Loska pois pyöräteiltä

Pyöräteiden talvikunnossapito toimii, kun tiet ovat sulia tai kun lunta on paljon. Ongelmat alkavat, kun lumi sulaa loskaksi ja jäätyy vaarallisiksi uriksi. Loska on aurattava pois ennen sen jäätymistä. Suolaus ja harjaus käyttöön liukkaudentorjunnassa! Pyöräteiden talvikunnossapito koostuu lumenaurauksesta ja liukkaudentorjunnasta.[…] Lue lisää

3 kommenttia Kategoriat: Tampere, Teesit 2017 Avainsanat: ,

WCC15: Oulu, Oulu, Oulu, Oulu!

Tämä teksti on neljäs osa Talvipyöräilykongressiraportistani. Lue myös ensimmäinen, toinen ja kolmas osa. Talvipyöräilyn pääkaupunki Oulun kuninkuus maailman talvipyöräilypääkaupunkina näyttää jatkuvan. Oulua ja heidän tapaansa toimia kunnioitetaan hurjasti maailmalla. Joku vitsailikin kongressin aikana, että Oulun nimeä ei varmasti ole ennen[…] Lue lisää

2 kommenttia Kategoriat: Oulu, Tampere Avainsanat: , ,

WCC15: Pyöräteiden sään ennustamista

Sain kunnian edustaa TAPOa ja Pyöräliittoa 3. talvipyöräilykongressissa Hollannin Leeuwardenissa. Reissu oli erittäin antoisa, hauska ja opettavainen. Tämä teksti on ensimmäinen osa kongressiraportista. Mutta talvipyöräilykongressi Hollannissa? Eihän siellä ole talvea! Tämä oli varmaan monen ajatus kun kuuli kongressikaupungin olevan Leeuwarden.[…] Lue lisää

3 kommenttia Kategoriat: Tampere Avainsanat: , ,

Keskusta-alueen pyöräparkkien talvikunnossapidosta

Talven kulku on jo kääntynyt kohti kevättä, mutta vielä ehditään luoda katsaus Jyväskylän keskusta-alueen pyöräparkkien talvikunnossapitoon. Kuvamateriaalia parkeista on kertynyt pitkin talvea. Jotta talvipyöräily olisi sujuvaa ja miellyttävää, niin talvella pyöräparkkien pitäisi näyttää suuresti samalta kuin kesälläkin. Pyörät pitäisi saada helposti[…] Lue lisää

6 kommenttia Kategoriat: Jyväskylä, Pyöräparkit Avainsanat: , ,

Pyöräilyn kannalta tärkeimmät väylät

Rakennusviraston vuoden 2012 budjettia käsiteltiin yleisten töiden lautakunnassa 10.5.2011. Työstäni Brysselissä johtuen olen itse lähtenyt lautakunnasta. Tilalleni valittu Otso Kivekäs on erittäin ansioituneesti ryhtynyt bloggaamaan lautakuntatyöstään säännöllisesti. Lautakunnan jäsenenä hän toivottavasti kiinnittää huomiota siihen, että rakennusviraston sitovat toiminnalliset tavoitteet kirjoitetaan[…] Lue lisää

4 kommenttia Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , , ,

Haastattelussa Helsingin pyöräkonttori

Marek Salermo (edessä) ja Niko Palo Kaupunkisuunnitteluviraston kahvihuoneessa 13.6.2011 Kuva: Antti Poikola Kävin eilen haastattelemassa Marek Salermoa ja Niko Paloa aiemmin blogin kautta kerättyjen lukijoiden kysymysten pohjalta. Vajaan tunnin mittainen haastattelutuokio oli varsin antoisa ja teemoja ehdittiin käsitellä laidasta laitaan,[…] Lue lisää

8 kommenttia Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Liikennesuunnitteluun on kiinnitettävä huomiota

Fillariblogeissa on harmiteltu, että poliisi on taas “ärähtänyt” suojatiellä pyöräilystä. Toistuva jankkaus samasta aiheesta on todella turhauttavaa. Pohdiskeleva liftari tiivisti asian osuvasti: ”Pitäisi puhua lain hengestä eikä sen kirjaimesta. Pitäisi miettiä, mitä tarkoitusta varten lait on laadittu. Liikennesäännöt on laadittu[…] Lue lisää

40 kommenttia Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , , , , , , ,

Kevyen liikenteen stigma

Minua on jo pidemmän aikaa askarruttanut se, miksi Suomessa niputetaan jalankulku ja pyöräily järjestelmällisesti aina yhteen termin ”kevyt liikenne” alle. Löysin Johanna Taskisen (os. Kallioinen) diplomityöstä vähän historiallista valoa aiheeseen. Tässä vähän poimintoja. Toivottavasti en vedä liikaa mutkia suoriksi! Suosittelen[…] Lue lisää

5 kommenttia Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , , , ,