Räjähtävä muutosnopeus

Kirjoitukseen lisätty 8.1.2021 klo 22:44 uusi liikennejärjestelykuva Helsinginkadulta. ** Virheitä tulee, ja sitten niitä korjaillaan. Tämän lisäksi niistä olisi hyvä oppia. Hyvän pyöräilykaupungin tunnistaa nopeasta reagointikyvystä sekä jo sovittujen menetelmien käyttämisestä. Oli kyseessä täysin uusi tai uusittava infra, kaivutyö, kiinteistöjen[…] Lue lisää

Ei kommentteja Kategoriat: Helsinki, Työmaat Avainsanat: , , , , ,

Tehdään jotain kun ei osata tehdä parempaa – Kulosaaren puistotie, osa 3

Kulosaaren puistotiellä alkoi eilen uusi aika, kun vaihe II saapui osaan katuosuutta. Jos olet yksi 315:n joukosta, sekä löysit facebookista edellisenä yönä tulleen Kulosaaren puistotie -rakennusryhmän päivityksen, niin saatoit silti pyöräillä ihan miten sattuu. Älä välitä, sillä ilman laadukkaita pyöräilijöiden ohjauksia[…] Lue lisää

Ei kommentteja Kategoriat: Helsinki Avainsanat: , , , , , ,

Kokoojakatujen pyöräkaistat tulevat – osa 2

Tänään on tullut kuluneeksi tasan kymmenen vuotta siitä, kun Kaupunkifillari julkaisi Koirasaarentien pyöräjärjestelyitä kertovan artikkelin. Artikkelissa hehkutettiin yksisuuntaisia pyöräkaistoja sekä kiertoliittymää, jossa pyöräilijät kiertävät ajoradan reunassa ympyrän muodossa. Tällaisia ei oltu aikaisemmin Helsingin suunnitelmissa nähty. Odotettu poikkeus, joka myöhemmin olisi toivottavasti[…] Lue lisää

Ei kommentteja Kategoriat: Helsinki Avainsanat: , , , , , , ,

Maailman toimivimpien katutöiden Helsinki – Lauttasaaren silta

Lauttasaaren sillan työmaajärjestelyt ovat olleet puheenaiheena yli kuukauden. Miten toisin silta olisi voitu remontoida tai mitä vielä nyt nykyisille järjestelyille voisi tehdä, jotta kävelijät ja pyöräilijät eivät olisi jatkuvassa vaarassa, sitä pohdin tässä kirjoituksessa. Helsingin kaupunki aloitti Lauttasaaren sillan peruskorjauksen[…] Lue lisää

Ei kommentteja Kategoriat: Helsinki Avainsanat: , , , , , ,

Hakaniemenrannan asemakaavan muutosehdotus

Helsingin kaupunkiympäristölautakunnassa käsitellään tänään toiseen kertaan Hakaniemen alueen asemakaavamuutosta. Viikko sitten tiistaina asia laitettiin pöydälle eli päätös tehdään mahdollisesti tänään. Suunnitteluaineistossa on useampi lyhyt dokumentti,  liikennesuunnitelma, vuorovaikutusraportti sekä lähes 300 sivuinen pdf, muutosehdotuksen selostus, joka kertoo alueesta ja muutoksesta lähes kaiken. Tulevaisuudessa[…] Lue lisää

Ei kommentteja Kategoriat: Helsinki Avainsanat: , , , ,

Vain alikulku kannattaa toteuttaa

Tiistaina 30.10.2018 kaupunkiympäristölautakunnan listalla on jälleen Ratapihan alittava polkupyörätunneli sekä selvitys siltavaihtoehdoista. Asia oli lautakunnan listalla jo viime helmikuussa. Kuitenkin juuri ennen lautakuntakäsittelyä eräät konsulttiyritykset nostivat julkisuuteen puolivalmiita siltaluonnoksia ja saivat osan lautakuntalaisista epäilemään, että puolet halvempi silta olisikin parempi[…] Lue lisää

16 kommenttia Kategoriat: Helsinki, Liikennesuunnittelu Avainsanat: , , ,

Tukholma vs. Tukholma, osa 13 – uusi aika

Ensimmäisen Helsinki vs. Tukholma -vertailusarjan kuvia kuvailin lähes päivälleen seitsemän vuotta sitten. Tämän seitsemän vuoden aikana olen käynyt Tukholmassa reilut kuusisataa kertaa ja uusia kuvia olen tänä aikana ottanut varmaankin 20 000 – 25 000 kappaletta. Pelkästään tällä hetkellä kännykässäni[…] Lue lisää

Ei kommentteja Kategoriat: Helsinki Avainsanat: , , , , , ,

Kävelylle lisää tilaa ydinkeskustasta, myös pyöräilyä on tarkoitus kehittää

Keskustasta halutaan poistaa kilometreittäin autokaistoja, kirjoittaa Helsingin Sanomat paperijulkaisussaan eilen sunnuntaina 23.4.2017. Kaupunkisuunnitteluviraston virkamiehet ehdottavat, että Kaivokatu muutettaisiin joukkoliikennekaduksi, Esplanadeilta ja Mannerheimintieltä poistettaisiin autokaistoja. Huomenna tiistaina kaupunkisuunnittelulautakunnan on tarkoitus keskustella ja päättää asiasta. Jotain historiallista on tapahtumassa. Vai onko sittenkään?[…] Lue lisää

Ei kommentteja Kategoriat: Helsinki Avainsanat: , , , , , ,

Vapaan autoilun illuusion hinta

Vuonna 2014 kaupunkisuunnittelulautakunta päätti seuraavasti: Kaupunkisuunnittelulautakunta päätti hyväksyä liikennesuunnitteluosaston piirustuksen nro 6286-7 mukaisen Tyynenmerenkadun lisäkaistan liikennesuunnitelman. Samalla lautakunta toteaa, että kaupungin tulisi selvittää, millaisilla ratkaisuilla rahtiliikenne siirretään pois keskusta-alueelta. Suunnitelmassa Tyynenmerenkadulle rakennetaan lisäkaista, ja Rionkadun liikennevaloristeykseen rakennetaan vapaa oikea autoilijoille,[…] Lue lisää

2 kommenttia Kategoriat: Helsinki, Liikenteen ideologia Avainsanat: , , , ,

Työmailla unohdetaan kulkumuotojen sovitut prioriteetit – osa 5: Kalasatama

Artikkeliin lisätty 9.7.2016 tekstiä moottoriajoneuvojen uudesta kiertoreitistä Lahden/Kotkan suuntaan sekä muutama kuva. *** Kauppakeskus Redi nousee kovaa vauhtia Kalasatamaan. Toteutuksesta vastaa rakennusliike SRV ja poikkeusreiteistä (ainakin rakentamisesta) Destia. Kuten hyvään markkinointiin nykyään kuluu, itse työmaastakin on tehty jo valtava spektaakkeli,[…] Lue lisää

3 kommenttia Kategoriat: Helsinki Avainsanat: , , , , , ,