Hämeentie avaa uuden aikakauden

Keskiviikkona 27.4.2016 Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi äänin 51–31 Hämeentien liikennesuunnitelman, jossa Hämeentie muutetaan joukkoliikennekaduksi Hakaniemen ja Kurvin välillä, osuudelle rakennetaan yksisuuntaiset pyörätiet ja henkilöautoilun läpiajo kielletään. Päätös on historiallinen. Hämeentiestä on taisteltu vuosikymmeniä. Kansalaisliikkeet, järjestöt ja poliitikot ovat vuosikausia vaatineet pyöräteitä[…] Lue lisää

1 kommentti Kategoriat: Helsinki, Kriittinen pyöräretki Avainsanat: , , , , ,

Hämeentien uudistus on vääjäämätön

Historiaa Hämeentien pyöräkaistoja on odotettu kauan. Ensimmäisen kerran Hämeentien pyöräkaistat piirrettiin vuonna 1937 kantakaupungin pyörätiesuunnitelmaan. Tästä tulee kohta kuluneeksi 80 vuotta. Vuonna 2009 Tea Vikstedt ja 12 muuta kaupunginvaltuutettua tekivät valtuustoaloitteen Hämeentien liikennejärjestelyjen parantamiseksi pyöräilyn kannalta. Kaupunkisuunnitteluvirasto vastasi, ettei se[…] Lue lisää

6 kommenttia Kategoriat: Helsinki, Liikennesuunnittelu Avainsanat: , , , ,

Polkupyörät metroihin

Polkupyöräily on kasvussa pääkaupunkiseudulla. Kaupungilla on kaksi polkupyöräilyn keskittynyttä liikennesuunnittelijaa, jotka tekevät arvokasta työtä. Meillä on Baana, ja Manskulle on tulossa yksisuuntaiset pyörätiet. Vaikka monella saralla on tehty konkreettista edistystä, niin polkupyöräilyn ja raideliikenteen yhdistäminen on Helsingissä vielä lasten kengissä.[…] Lue lisää

13 kommenttia Kategoriat: Ehdokkaat Avainsanat: , , ,

Suomalainen joukkoliikennepeli Cities In Motion julkaistaan alkuvuodesta

Tietoviikko-lehden numerossa 17/2010 oli artikkeli suomalaisesta Colossal Order -yrityksestä. Yrityksen toteuttama PC-strategiapeli Cities In Motion julkaistaan alkuvuodesta Paradox Interactiven toimesta. Pelin ideana on suunnitella kaupungin joukkoliikennettä sadan vuoden aikajanalla. Pelissä on seitsemän erilaista sosiaalista ryhmää, viisi liikennemuotoa ja 30 eri[…] Lue lisää

3 kommenttia Kategoriat: Yleinen Avainsanat: ,

Bussit jotka eivät piittaa pyöräilijöistä

Olen soittanut nyt HKL:lle kahtena peräkkäisenä päivänä (to 26.8.2010 ja pe 27.7.2010) busseista, jotka ovat ohittaneet Hämeentiellä pyöräilevän itseni 30-50 cm päästä. Toinen oli nro 62, toinen 75. Suurin osa busseista ohittaa kohteliaasti viereisen kaistan kautta tai n. 1,5 m[…] Lue lisää

8 kommenttia Kategoriat: Helsinki Avainsanat: , , , , , , , , , , , , , , , ,

Saisko mun pyörä tulla kyytiin?

Kulunut talvi on osoittanut meille Helsinkiläisille ettei epätavalliset sääolosuhteet määrää kun kyse on pyöräilystä. Pyörätiet on kasattu täyteen lunta mutta siitä huolimatta moni katsoo polkupyörän olevan ensisijainen kulkuväline kaupungissa liikkumiseen. Kysehän on vain varustelusta. Jos pyörä on kunnossa ja päällä[…] Lue lisää

3 kommenttia Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , ,

Liikenneaiheinen vaalikone avattu

Kaupunkiliikkujat-verkosto on avannut liikennekysymyksiin keskittyvän vaalikoneen, jonka avulla löytää omia mielipiteitään vastaavan ehdokkaan. Vaalikoneen kysymykset ulottuvat pyöräkaistoista pysäköintipaikkoihin ja raidejokerista vesiliikenteeseen. Vaalikone kattaa pääkaupunkiseudun kunnat – Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisen – pureutuen näiden kuntien ajankohtaisiin liikennekysymyksiin. Vaalikone on osoitteessa[…] Lue lisää

2 kommenttia Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , ,

Polkupyörän kuljetus lähijunassa helpottumassa

HKL ja Helsingin joukkoliikennelautakunta esittivät syyskuussa, että polkupyöriä saisi kuljettaa junassa myös ruuhka-aikaan ja että ”rangaistusmaksua” pyörän kuljettamisesta tulee alentaa. Nykyisellään pyörästä pitää pulittaa 3,80 euroa oman matkan lisäksi. Ruuhka-aikaan klo 7-9 ja 15-18 polkupyörän kuljettaminen lähijunissa on kielletty. Sain[…] Lue lisää

2 kommenttia Kategoriat: Yleinen Avainsanat:

Kampuspyörät

Kauppakorkeakoulun, TKK:n ja Taikin yhdistyessä Aalto-korkeakouluksi liikennöinti kolmen kampuksen välillä (Otaniemi, Kamppi ja Arabianranta) lisääntyy merkittävästi. Aalto korkeakoululla voisi olla sisäinen (kaupunki) kampuspyöräsysteemi, jossa esimerkiksi opiskelijakortilla tunnistautuen saisi alleen pyörän, jonka voisi palauttaa mille tahansa Aaltokampukselle. Huhujen mukaan myös Helsingin[…] Lue lisää

6 kommenttia Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , , , ,

Kenen kaupunki – kaupunkiliikkujien puheenvuoroja

Lauantaina 6.9.2008 klo 13-16. järjestettiin Vanhalla ylioppilastalolla keskustelutilaisuus, jonka tavoittena oli löytää konkreettisia ja toteuttamiskelpoisia keinoja Helsingin/pääkaupunkiseudun joukko-liikenteen, pyöräilyn ja kävelyn olosuhteiden parantamiseksi. Oliko joku tämän blogin lukijoista paikalla ja voisi kertoa, missä mentiin? Tilaisuuden järjesti Helsingin Yliopiston Maan Ystävät[…] Lue lisää

1 kommentti Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , ,