Helsinki vs. Tukholma, osa 12

Taas vertaillaan. Jälleen neljä kuvaa, kolme helppoa korjausehdotusta ja viimeiseen hieman ongelmallisempaan useampi vaihtoehto joista välttämättä yksi ei riitä, mutta kolme voi olla jo liikaa. Vanhoja käyttämättömiä keinoja uudelleen esiteltyinä, sekä yksi uusi. Keskityn kirjoituksessa lähinnä edullisesti toteutettaviin infran muutoksiin,[…] Lue lisää

3 kommenttia Kategoriat: Helsinki Avainsanat: , , , ,

Helsinki vs. Tukholma Osa 11

Aika vertailla jälleen. Olkoon tämän jakson teemana asenne. Oli sitten kyse kalliista rampista tai toisen laskuun menevästä festarialueen kiertojärjestelystä, ilman oikeanlaista asennetta niitä harvoin tehdään hyvin. Ja kun vertaa laadukkaan ja vähän sinne päin tehdyn ratkaisun kustannuksia, niin ikävä kyllä[…] Lue lisää

5 kommenttia Kategoriat: Helsinki Avainsanat: , , , ,

Pikaraportti Tukholmasta: Götgatanin poikkileikkausta päivitetään

Södermalmilla sijaitseva etelä-pohjoissuuntainen Götgatan on parhaillaan päivityksen alla. Vuonna 2001, eli 13 vuotta sitten sinne valmistui ensimmäinen versio, missä pyöräliikenne sai omat yksisuuntaiset pyöräväylänsä: yksi kortteli pyöräkaistaa ja loput pyörätietä. Sitä ennen katua hallitsi viisi ajokaistaa, mutta vuoden 2001 uudistuksessa[…] Lue lisää

2 kommenttia Kategoriat: Helsinki Avainsanat: , , , ,

Tukholma vs. Helsinki Osa 10

Tällä kertaa sarjan tarkoituksena on ravistella totuttuja käytäntöjä – ajatella, voisiko asioita tehdä myös toisin. Liikennesuunnittelijat, jotka työkseen piirtävät suunnitelmia ovat liian usein jumiutuneet omiin totuuksiin ja toisen tavan näkeminen ei välttämättä ole enää helppoa. Vaikka hekin matkustelevat ja jopa[…] Lue lisää

4 kommenttia Kategoriat: Helsinki Avainsanat: , , ,

Tukholma vs. Helsinki Osa 9.

Kun Helsinki rakentaa uutta, niin jokainen tietenkin toivoo, että tällä kertaa se olisi myös laadukasta. Mutta ikävä kyllä sitä se ei vieläkään ole. Tällä kertaa vertaillaan kahta Kalasatamassa hiljattain tehtyä ratkaisua Tukholman 2000-luvun alussa tehtyihin ratkaisuihin. Todellakin, Tukholmassa tehtiin jo[…] Lue lisää

5 kommenttia Kategoriat: Helsinki Avainsanat: , , ,

Talvihoidon vaikeus

Jokainen talvella pyöräillyt on varmasti törmännyt huonosti hoidettuun tai hoitamattomaan pyöräväylään. Ja mikäli jostain syystä tienpinta olisikin moitteeton, niin edessä poukkoilevat ihmiset tekevät pyöräilystä vaarallista ja epämiellyttävää. Miten jatkossa pyöräväyliä pitää hoitaa ja miten ihmisille voitaisiin viestiä oikea kävelypaikka paremmin,[…] Lue lisää

8 kommenttia Kategoriat: Helsinki Avainsanat: , , , , , ,

Renessanssilapsi – Kaupunkifillari 4 vuotta

Kaupunkifillarin nelivuotinen taipale on ajoittunut sellaiseen aikaa, jolloin Helsingin pyöräilyoloissa on alkanut tapahtua näkyviäkin muutoksia parempaan – Otso kutsuu tätä aikaa pyöräilyn renessanssiksi Helsingissä. Vastaava renessanssi on tapahtumassa lukuisissa kaupungeissa ympäri maailmaa, Euroopalaisena esimerkkinä vaikkapa Pariisi, joka on uuden polven[…] Lue lisää

1 kommentti Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , , , , , ,

Pyöräily, demokratia ja tasa-arvo

Eilen keskusteltiin Sosiaalifoorumissa aiheesta pyöräily, demokratia ja tasa-arvo. Puhumassa allekirjoittanut, Jari (Tukholma vs. Helsinki), Silvia Modig (vas), Timo Kontio (sdp) ja Marek Salermo. Keskustelua ei videoitu, mutta kyllä sarjakuvitettiin. Aino Sutisen piirroksista saa hyvän yleiskuvan siitä, mistä ja miten seminaarissa[…] Lue lisää

1 kommentti Kategoriat: Helsinki Avainsanat: , , ,

Kaupunki kuuluu ihmisille, pyörille ja elämälle

Tämä on Kaupunkifillarin suoran linjan kautta tullut vieraskynä -kirjoitus. Kirjoittajana onTukholma vs. Helsinki -kirjoitussarjaan kuvamateriaalin tuottanut Jari. Kaupunkifillarissa suositaan moniäänisyyttä ja julkaistaan säännöllisesti myös muiden kuin vakikirjoittajien juttuja. Tervetuloa kirjoittelemaan. Tuleva kriittinen pyöräretki 11.10muistuttaa jälleen kerran siitä, kenelle kaupunki pitäisi rakentaa, asukkaille, ihmisille[…] Lue lisää

2 kommenttia Kategoriat: Helsinki, Kriittinen pyöräretki, Vieraskynä Avainsanat: , , ,