Tullin alueen yleissuunnitelma

Kaupunki esitteli Tullin alueen viimeisimpiä suunnitelmia yleisötilaisuudessa 28.5.2015. Alueesta on aiemmin esitetty erilaisia analyyseja ja visioita. Yleissuunnitelman tarkoituksena on olla kokoava koko alueen kattava suunnitelma, jonka perusteella voidaan laatia yksityiskohtaisempia asemakaavoja ja katusuunnitelmia, eli edetä kohti konkreettista toteuteuttamista. Alue pitää sisällään[…] Lue lisää

3 kommenttia Kategoriat: Liikennesuunnittelu, Tampere, Yleissuunnitelma Avainsanat: , , , , , , , , ,
Pohjantien katusuunnitelma

Pohjantien katusuunnitelma Tapiolassa Merituulentien ja Opintien välillä

Kävin joulun alla yleisötilaisuudessa Tapiolan Pohjantiestä juttelemassa suunnittelijan kanssa ja meillä oli hyvä keskustelu. Ilokseni huomasin sillä olleen vaikutusta: suunnitelmaan oli lisätty korotettu pyörätienjatke kerrostalon tonttiliittymään, kuten seutureitillä kuuluu olla. Oma huoleni on, että tästä tulee Elielinaukio 2, jossa kävelijät päätyvät[…] Lue lisää

1 kommentti Kategoriat: Espoo Avainsanat: , , , , ,

Helsinki vs. Tukholma, osa 12

Taas vertaillaan. Jälleen neljä kuvaa, kolme helppoa korjausehdotusta ja viimeiseen hieman ongelmallisempaan useampi vaihtoehto joista välttämättä yksi ei riitä, mutta kolme voi olla jo liikaa. Vanhoja käyttämättömiä keinoja uudelleen esiteltyinä, sekä yksi uusi. Keskityn kirjoituksessa lähinnä edullisesti toteutettaviin infran muutoksiin,[…] Lue lisää

3 kommenttia Kategoriat: Helsinki Avainsanat: , , , ,

Tasa-arvon illuusio

Liikennekysymykset herättävät aina suuria mielipiteitä ja tunteita. Kysymys on lopulta siitä, kenelle kaupunkitila kuuluu. Kaupunkitilaa on jo vuosikymmeniä dominoinut vahvasti autoilu. Tämä ei suinkaan johdu siitä, että suurin osa kaupunkilaisista käyttäisi kulkuvälineenään autoa. Tämä johtuu siitä, että auto vie niin paljon[…] Lue lisää

14 kommenttia Kategoriat: Liikenteen ideologia Avainsanat: , , , , , ,

Yhteiskunta ei kannusta arkiliikuntaan

Tutkija Katja Borodulin kirjoitti Helsingin Sanomissa tärkeästä aiheesta: liikkumattomuudesta. Hän vaati yhteiskunnan toimijoilta järeämpiä keinoja liikkumattomuuden vähentämiseksi (HS Mielipide 15.1.2015). Cambridgen yliopiston tuoreen tutkimuksen mukaan pelkästään Euroopassa liikkumattomuus tappaa vuosittain noin 676 000 ihmistä. Maailmanlaajuisesti noin 5 miljoonaa ihmistä kuolee vuosittain liikkumattomuuden seurauksiin. Ongelma[…] Lue lisää

9 kommenttia Kategoriat: Liikennesuunnittelu, Liikenteen ideologia Avainsanat: , , , , , , ,

Hollannin opit Tampereelle

Viime viikolla Tampereella vieraili kolme hollantilaista pyöräilyasiantuntijaa Dick van Veen (Mobycon), Rico Andriesse (At Goudappel Coffeng), Herbert Tiemens (Utrechtin kaupunki) pitämässä työpajaa pyöräilystä. Tässä tiivistelmä työpajan purusta, jonne myös Tampereen polkupyöräilijät kutsuttiin kuuntelemaan tuloksia. Pyöräily Hollannissa Tavoitteena Alankomaissa on tehdä[…] Lue lisää

3 kommenttia Kategoriat: Liikennesuunnittelu, Tampere Avainsanat: , , ,

Pyöräretkellä Helsingin kaupungin rakennusviraston kanssa

Syyskuisena maanantai-iltapäivänä joukko pyöräilyaktiiveja kokoontui Helsingin kaupungin rakennusviraston (HKR) sisäpihalle lähteäkseen yhteiselle pyöräretkelle rakennusviraston väen kanssa. Mukaan tuli myös kaupunkisuunnitteluviraston pyöräilysuunnitteluosasto sekä Helsingin kaupungin rakennuspalvelu STARAn edustaja. Rakennusvirastosta oli mukana muun muassa HKR:n katu- ja puisto-osaston uusi päällikkö Silja Hyvärinen[…] Lue lisää

3 kommenttia Kategoriat: Helsinki Avainsanat: , , , , , , , , ,

Tukholma vs. Helsinki Osa 10

Tällä kertaa sarjan tarkoituksena on ravistella totuttuja käytäntöjä – ajatella, voisiko asioita tehdä myös toisin. Liikennesuunnittelijat, jotka työkseen piirtävät suunnitelmia ovat liian usein jumiutuneet omiin totuuksiin ja toisen tavan näkeminen ei välttämättä ole enää helppoa. Vaikka hekin matkustelevat ja jopa[…] Lue lisää

4 kommenttia Kategoriat: Helsinki Avainsanat: , , ,

Tukholma vs. Helsinki Osa 9.

Kun Helsinki rakentaa uutta, niin jokainen tietenkin toivoo, että tällä kertaa se olisi myös laadukasta. Mutta ikävä kyllä sitä se ei vieläkään ole. Tällä kertaa vertaillaan kahta Kalasatamassa hiljattain tehtyä ratkaisua Tukholman 2000-luvun alussa tehtyihin ratkaisuihin. Todellakin, Tukholmassa tehtiin jo[…] Lue lisää

5 kommenttia Kategoriat: Helsinki Avainsanat: , , ,

Gotlanninkadun suunnitelmaluonnos

Itäkeskukseen tulevan uuden Gotlanninkadun suunnitelmaluonnokset ovat nähtävillä Rakennusviraston sivuilla 3.2.2014 asti. Suunnitelmaluonnokset ovat luettavissa myös Kaupunkifillari-blogissa: 30139/1 ja 30139/2. Rakennusviraston sivujen mukaan Gotlanninkatu rakennetaan Marjaniementien ja Visbynkadun välille jo tänä vuonna. Hanke on siis tarkoitus toteuttaa melkoisen nopealla aikataululla, sillä nähtävillä[…] Lue lisää

34 kommenttia Kategoriat: Helsinki, Liikennesuunnittelu Avainsanat: , , , ,