Näkemäongelmia Jyväskylän pyöräteillä

Pyöräteillä sekä yhdistetyillä jalkakäytävillä ja pyöräteillä on runsaasti näkemäongelmia, jotka hankaloittavat pyörällä kulkemista ja tekevät siitä vaarallisempaa. Näkemäongelmat pakottavat jarruttelemaan ja mutkittelemaan sekä altistavat pyöräilijät ja muut liikkujat kolareille. Näkemäongelmia aiheuttavat muun muassa puut, pensaat, rakennukset, huonosti linjatut pyörätiet ja[…] Lue lisää

8 kommenttia Kategoriat: Jyväskylä, Kaupunkisuunnittelu, Liikenneturvallisuus, Pyörätiet, pyöräkaistat ja muut pyöräväylät, Risteykset ja liittymät, Työmaat Avainsanat: , , , , , , ,

Laajavuorentien jalkakäytävän ja pyörätien suunnitelmassa on ongelmia pyöräilyn kannalta

Jyväskylän kaupunki ja Keski-Suomen ELY-keskus suunnittelevat maantielle 16686 eli Laajavuorentielle yhdistettyä jalkakäytävää ja pyörätietä. Uusi yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie alkaisi Kylpylähotelli Rantasipin luota ja jatkuisi Ruokkeentien lähelle Mutkapohjaan. Olemme jättäneet suunnitelmasta JYPS:in liikenneryhmän voimin muistutuksen. Pyöräilyn kannalta suunnitelmassa on muutamia[…] Lue lisää

1 kommentti Kategoriat: Jyväskylä, Kaupunkisuunnittelu, Liikenneturvallisuus, Pyörätiet, pyöräkaistat ja muut pyöräväylät, Risteykset ja liittymät, Työmaat Avainsanat: , , , , , , ,

Mannisenmäen katusuunnitelmat eivät ole pyöräilyn kannalta parhaat mahdolliset

Jyväskylän kaupunki suunnittelee Mannisenmäelle uutta asuinaluetta. Alueen suunnitellut pyöräväyläjärjestelyt eivät ole parhaat mahdolliset. Suunnitelmien toteuttaminen sellaisenaan myös heikentäisi pyöräilyolosuhteita Saarijärventiellä. Suunnitelmissa perusongelmana on se, että pyöräily-yhteydet ovat varsin päälleliimattuja. Suunnitelmista on nähtävissä se, että ajoradat on suunniteltu ensimmäisinä ja tärkeimpinä[…] Lue lisää

Ei kommentteja Kategoriat: Jyväskylä, Kaupunkisuunnittelu, Pyörätiet, pyöräkaistat ja muut pyöräväylät, Risteykset ja liittymät, Työmaat Avainsanat: , , , , , ,

Miten Rantaväylän, junaradan ja Hannikaisenkadun ylittämistä pyöräillen voitaisiin helpottaa?

Kilpisenkadun ja Väinönkadun kärkien kohdalla sijaitsevat, Rantaväylän ja junaradan ylittävät kävely- ja pyöräilysillat sekä niihin liittyvät Hannikaisenkadun risteysylitykset ovat pyöräilyn kannalta epäonnistuneita. Siltojen rampit ja Hannikaisenkadun ylitykset muodostavat pullonkaulat, jotka vaikeuttavat keskustan sekä Lutakon, sataman ja Kuokkalan alueen välistä liikennettä.[…] Lue lisää

4 kommenttia Kategoriat: Jyväskylä, Kaupunkisuunnittelu, Liikennejärjestelmä, Liikenneturvallisuus, Pyörätiet, pyöräkaistat ja muut pyöräväylät, Risteykset ja liittymät, Työmaat Avainsanat: , , , , , , ,

Kappelikadun onnistunut ja Tourukadun ei-niin-onnistunut remontti

Pyörällä liikkuvat ovat Keski-Suomessa viime vuosina tottuneet siihen, että lähes kaikki pyöräilyyn liittyvät remontit ovat vähintään jollain tavalla olleet epäonnistuneita tai ainakin puutteellisia. Tähän taustaan nähden Jyväskylän Puistokadun viereisen Kappelikadun tuore remontti on harvinaisen onnistunut ja kehuja ansaitseva. Katsotaanpa kuvia[…] Lue lisää

6 kommenttia Kategoriat: Jyväskylä, Liikennejärjestelmä, Reunatuet ja muut väyläesteet, Risteykset ja liittymät, Työmaat Avainsanat: , , , , , ,

Pyöräilyn edistämisen vaikeudesta

Jotta ihmiset fillaroisivat, niin pyöräväylillä liikkumisen tulisi olla sujuvaa, nopeaa ja turvallista. Mutkat, hidasteet, töyssyt ja esteet vähentävät pyöräilyn miellyttävyyttä ja nopeutta ja samalla vaikuttavat negatiivisesti pyöräilyn suosioon. Toisin sanoen pyöräväylien pitäisi olla mahdollisimman suoria, tasaisia ja esteettömiä. Tämä onkin[…] Lue lisää

Ei kommentteja Kategoriat: Jyväskylä, Pyörätiet, pyöräkaistat ja muut pyöräväylät, Reunatuet ja muut väyläesteet, Risteykset ja liittymät, Työmaat Avainsanat: , , , , ,

Tukholma vs. Helsinki Osa 6.

Helsinki vs. Tukholma -kirjoitussarja ( Aiemmat osat: 1., 2., 3., 4. ja 5.) on ollut pidempään tauolla, mutta viimeviikolla raportoitu tapaus Leppävaaran katusuunnitelmista kirvoitti aiheen julkaista lisää länsinaapurin oppeja. Leppävaaran suunnitelmista vastaavan virkamiehen lausunto: ”Nopeaa tai edes sujuvaa pyöräilyä ei[…] Lue lisää

18 kommenttia Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , , , , , , ,

Pyöräilyn turvallisuus parani alkuvuonna

Tieliikenteessä kuoli kesäkuussa 37 ihmistä. Tammi–kesäkuussa tapahtuneissa tieliikenneonnettomuuksissa kuoli yhteensä 129 ihmistä. Viisi (5) tammi–kesäkuussa kuolleista oli pyöräilijöitä, mikä oli 3,9 % kaikista liikennekuolemista. Vuoden 2010 vastaavana aikana onnettomuuksissa kuoli kymmenen (10) polkupyöräilijää, mikä oli 8,3 % tieliikenteessä kuolleista (yhteensä[…] Lue lisää

13 kommenttia Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , , , , ,