Mini-ilta 1: Yhteistyö pyöräilijöiden ja virastojen välillä

Viime lauantaina 12.11. järjestettiin ensimmäinen näin kutsumani »mini-ilta«, pyöräilyillan pieni sisarus. Kutsut tulivat pyöräilyillan tiedotuslistalle sekä Hepon liikennepoliittiselle listalle. Mikäli niin toivotaan, voisin tiedottaa siitä laajemminkin, mutta toistaiseksi se riittänee. Mini-ilta on epämuodollisempi ja spontaanimpi tapaaminen kahvilassa tai baarissa, jossa[…] Lue lisää

5 kommenttia Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , , , , , ,

Pyöräkaista Hämeentielle!

Pyöräkaistasta Hämeentielle on puhuttu jo vuosikausia. Kesällä 2010 järjestetty ”Pyöräkaista 2010” -yömielenosoituskin oli suurmenestys. Asia ei tunnu kuitenkaan nytkähtävän yhtään mihinkään. Yleisin perustelu tuntuu olevan se, että pyöräkaista ei vaan mahdu Hämeentielle. Poljen kuitenkin itse säännöllisesti Hämeentietä molempiin suuntiin ja olen[…] Lue lisää

27 kommenttia Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , , , , , ,

Ovatko kypärät sittenkään paras keino parantaa pyöräilyn turvallisuutta?

Edmonton Journal kirjoittaa aiheesta, joka on alkanut viime aikoina puhuttaa pyöräilyn edistämiseen pyrkiviä tahoja yhä enemmän: Voiko liikenneturvallisuskampanjoinnin keskittyminen enimmäkseen pyöräilykypärien käytön lisäämiseen kääntyä osittain tarkoitustaan vastaan? Kypärä on sinänsä erittäin tervetullut väline ja sen käyttö on suositeltavaa. Pyöräilijöiden turvallisuus[…] Lue lisää

37 kommenttia Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , , , , , , , , , , , ,

Koivusaaren suunnittelu ja Lauttasaaren pyöräreitit

Tänään julkaistusta Koivusaaren osayleiskaavaluonnoksen selitysdokumentista löytyy tekstiä ja kuvia alueen pyöräilysuunnitelmista: Länsiväylän suunta on tärkeä pyöräliikenteen säteittäisyhteys Helsingin keskustaan. Nykyisin Katajaharjussa ongelmana ovat yhden selkeän pääpyöräreitin puuttuminen ja jyrkät pituuskaltevuudet. Ratkaisuksi on hahmoteltu eri vaihtoehtoja. Koivusaaren puistokatua ja Vaskilahdenkatua myötäilevä[…] Lue lisää

13 kommenttia Kategoriat: Helsinki Avainsanat: , ,

Velocity 2011 – matkakertomus

Vietin suurimman osan mennyttä (kohta toissa-) viikkoa Espanjan Sevillassa, 24 asteen lämmössä, katsellen mauriajalta asti periytyvää arkkitehtuuria, haistellen kukkivia appelsiinipuita ja tutustuen eri tapoihin nauttia punaviiniä. Jo mainittujen ilmeisten syiden lisäksi olin siellä seuraamassa Velo-city 2011 seminaaria Helsingin polkupyöräilijöiden (HePo)[…] Lue lisää

2 kommenttia Kategoriat: Helsinki Avainsanat: , , , , , , , , , , , ,

Kalasataman katusuunnitelmia: Parrulaituri

Yleisten töiden lautakunta käsittelee Kalasataman eräiden katujen katusuunnitelmia kokouksessaan tiistaina 8.3.2011. Alla on Parrulaiturin suunnitelmapiirrokset. Suunnitelmissa on pyöräilyn kannalta sekä paljon hyvää että joitakin kysymyksiä herättäviä kohtia. Parrulaituri välillä Junonkatu-Capellan puistotie Käännökset on suunniteltu erityisen luontevasti: pyörällä käännytään aina loivassa[…] Lue lisää

5 kommenttia Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , , ,

Kaupunkisuunnitteluviraston liikennesuunnitelmien sueuranta

Kaupungin verkkosivujen julkaisujärjestelmä on niin vanhanaikainen, ettei sieltä saa esimerkiksi uusimpia liikennesuunnitelmia RSS-syötteenä. Esitin tämän haasteena muutamille tutuille koodareille – Ilkka Pirttimaa @Ile ja Mikko Heikkinen @mikkohei13 Qaikusta tarttuivat haasteeseen ja ohjelmoivat screenscraperin, eli ohjelman, joka käy hakemassa uusimmat uutiset[…] Lue lisää

23 kommenttia Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , , , ,

Tukholma vs. Helsinki Osa 4.

Ensimmäinen, toinen ja kolmaskin osa Tukholman ja Helsingin pyöräilyn suunnitteluratkaisuja kuvien kanssa vertailevasta kirjoitussarjasta ovat kaikki herättäneet hyvää keskustelua, samoin Martin viikon takainen ”Liikennesuunnitteluun on kiinnitettävä huomioita” -kirjoitus. Myös poliisi holtittomalla ja asenteellisella tiedotuskäytännöllään kiinnitti ainakin minun huomioni siihe, kuinka[…] Lue lisää

34 kommenttia Kategoriat: Helsinki Avainsanat: , , , ,

Liikennesuunnitteluun on kiinnitettävä huomiota

Fillariblogeissa on harmiteltu, että poliisi on taas “ärähtänyt” suojatiellä pyöräilystä. Toistuva jankkaus samasta aiheesta on todella turhauttavaa. Pohdiskeleva liftari tiivisti asian osuvasti: ”Pitäisi puhua lain hengestä eikä sen kirjaimesta. Pitäisi miettiä, mitä tarkoitusta varten lait on laadittu. Liikennesäännöt on laadittu[…] Lue lisää

40 kommenttia Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , , , , , , ,

Pyöräilyä vanhassa ja uudessa mediassa

Ensi tiistain Prismastudiossa (Teema 18:30) on luvassa juttua pyöräteiden vaarallisuudesta, ja miten ne pitäisi suunnitella. Toimittaja oli innostunut taannoisesta blogauksestani liittyen risteysten väistämissääntöihin. Tuoksena on nyt insertti, jossa ajan törmäystestinukkena muutamia noista epäselvistä tapauksista autoliikenteen seassa ja katsotaan kuka väistää.[…] Lue lisää

11 kommenttia Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , ,