Helsinki vs. Tukholma Osa 11

Aika vertailla jälleen. Olkoon tämän jakson teemana asenne. Oli sitten kyse kalliista rampista tai toisen laskuun menevästä festarialueen kiertojärjestelystä, ilman oikeanlaista asennetta niitä harvoin tehdään hyvin. Ja kun vertaa laadukkaan ja vähän sinne päin tehdyn ratkaisun kustannuksia, niin ikävä kyllä[…] Lue lisää

5 kommenttia Kategoriat: Helsinki Avainsanat: , , , ,

Laajavuorentien jalkakäytävän ja pyörätien suunnitelmassa on ongelmia pyöräilyn kannalta

Jyväskylän kaupunki ja Keski-Suomen ELY-keskus suunnittelevat maantielle 16686 eli Laajavuorentielle yhdistettyä jalkakäytävää ja pyörätietä. Uusi yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie alkaisi Kylpylähotelli Rantasipin luota ja jatkuisi Ruokkeentien lähelle Mutkapohjaan. Olemme jättäneet suunnitelmasta JYPS:in liikenneryhmän voimin muistutuksen. Pyöräilyn kannalta suunnitelmassa on muutamia[…] Lue lisää

1 kommentti Kategoriat: Jyväskylä, Kaupunkisuunnittelu, Liikenneturvallisuus, Pyörätiet, pyöräkaistat ja muut pyöräväylät, Risteykset ja liittymät, Työmaat Avainsanat: , , , , , , ,

Mannisenmäen katusuunnitelmat eivät ole pyöräilyn kannalta parhaat mahdolliset

Jyväskylän kaupunki suunnittelee Mannisenmäelle uutta asuinaluetta. Alueen suunnitellut pyöräväyläjärjestelyt eivät ole parhaat mahdolliset. Suunnitelmien toteuttaminen sellaisenaan myös heikentäisi pyöräilyolosuhteita Saarijärventiellä. Suunnitelmissa perusongelmana on se, että pyöräily-yhteydet ovat varsin päälleliimattuja. Suunnitelmista on nähtävissä se, että ajoradat on suunniteltu ensimmäisinä ja tärkeimpinä[…] Lue lisää

Ei kommentteja Kategoriat: Jyväskylä, Kaupunkisuunnittelu, Pyörätiet, pyöräkaistat ja muut pyöräväylät, Risteykset ja liittymät, Työmaat Avainsanat: , , , , , ,

ELYn Laukaantien pyöräväyläsuunnitelmassa ollaan tekemässä kalliilla huonoa

Keski-Suomen ELY-keskus suunnittelee Laukaantien remontoimista Sorastajantien liittymästä Kuormaajantien kiertoliittymään. Ajorata on muuttumassa tältä väliltä 2+2 -kaistaiseksi. Remontin yhteydessä pyöräväyläjärjestelytkin ovat muuttumassa. Emme missään tapauksessa ole tyytyväisiä suunniteltuihin pyörätiejärjestelyihin. ELY kehuu suunnitelmansa edistävänsä pyöräilyä, mutta jokaiselle pyöräilystä jotain ymmärtävälle on selvää,[…] Lue lisää

2 kommenttia Kategoriat: Jyväskylä, Kaupunkisuunnittelu, Liikennejärjestelmä, Liikenneturvallisuus, Pyörätiet, pyöräkaistat ja muut pyöräväylät, Risteykset ja liittymät, Työmaat Avainsanat: , , , , , , ,

Baanakävely torstaina 19.9.2013 klo 16

Ehdotimme syksyllä 2012 Suomen parhaan pyörätien rakentamista käytöstä poistuneelle junaradalle Jyväskylän Kankaalta Laukaan suuntaan. Uusi pyörätie, Jyväskylän Baana, lisäisi ja helpottaisi merkittävästi pyöräilyä sekä olisi selvityksen mukaan taloudellisestikin kannattava. Baana olisi myös tärkeä valtakunnallisen tason esimerkki toimivan pyörätien toteuttamisesta –[…] Lue lisää

Ei kommentteja Kategoriat: Jyväskylä, Kaupunkisuunnittelu, Pyörätapahtumat, Pyörätiet, pyöräkaistat ja muut pyöräväylät, Tiedotteet ja mainokset Avainsanat: , , , , ,

Kukkia Annamari Sipilälle

Helsingin Sanomien pääkirjoitustoimittaja Annamari Sipilä kirjoitti eilen kolumnissaan pyöräilystä ja pyöräilijän paikasta liikenteessä. Kirjoitin hänelle oman vaatimattoman vastineeni, jonka voi lukea täältä. Sipilä oli monessa kohtaa kirjoitustaan täysin oikeassa, mutta jätti useita langanpätkiä hieman levälleen. Kirjoituksen kärjekäs tyyli on ajallemme hyvin[…] Lue lisää

3 kommenttia Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , , , ,

Hyvien pyöräteiden rakentamisen perusteet?

Tuli viikonloppuna keskusteltua hyvien pyöräteiden kaavoittamisesta ja nyt kun minusta tuli varajäsen Espoon tekniseen lautakuntaan, niin täytyy perehtyä vielä tarkemmin rakentamisen yksityiskohtiin. Yritän  varajäsenenä tukea varsinaisia jäseniä sujuvampien pyöräteiden rakentamisessa. Ja onneksi siellä on kokeneempiakin pyöräilijöitä joukossa. 🙂 Aloitin opiskelun[…] Lue lisää

4 kommenttia Kategoriat: Espoo Avainsanat: , , , ,

Etelä-Espoosta pyöräilykaupunki – Matinkylän ja Urheilupuiston metroasemien pyöräilysuunnitelmat

Tiina Elon aloitteesta Espoon kaupunkisuunnittelulautakunta teetti Straficalla suunitelmat, miten metroasemien ympäristöistä tehtäsiin pyöräilykaupunkia. Oikeaan suuntaan ollaan menossa, kunhan saadaan suunnitelmat myös toteutettua. Tämä vaatii, että kaupunkisuunnitelukeskus kaavoittaa niin, että tekniselle keskukselle jää riittävästi tilaa rakentaa pyöräkaistat ja liittymät. Toivottavasti yhteistyö[…] Lue lisää

6 kommenttia Kategoriat: Espoo Avainsanat: , , , , , ,

Jyväskylän kaupunginhallitus palautti keskustan liikennesuunnitelman uudelleen valmisteltavaksi

Konsulttiyhtiö Ramboll on laatinut  kaupungin toimeksiannosta Jyväskylän keskustan liikennesuunnitelman. Suunnitelmassa on monia hyviä elementtejä ja ehdotuksia, mutta pyöräilyn kannalta suunnitelma on puutteellinen ja vanhanaikainen – riittävän merkittäviä muutoksia keskustan nykyisiin pyöräilyolosuhteisiin ei ehdoteta. Suunnitelman puutteita on tarkasti eritelty aiemmin Kaupunkifillarin[…] Lue lisää

2 kommenttia Kategoriat: Jyväskylä, Kaupunkisuunnittelu, Liikennejärjestelmä, Pyörätiet, pyöräkaistat ja muut pyöräväylät Avainsanat: , ,

Miksi pyörätiet rakennetaan väärin

Helsingissä on ongelma. Uudetkin pyörätiet ovat usein huonoja: niiden poikki menee reunakiviä tai ne tekevät ylimääräisiä mutkia risteyksissä. Pikkuasioita, jotka kuitenkin heikentävät pyöräilyn sujuvuutta ja turvallisuutta merkittävästi. Helsingissä on toinenkin ongelma: nämä viat eivät usein löydy pyöräteiden julkisista suunnitelmista, vaan[…] Lue lisää

29 kommenttia Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , , , ,