Autot ajoradalle!

Tieliikennelain kokonaisuudistus on edennyt valiokuntien käsittelyyn. Mikään tärkeimmistä pyöräliikenteen lakiuudistustarpeista ei ole toteutumassa. Nämä ovat 30 km/h taajamarajoitus (nykyään 50 km/h) Moottoriajoneuvojen pysäyttämisen selkeä kieltäminen pyöräteillä ja jalkakäytävillä Pyöräilykypärän käyttösäännöksen poistaminen Väistämissääntöjen selkiyttäminen Valtakunnallisesti ja paikallisesti pyöräliikennettä halutaan edistää, mutta[…] Lue lisää

Ei kommentteja Kategoriat: Lainsäädäntöuudistus, Liikenteen ideologia Avainsanat: , , , ,

Pysäköintikulttuuri korjaantuu vain lakimuutoksella

Tieliikennelain kokonaisuudistus on edennyt lakiluonnoksen lausuntokierrokselle. Suomi on ollut pitkään jäljessä muusta Euroopasta pyöräilyn lainsäädännön osalta. Ehdotettu laki lyhentää välimatkaa liikenteen sivistysmaihin jonkin verran, mutta muutokset eivät ole riittäviä kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamiseksi. Odotetusti läpi ovat menossa sellaiset uudistukset –[…] Lue lisää

4 kommenttia Kategoriat: Lainsäädäntöuudistus, Tieliikennelaki Avainsanat: , , , , ,

Poliisin ohje huoltoajosta Mannerheimintien tieraivon yhteydessä vastoin tieliikenneasetusta

Heinäkuun lopulla Ilta-sanomat julkaisi uutisen ”tieraivosta”, joka oli aiheutunut huoltoajo -kyltillä varustetun ajoneuvon pysäköinnistä pyöräkaistalle. Kyseisessä uutisessa rikoskomisario Sandbergin kommentti antaa virheellisesti ymmärtää, että huoltoajossa oleva ajoneuvo saisi pysäköidä pyöräkaistalle. Ilta-sanomille lähetettiin vastine, jossa korjattiin tämä väärinkäsitys. Toimitus kuitenkin kieltäytyi julkaisemasta[…] Lue lisää

12 kommenttia Kategoriat: Vieraskynä Avainsanat: , , , , , , , , , , ,

Designpyörätelineet saapuivat Helsinkiin

Helsingin ensimmäinen Cyclehoopin fillariteline saatiin pitkän odotuksen jälkeen todella hyvään paikkaan – Rikhardinkadun kirjaston eteen. Tätä kolme vuotta eteenpäin vieneenä voin omasta ja muiden projektiin osallistuneiden puolesta kertoa, että kyllä, nyt tuntuu hyvältä! Jes!! : ) Nyt vain uutta kehiin.[…] Lue lisää

9 kommenttia Kategoriat: Helsinki, Pyöräparkit Avainsanat: , ,

Pyörätelineitä parkkiruutuihin

Helsinkiin ollaan hankkimassa ensi kesäksi 5-10 Cyclehoopin auton muotoista pyörätelinettä, kuten Hesarikin tietää tänään kertoa (HS 19.3. A10). Kaupunkifillari kysyy lukijoilta: mihin telineet pitäisi sijoittaa? Ehdotukset toimitetaan kaupunkisuunnitteluviraston tietoon ja ne on luvattu huomioida asiasta päätettäessä. Telineet ovat siirrettäviä ja[…] Lue lisää

30 kommenttia Kategoriat: Yleinen Avainsanat:

Velocity 2011 – matkakertomus

Vietin suurimman osan mennyttä (kohta toissa-) viikkoa Espanjan Sevillassa, 24 asteen lämmössä, katsellen mauriajalta asti periytyvää arkkitehtuuria, haistellen kukkivia appelsiinipuita ja tutustuen eri tapoihin nauttia punaviiniä. Jo mainittujen ilmeisten syiden lisäksi olin siellä seuraamassa Velo-city 2011 seminaaria Helsingin polkupyöräilijöiden (HePo)[…] Lue lisää

2 kommenttia Kategoriat: Helsinki Avainsanat: , , , , , , , , , , , ,

Pyörätelineitä kauppojen asiakkaille

Kulutusjuhla-blogi tarttui tärkeään aiheeseen: polkupyörien helpompaan asiakaspysäköintiin. Esimerkiksi Berliinissä liikkeet tarjoavat asiakkailleen telineitä, jotka tekevät lyhyen pysäköinnin helpoksi ja siten asioinnin mukavaksi ja houkuttelevaksi. Kaupunkifillarissakin sivuttiin aihetta taannoin. Pohdiskeleva liftari jalosti ajatusta eteenpäin: yhteen parkkiruutuun mahtuu kymmenen pyörää viiteen telineeseen.[…] Lue lisää

34 kommenttia Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , , ,

Pyöräteille pysäköintiin on puututtava

Petri Sipilä kertoo Helsingin polkupyöräilijät ry:n blogissa sattumuksesta kadulla, joka selvittää pitkälti, miksi kaupungin pysäköinnivalvojat eivät puutu autojen pysäköintiin ja pysäyttämiseen pyöräteillä ja jalkakäytävillä, vaikka sitä tapahtuu päivittäin ympäri kaupunkia. Jos pysäköinnivalvojien laintuntemukseen ei kuulu tieto, että pyöräteille ja jalkakäytäville[…] Lue lisää

8 kommenttia Kategoriat: Helsinki Avainsanat: , , , , , , , , , ,