Seminaari: Mihin suuntaan liikennejärjestelmiä tulisi kehittää?

maanantai, 19. syyskuuta 2011

P1070184

Kaikilla raiteilla kestävälle tielle – Mihin suuntaan liikennejärjestelmiä tulisi kehittää? -seminaari

Aika: keskiviikko 21.9 klo 9.00-11.00
Paikka: Tieteiden talo, sali 309, Kirkkokatu 6, Helsinki

Aamun alustava ohjelma:

9.00 Kahvitarjoilu

9.15 Seminaarin avaussanat

9.15-9.35 ”Kaikilla raiteilla kestävälle tielle – Eurooppalaisia liikenneratkaisuja. SLL:n julkaisun esittely ja siitä kerätyt opetukset”, liiton ilmasto- ja energiavastaava Venla Virkamäki

9.35-10.00 ”Suomen liikennejärjestelmien tulevaisuus. Prioriteetit ja haasteet”: Liikenneviraston pääjohtaja Juhani Tervala

10.00-10.25 ”Kävelyn ja pyöräilyn valtakunnallinen strategia 2020 – sen puutteet ja opetukset”: Pyöräilykuntien verkosto ry:n toiminnanjohtaja Matti Hirvonen

Kaikilla raiteilla kestävälle tielle – Mihin suuntaan liikennejärjestelmiä tulisi kehittää? –seminaari on osa Suomen luonnonsuojeluliiton ”Kaikilla raiteilla kestävälle tielle – Euroopan unionin liikennepolitiikan opetukset Suomelle” -hanketta.

Hankkeen tarkoituksena on tiedottaa Euroopan unionin yhteisestä liikennepolitiikasta ja sen puitteissa etsityistä keinoista vähentää liikenteen ilmastovaikutuksia. Tavoitteena on ollut arvioida yhteisen liikennepolitiikan sisältöä ja eri vaihtoehtoja sekä miettiä, miten näiden linjausten pohjalta Suomen liikennejärjestelmiä tulisi kehittää.

Suomen liikennepoliittisia linjauksia ja niiden toteuttamista ohjaavat entistä enemmän Euroopan unionin yhteinen liikennepolitiikka ja säädökset. Sen vuoksi on tärkeää ymmärtää, mitä Euroopan unionin yhteinen liikennepolitiikka on ja mihin se on tulevaisuudessa menossa.

Kahvitarjoilujen mitoittamiseksi ilmoittautuminen osoitteeseen venla.virkamaki(at)sll.fi.

Tervetuloa!

Martti Tulenheimo

Kaupunginparantaja. Kaupunkifillarin perustaja. Tuottaja ja Helsingin polkupyöräilijät (HePo) ry:n järjestökoordinaattori. Helsingin kaupungin rakennuslautakunnan jäsen. Pyöräliiton varapuheenjohtaja.