Pyöräilyn ja muiden liikennemuotojen merkitys Jyväskylän keskustan kauppakeskuksille, osa 2

Olemme selvittäneet JYPS ry:n hankkeissa toissa ja viime vuonna pyöräilyn ja muiden liikennemuotojen merkitystä Jyväskylän keskustan kauppakeskuksille. Selvityksen ensimmäinen osa toteutettiin loka-marraskuussa 2015 ja osiosta julkaistiin artikkeli joulukuussa 2015. Halusimme selvittää kulkutapoja kauppakeskuksiin myös kesällä, joten toistimme laajan haastattelukierroksen kauppakeskuksissa[…] Lue lisää

Ei kommentteja Kategoriat: Jyväskylä, Kaupat, liikkeet ja asiointipyöräily, Kaupunkisuunnittelu, Liikennejärjestelmä, Pyöräparkit, Pyörätiet, pyöräkaistat ja muut pyöräväylät, Tilastot ja tutkimukset Avainsanat: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Pyöräilyn merkitys Jyväskylän keskustan kauppakeskuksille

Selvitimme syksyllä JYPS ry:n Pyöräilyviikko ja We Cycle Keski-Suomi 2015 -hankkeessa Jyväskylän keskustan kauppakeskusten asiakkaiden saapumistapoja keskustaan ja rahankäyttöä ko. keskuksissa. Ohessa selvitettiin kauppakeskusten liikkeiden arvioita asiakkaidensa kulkutavoista. Tarkoitus oli tutkia erityisesti pyöräilijöiden ja pyöräilyn merkitystä keskustan liikkeille. Selvitys toteutettiin[…] Lue lisää

1 kommentti Kategoriat: Jyväskylä, Kaupat, liikkeet ja asiointipyöräily Avainsanat: , , , , , , , , , , , , ,

Ratikka on pyöräilyhanke

Keskiviikkona pidetyssä ratikkahankkeen sidosryhmätyöpajassa nousi esille vahvasti se, että ratikka on merkittävä pyöräilyhanke. Nettikyselyssä 780 vastaajaa (5.5.) olivat toivoneet kaduille eniten sujuvia pyöräilyjärjestelyitä. Tämä nousi esille myös lähes jokaisessa työpajapöydässä. Peruslähtökohtana ratikan suunnittelussa on se, että busseja ja ratikkoja ei[…] Lue lisää

3 kommenttia Kategoriat: Ratikka on pyöräilyhanke, Tampere, Yleissuunnitelma Avainsanat: , , , , , ,

Sokos – pyöräilyn musta aukko

Helsingin keskustan pyörätie- ja pyöräkaista-verkosto laajenee jatkuvasti; tänä kesänä otetaan käyttöön sekä pyöräkaista Stockmannin nurkalta Kaivokadulle että Töölön- ja Ruoholahden yhdistävä superväylä Baana. Verkoston perusongelma on kuitenkin se että se ei ole yhtenäinen eikä johdonmukainen. Paraatiesimerkkinä voisi pitää Sokoksen korttelia;[…] Lue lisää

2 kommenttia Kategoriat: Helsinki Avainsanat: , , , ,

Fillariparkkeja

Espoon kaupunginsuunnittelulautakunnan tuore jäsen Jussi Holma ehdotti blogissaan seuraavaa: 21.10.2008 Fillariparkki Keskustelin eräiden ystävieni kanssa näistä liikenneruuhkista ja joukkoliikenteestä. Nykyään paljon vaaditaan sitä, että pitäisi saada enemmän bussivuoroja joka paikkaan sekä aina vaan lähemmäs ihmisiä. Varmasti moniin paikkoihin se bussilinja[…] Lue lisää

Ei kommentteja Kategoriat: Espoo Avainsanat: , , , ,

Helsingin budjettiesitys pyöräilijän näkökulmasta

Kaupunginjohtajan talousarvioehdotuksessa mainitaan pyöräily kolme kertaa. Tämä kertoo Helsingistä pyöräilykaupunkina paljon. Parannettavaa on. Tammikuussa aloittavaan uuteen valtuustoon saatiin kuitenkin onneksi monia pyöräilymyönteisiä valtuutettuja, joten tulevaisuudessa pyöräilyasiat saavat Helsingissä paljon aiempaa enemmän ansaitsemaansa huomiota. Tässä huomioita talousarvioehdotuksen kolmesta pyöräilymaininnasta. I ”Kevyen[…] Lue lisää

2 kommenttia Kategoriat: Helsinki Avainsanat: , , , ,

Keskustanuoret hyvällä asialla

Löysin hiljattain keskustanuorten sivuilta mielenkiintoisen kamppanjajulistuksen pyöräilyn puolesta. Itse olen poliittisesti enemman vihreä, mutta pyöräily on asiana sellainen, jonka edistamisen toivoisin yleistyvän kaikissa poliittisissa ryhmittymissä. Kirjoitin Helsingin keskustanuorille ja kyselin enemmän kampanjasta. Sain vastaukseksi, että Helsingin Keskustanuorten fillarikamppanja laajeni viime[…] Lue lisää

2 kommenttia Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , ,