Miksi suojateitä pyörätien yli ei pitäisi tehdä

Pyöräilyn energiatehokkuudesta osa 1 Varoitus: Tässäkin kirjoituksessa kyseenalaistan suomalaisille pyhän asian. Otsikosta jätin lyhyyden nimissä pois sanan “pääsääntöisesti”. Tässä artikkelissa suojatiellä tarkoitan suojatietä pyörätien yli, joka ei kulje välittömästi kiinni ajoradassa, ellen toisin mainitse. Pyörällä kulkeva henkilö Aluksi pieni empatiaharjoitus.[…] Lue lisää

2 kommenttia Kategoriat: Liikennesuunnittelu, Liikenteen ideologia Avainsanat: , ,

Suojatie ei tarkoita autoilijan etuajo-oikeutta

On jälleen paikallaan korjata erinäisiä vaarallisia väärinkäsityksiä väistämissäännöistä, joita on hutiloitu medioissa parin viime viikon aikana. Väistämissäännöt Ennen vuotta 1997 oikealta tulevaa väistettiin riippumatta siitä, tuliko hän ajoradalta vai pyörätieltä. Liikenneministeriö katsoi tämän säännön liian vaikeaselkoiseksi, ja vuonna 1997 sääntöä[…] Lue lisää

59 kommenttia Kategoriat: Liikenneturvallisuus, Liikenteen ideologia, Tieliikennelaki Avainsanat: , , , , ,

Suojatiellä pyöräilystä

Iltalehdessä 19.8.2011 oli varomatonta kirjoittelua suojatiellä pyöräilystä. ”Kysy Eskolta” -palstalla tuttu radioääni Esko Riihelä vastasi pyöräilystä kysyvälle lukijalle yksikantaan, että ”suojatiellä ajaminen on kiellettyä” ( vielä vuonna 2008 Riihelä osasi vastata oikein, että osa suojateistä on pyörätien jatkeita ). Iltalehden[…] Lue lisää

18 kommenttia Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , ,

Idea katusuunnitteluun Firenzestä

Käydessäni Fizenzessä kiinnittyi huomioini yksinkertaiseen, mutta nerokkaaseen katusuunnitteluideaan. Kaduilla, joissa oli kadunvarsipysäköintiä oli jalkakäytävää levennetty suojatien kohdalla yhden pysäköidyn auton verran. Tämä ei vienyt katutilasta yhtään parkkipaikkaa, eikä kaventanut autokaistaakaan, mutta paransi merkittävästi jalankulkijoiden näkyvyyttä ja näkemiä kadun ylityksessä. Jotta[…] Lue lisää

2 kommenttia Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , ,