Rusokinkadun remontin aikaiset pyörätiejärjestelyt hoidettu huonosti

Jyväskylän kaupunki remontoi Tourulan Rusokinkatua. Remontti liittyy uuden Kankaan kaupunginosan rakentamiseen, tulevaisuudessa Rusokinkadun kautta pääsee Kankaan alueelle. Ohessa myös Matarankujaa on kaivettu auki pyörätiejärjestelyjen sekä putkisto- ja kaapelitöiden vuoksi. Sinällään pyöräilyn kannalta varsin ansiokkaasta remontista löytyy lisätietoja kaupungin sivuilta täältä. Jyväskylän[…] Lue lisää

1 kommentti Kategoriat: Jyväskylä, Liikenneturvallisuus, Pyörätiet, pyöräkaistat ja muut pyöräväylät, Työmaat Avainsanat: , , , , ,

Keskussairaalan asemakaava päivityksessä

Jyväskylän kaupunki on päivittämässä Keski-­Suomen keskussairaala­-alueen asemakaavaa.  Kaavamateriaalit löytyvät kaupungin sivuilta täältä. Valitettavan monissa kaavoissa on pyöräilyn kannalta puutteita ja ongelmia, niin tässäkin. Kaavan suurimmat puutteet pyöräilyn kannalta ovat kävelyn ja pyöräilyn niputtaminen keinotekoisesti yhteen ”kevyeksi liikenteeksi” ja sen tuottamat[…] Lue lisää

1 kommentti Kategoriat: Jyväskylä, Kaupunkisuunnittelu, Liikennejärjestelmä, Liikenneturvallisuus, Pyöräparkit, Pyörätiet, pyöräkaistat ja muut pyöräväylät, Risteykset ja liittymät Avainsanat: , , , , , , ,

Vastaa Jyväskylän pyöräilyolosuhteita koskevaan kyselyyn!

Jyväskylän pyöräilyn toimenpideohjelman laatiminen on alkanut. Ohjelman laadintaan sisältyy käyttäjätyytyväisyyskysely. Käy vastaamassa kyselyyn täällä! Kyselyyn voi vastata 7.12. asti. Olemme useaan kertaan ehdottaneet toimenpideohjelman laatimista (ks. lisää mm. täältä), nyt ohjelmaa ollaan tosiaan tekemässä. Ohjelman on tarkoitus valmistua keväällä 2015.

Ei kommentteja Kategoriat: Jyväskylä, Liikennejärjestelmä, Tiedotteet ja mainokset Avainsanat: , , , ,

Jyväskylän Tikanväylä pyöräilyarvioinnissa

Jyväskylän Kuokkalan kehäväylän uusi osuus eli Tikanväylä avattiin liikenteelle noin vuosi sitten. Hankkeessa rakennettiin Keljosta Tikan itälaidalle noin 2,7 km autoväylää ja ajoradan ympärille noin 3,5 km yhdistettyjä jalkakäytäviä ja pyöräteitä. Noin 10 miljoonaa maksaneen väylän toteuttivat valtio eli Keski-Suomen[…] Lue lisää

5 kommenttia Kategoriat: Jyväskylä, Kaupunkisuunnittelu, Liikennejärjestelmä, Pyörätiet, pyöräkaistat ja muut pyöräväylät, Reunatuet ja muut väyläesteet, Risteykset ja liittymät, Työmaat Avainsanat: , , , , , , , ,

Laajavuorentien jalkakäytävän ja pyörätien suunnitelmassa on ongelmia pyöräilyn kannalta

Jyväskylän kaupunki ja Keski-Suomen ELY-keskus suunnittelevat maantielle 16686 eli Laajavuorentielle yhdistettyä jalkakäytävää ja pyörätietä. Uusi yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie alkaisi Kylpylähotelli Rantasipin luota ja jatkuisi Ruokkeentien lähelle Mutkapohjaan. Olemme jättäneet suunnitelmasta JYPS:in liikenneryhmän voimin muistutuksen. Pyöräilyn kannalta suunnitelmassa on muutamia[…] Lue lisää

1 kommentti Kategoriat: Jyväskylä, Kaupunkisuunnittelu, Liikenneturvallisuus, Pyörätiet, pyöräkaistat ja muut pyöräväylät, Risteykset ja liittymät, Työmaat Avainsanat: , , , , , , ,

Mannisenmäen katusuunnitelmat eivät ole pyöräilyn kannalta parhaat mahdolliset

Jyväskylän kaupunki suunnittelee Mannisenmäelle uutta asuinaluetta. Alueen suunnitellut pyöräväyläjärjestelyt eivät ole parhaat mahdolliset. Suunnitelmien toteuttaminen sellaisenaan myös heikentäisi pyöräilyolosuhteita Saarijärventiellä. Suunnitelmissa perusongelmana on se, että pyöräily-yhteydet ovat varsin päälleliimattuja. Suunnitelmista on nähtävissä se, että ajoradat on suunniteltu ensimmäisinä ja tärkeimpinä[…] Lue lisää

Ei kommentteja Kategoriat: Jyväskylä, Kaupunkisuunnittelu, Pyörätiet, pyöräkaistat ja muut pyöräväylät, Risteykset ja liittymät, Työmaat Avainsanat: , , , , , ,

ELYn Laukaantien pyöräväyläsuunnitelmassa ollaan tekemässä kalliilla huonoa

Keski-Suomen ELY-keskus suunnittelee Laukaantien remontoimista Sorastajantien liittymästä Kuormaajantien kiertoliittymään. Ajorata on muuttumassa tältä väliltä 2+2 -kaistaiseksi. Remontin yhteydessä pyöräväyläjärjestelytkin ovat muuttumassa. Emme missään tapauksessa ole tyytyväisiä suunniteltuihin pyörätiejärjestelyihin. ELY kehuu suunnitelmansa edistävänsä pyöräilyä, mutta jokaiselle pyöräilystä jotain ymmärtävälle on selvää,[…] Lue lisää

2 kommenttia Kategoriat: Jyväskylä, Kaupunkisuunnittelu, Liikennejärjestelmä, Liikenneturvallisuus, Pyörätiet, pyöräkaistat ja muut pyöräväylät, Risteykset ja liittymät, Työmaat Avainsanat: , , , , , , ,

Miten Rantaväylän, junaradan ja Hannikaisenkadun ylittämistä pyöräillen voitaisiin helpottaa?

Kilpisenkadun ja Väinönkadun kärkien kohdalla sijaitsevat, Rantaväylän ja junaradan ylittävät kävely- ja pyöräilysillat sekä niihin liittyvät Hannikaisenkadun risteysylitykset ovat pyöräilyn kannalta epäonnistuneita. Siltojen rampit ja Hannikaisenkadun ylitykset muodostavat pullonkaulat, jotka vaikeuttavat keskustan sekä Lutakon, sataman ja Kuokkalan alueen välistä liikennettä.[…] Lue lisää

4 kommenttia Kategoriat: Jyväskylä, Kaupunkisuunnittelu, Liikennejärjestelmä, Liikenneturvallisuus, Pyörätiet, pyöräkaistat ja muut pyöräväylät, Risteykset ja liittymät, Työmaat Avainsanat: , , , , , , ,

Mitä meiltä puuttuu mutta Norjasta ja Romaniasta löytyy?

Olin kesällä kuukauden Oslossa ja samalla tuli tietenkin katsottua myös oslolaista pyöräilykultturia sillä silmällä. Ero esimerkiksi Jyväskylään tai Helsinkiin on todella suuri, suorastaan kulttuurishokki. Tähän vaikuttaa kaksi asiaa: liikennejärjestelyt ja asenne. Oslossa on paljon pyöräkaistoja ja pyöräilijät ajavat joko pyöräkaistoilla[…] Lue lisää

Ei kommentteja Kategoriat: Jyväskylä, Liikennejärjestelmä, Pyörätiet, pyöräkaistat ja muut pyöräväylät, Ulkomailta Avainsanat: , , , , ,