Pyörällä Kaupin urheilupuistoon

Nyt ei urheilla pyörällä vaan lähdetään pyörällä urheilemaan Kaupin urheilupuistoon. Urheilupuistosta löytyy niin useampi jalkapallokenttä, pesäpallostadion, jousiammuntarata kuin hyvät valaistut lenkkipolut ja myös rauhaisat ulkoilumaastot. Puiston kyljessä sijaitsee myös keilahalli ja parhaillaan paikalle nousee Kauppi Sports Center – monitoimihalli. Sijainti kolmen[…] Lue lisää

Ei kommentteja Kategoriat: Tampere Avainsanat: , , ,

Tullin alueen yleissuunnitelma

Kaupunki esitteli Tullin alueen viimeisimpiä suunnitelmia yleisötilaisuudessa 28.5.2015. Alueesta on aiemmin esitetty erilaisia analyyseja ja visioita. Yleissuunnitelman tarkoituksena on olla kokoava koko alueen kattava suunnitelma, jonka perusteella voidaan laatia yksityiskohtaisempia asemakaavoja ja katusuunnitelmia, eli edetä kohti konkreettista toteuteuttamista. Alue pitää sisällään[…] Lue lisää

3 kommenttia Kategoriat: Liikennesuunnittelu, Tampere, Yleissuunnitelma Avainsanat: , , , , , , , , ,

WCC15: Kuinka saada autoilijat pyöräilemään?

Tämä teksti on kolmas osa Talvipyöräilykongressiraportistani. Lue myös ensimmäinen ja toinen osa. Parempaa markkinointia Copenhagenize Design co:n Mikael Colville-Andersen korosti, että nyt ollaan kaupunkisuunnittelussa suurten muutosten äärellä. Jos pyöräilyä halutaan lisätä, niin väylien pitää olla huippukunnossa. Tämä koskee erityisesti nousevia[…] Lue lisää

3 kommenttia Kategoriat: Tampere Avainsanat: , , , ,

Keskussairaalan asemakaava päivityksessä

Jyväskylän kaupunki on päivittämässä Keski-­Suomen keskussairaala­-alueen asemakaavaa.  Kaavamateriaalit löytyvät kaupungin sivuilta täältä. Valitettavan monissa kaavoissa on pyöräilyn kannalta puutteita ja ongelmia, niin tässäkin. Kaavan suurimmat puutteet pyöräilyn kannalta ovat kävelyn ja pyöräilyn niputtaminen keinotekoisesti yhteen ”kevyeksi liikenteeksi” ja sen tuottamat[…] Lue lisää

1 kommentti Kategoriat: Jyväskylä, Kaupunkisuunnittelu, Liikennejärjestelmä, Liikenneturvallisuus, Pyöräparkit, Pyörätiet, pyöräkaistat ja muut pyöräväylät, Risteykset ja liittymät Avainsanat: , , , , , , ,

Tempauksessa puhdistettiin pyöräparkkeja yliopistolla, AaltoAlvarin edustalla ja Keskustiellä

JYPS sekä JYYn ympäristö- ja liikuntavaliokunnat järjestivät pyöräparkkien putsaustempauksen lauantaina 23.2. http://jkl.kaupunkifillari.fi/blog/2013/02/21/pyoraparkkien-talvikunnossapidosta-ja-parkkien-putsaustempaus-23-2/ Tempauksessa puhdistettiin talkoovoimin keskusta-alueen julkisia pyöräparkkeja, joita parkkien omistajat eivät hoida. Tavoitteena oli saada parkit hyötykäyttöön lumien alta ja  viestittää kaikille toimijoille parkkien puhdistamisen tärkeydestä. Hoitamattomien parkkien valitettavan[…] Lue lisää

1 kommentti Kategoriat: Jyväskylä, Pyöräparkit, Pyörätapahtumat, Talvipyöräily Avainsanat: , , , , ,

Vieraskynä 3: Keskimaa edistää sujuvaa asiointia kulkuvälineestä riippumatta

Kirjoitus liittyy aiempaan Kaupunkifillarin juttuun, joka löytyy esimerkiksi täältä. Kaupunkifillarin Vieraskynä-sarja, osa 3 Tuula Sillanmäki, Sokos-johtaja, Keskimaa Osk Matti Vihinen, kiinteistöjohtaja, Keskimaa Osk Keskimaa Osk pyrkii kaikkien toimipaikkojensa osalta mahdollistamaan sujuvan asioinnin riippumatta siitä, millä kulkuvälineellä asiakas toimipaikkaan saapuu. Kattava[…] Lue lisää

1 kommentti Kategoriat: Jyväskylä, Kaupat, liikkeet ja asiointipyöräily, Kaupunkisuunnittelu, Liikennejärjestelmä, Pyöräparkit, Vieraskynä Avainsanat: , , , ,

Sokoksen pysäköintihyvitys ja liikennemuotojen epätasa-arvoisuus

Jyväskylän keskustan Sokos-tavaratalo ja Mestarin Herkku -ruokakauppa maksavat autoileville S-kortillisille asiakkailleen nykyään, pysäköinnin hintakohun jälkeen, 1,5 euron parkkihyvityksen. Myös monet muut liikkeet ja kaupat korvaavat asiakkailleen autoilusta syntyviä kustannuksia. Erityisesti pysäköimisen kustannuksia maksetaan joko suoraan parkkihyvityksinä tai tarjoamalla autoileville asiakkaille[…] Lue lisää

3 kommenttia Kategoriat: Jyväskylä, Kaupat, liikkeet ja asiointipyöräily, Liikennejärjestelmä, Pyöräparkit Avainsanat: , , , , ,

Pyöräpysäköinti yliopistolla surkeassa jamassa

Yliopisto-opiskelijoista suurin osa liikkuu säännöllisesti pyörällä. Pyöräily on myös ihmisläheinen, ympäristöystävällinen, kaupunkitilaa säästävä ja terveellinen liikkumismuoto, joten yliopistokin varmasti haluaa edistää pyöräilyä. Näin ollen fillarointiin olennaisesti liittyvän järjestelyn eli pyöräpysäköinnin pitäisi yliopiston alueella olla toteutettu erinomaisesti, eikö vain? Tutkitaanpa pyöräpysäköintiä[…] Lue lisää

2 kommenttia Kategoriat: Jyväskylä, Pyöräparkit Avainsanat: , ,