ja tiemerkinnät, en välttämättä uskoisi. On nimittäin todella poikkeuksellista,[…] Lue lisää

1 kommentti Kategoriat: Helsinki Avainsanat: , , ,