Suomessa ei ole pyöräilykypärän käyttövelvoitetta

Miksi kypärän käyttösäännös pitää poistaa – osa 1 Tämä on artikkelisarjan ensimmäinen osa, jossa perustelen, miksi Suomen tieliikennelaissa oleva polkupyöräilijän suojakypärän käyttösäännös pitää poistaa. Se ei tarkoita kypärien käytön vastustamista eikä liioin kypäräkieltoa. Se tarkoittaa ainoastaan sitä, että laki ei ota tähän[…] Lue lisää

33 kommenttia Kategoriat: Lainsäädäntöuudistus, Tieliikennelaki Avainsanat: , , , ,

Pyöräilyilta 12.5.

Tervetuloa taas pyöräilyiltaan! Lauantai 12.5. kello 18, Kupoli (Uusi Ylioppilastalo Mannerheimintie 5 B, 7. krs.) Tarkoitus on saada pyöräilymieliset kokoon ja keskustella ajankohtaisista asioista ja miksei myös verkostoitua. Illan aihe on »vuorovaikutus«, eli vuorovaikutus kansalaisten, poliitikkojen ja virastojen välillä –[…] Lue lisää

Ei kommentteja Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , , ,

Pyöräily, demokratia ja tasa-arvo

Eilen keskusteltiin Sosiaalifoorumissa aiheesta pyöräily, demokratia ja tasa-arvo. Puhumassa allekirjoittanut, Jari (Tukholma vs. Helsinki), Silvia Modig (vas), Timo Kontio (sdp) ja Marek Salermo. Keskustelua ei videoitu, mutta kyllä sarjakuvitettiin. Aino Sutisen piirroksista saa hyvän yleiskuvan siitä, mistä ja miten seminaarissa[…] Lue lisää

1 kommentti Kategoriat: Helsinki Avainsanat: , , ,

Seminaari: Mihin suuntaan liikennejärjestelmiä tulisi kehittää?

Kaikilla raiteilla kestävälle tielle – Mihin suuntaan liikennejärjestelmiä tulisi kehittää? -seminaari Aika: keskiviikko 21.9 klo 9.00-11.00 Paikka: Tieteiden talo, sali 309, Kirkkokatu 6, Helsinki Aamun alustava ohjelma: 9.00 Kahvitarjoilu 9.15 Seminaarin avaussanat 9.15-9.35 ”Kaikilla raiteilla kestävälle tielle – Eurooppalaisia liikenneratkaisuja.[…] Lue lisää

Ei kommentteja Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , , ,

Pyöräilyn sunnuntaimielikuva on voitettava

Pyöräilyn mainostaminen perheen yhteisenä rauhallisena hetkenä keskellä arjen kiirettä saattaa olla myyntinäkökulmasta menestystarina. Sen sijaan näkökulmasta, joka lähtee siitä, että pyöräilyä edistetään parhaiten arkisena, jokapäiväisenä liikennemuotona, joka on huomioitava kaikessa liikennepoliittisessa päätöksenteossa ja joka tarvitsee omat, autoista ja jalankulkijoista erotetut[…] Lue lisää

Ei kommentteja Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , , , , , , , , , ,

Pääministeri Vanhanen pyöräilyä edistämässä Dipolissa 27.1.2010

Pyöräilyn edistäminen oli tänään hyvässä seurassa ja sai tukea korkeilta tahoilta. Valtioneuvoston kanslian, eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan, VTT:n, Uudenmaan liiton ja Aalto-yliopiston yhteistyönä Dipolissa järjestämässä Vähäpäästöinen Suomi ja talous -seminaarissa puhunut pääministeri Matti Vanhanen kiinnitti huomiota siihen, että erittäin paljon säästöjä pitää[…] Lue lisää

Ei kommentteja Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , , , ,

Kokoojakatujen pyöräkaistat tulevat

Koirasaarentien katusuunnitelma esiteltiin keskiviikkona 9.12. Tahvonlahden ala-asteella. Suunnitelmaan voi tutustua 7.–18.12. Rakennusviraston verkkosivuilla. Koirasaarentiestä tulee Laajasalon lounaisosaan nousevan Kruunuvuorenrannan bulevardimainen kokoojakatu. Kadun keskelle sijoitetaan busseja ja raitiotietä varten joukkoliikennekaistat, jotka erotetaan ajoradoista viherkaistoilla ja puuistutuksilla. Pyöräilijöiden kannalta suunnitelma on erittäin[…] Lue lisää

12 kommenttia Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , , , , , ,

Enemmistö ry:n pyöräilykeskustelu 19.11.2009

Liikennepoliittinen yhdistys Enemmistö ry. järjestää keskustelun aiheesta pyöräliikenteen tulevaisuus. Keskustelua alustaa Helsingin uusi pyöräliikennesuunnittelija Marek Salermo. Tilaisuus on torstaina 19.11.2009 klo 18 Helsingin rautatieaseman Eliel-ravintolan alakabinetissa. Lisätietoja mm. Enemmistö ry:n blogista.

Ei kommentteja Kategoriat: Helsinki Avainsanat: , ,

Vuosi 2010 on pyöräilyn edistämisen virstanpylväs

Pyöräväylien standardit kuntoon. Pyöräilyn edistämisessä saavutettiin Helsingissä merkittävä läpimurto vuoden 2010 budjettineuvotteluissa. Budjettisopimukseen kirjattiin, että ”pyöräilyn suunnitteluohjeisto uusitaan vuoden 2010 aikana.” Lauseen painoarvo on huomattavasti suurempi kuin asiaan vihkiytymätön arvaisi: pieneltä kuulostava detalji on tosiasiassa tärkeimpiä voittoja, joita pääkaupungissa on[…] Lue lisää

3 kommenttia Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , , , , , , , ,

Pyöräilypolitiikan vertaisarviointia suomeksi

Pyöräilyyn liittyvien karttojen, esitteiden, julisteiden, mainoskampanjoiden ja mediahuomion tehokkuutta, laatua, määrää ja kattavuutta voitaisiin olennaisesti parantaa nostamalla se monien muiden suurten eurooppalaisten kaupunkien kanssa samalle tasolle.

2 kommenttia Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,