Tapaus Capellan puistotie osa 5: Ratkaisuehdotus

Laadukas ja toimiva pyöräily-ympäristö tekee pyöräilystä todellisen kulkutapavaihtoehdon ja on keskeinen edellytys pyöräilymäärien lisäämiselle. Pyöräilyn kulkutapaosuuden kasvattaminen parantaa liikennejärjestelmän toimivuutta, tuottaa kansanterveydellisiä hyötyjä sekä vähentää liikenteen ympäristöhaittoja. Pyöräily on käytännössä päästötön liikkumistapa ja erinomaista hyötyliikuntaa. – Helsingin seudun pääpyöräilyverkon ja laatukäytävien määrittely (HSL)[…] Lue lisää

5 kommenttia Kategoriat: Helsinki, Liikennesuunnittelu Avainsanat: , , , , , ,

Tapaus Capellan puistotie osa 4: Junonkatu ja Arielinkatu

Tämä kirjoitus on sarjan Tapaus Capellan puistotie neljäs osa. Linkit edellisiin osiin ovat tässä: ensimmäinen, toinen ja kolmas osa. Kun Kaupunkifillarin liikennesuunnitteluosasto ryhtyi tutkimaan, mikä olisi paras ratkaisu Capellan puistotielle ja tulevalle pyöräilyn pääreitille, paljastui Kalasataman alueelta lisää kummallisuuksia. Junonkatu Junonkatu[…] Lue lisää

8 kommenttia Kategoriat: Helsinki, Liikennesuunnittelu Avainsanat: , , , , , ,

Tapaus Capellan puistotie osa 3: Virastojen vastaus

Tämä postaus on jatkoa kirjoituksiin Tapaus Capellan puistotie ja Tapaus Capellan puistotie osa 2. Keskiviikkoiltana 11.12.2013 rakennusvirasto (HKR) ja kaupunkisuunnitteluvirasto (KSV) julkaisivat nettisivuillaan vastauksen Kaupunkifillarin Capellan puistotietä koskevaan kirjoitukseen. Koska tiedämme, että kaupungin dokumenteilla on taipumus hävitä internetistä, vastaus on[…] Lue lisää

4 kommenttia Kategoriat: Helsinki, Liikennesuunnittelu Avainsanat: , , , , ,

Tapaus Capellan puistotie osa 2: Lautakunnan pöytäkirjat

Tämä postaus on jatkoa kirjoitukseen Tapaus Capellan puistotie. Maanantaina 9.12.2013 saimme rakennusvirastosta (HKR) Capellan puistotietä koskevat yleisten töiden lautakunnan (ytlk) esityslistat ja pöytäkirjat sekä osan liitteistä. Niistä selviää, että muutosta yksisuuntaisista pyöräteistä kaksisuuntaiseen ei ole hyväksytetty lautakunnassa. Selitystä tähän emme[…] Lue lisää

9 kommenttia Kategoriat: Helsinki, Liikennesuunnittelu Avainsanat: , , , , ,

Tapaus Capellan puistotie

”Yksi- ja kaksisuuntaisten pyörätiejärjestelyjen suositeltavuus riippuu ympäröivistä olosuhteista. Tiheässä kaupunkimaisessa katuverkossa kaksisuuntaisia pyörätiejärjestelyjä ei pääsääntöisesti tule käyttää, sillä ne johtavat väistämättä turvallisuusongelmiin liittymissä. Kaksisuuntaisen pyörätien yhdistäminen yksisuuntaiseen pyöräliikenneverkkoon (sekaliikenne, pyöräkaistat ja yksisuuntaiset pyörätiet) on myös usein ongelmallista.” – Pyöräliikenteen suunnitteluohje osa 1,[…] Lue lisää

21 kommenttia Kategoriat: Helsinki, Liikennesuunnittelu Avainsanat: , , , , ,

Valtuustoaloite alakoulujen polkupyöräilykieltojen kumoamiseksi ja koulun lähialueiden liikenneturvallisuuden parantamiseksi

Eilisessä kaupunginvaltuuston kokouksessa vihreä valtuustoryhmä jätti allaolevan aloitteen kaupunginhallitukselle. Viime aikoina julkisuudessakin on käsitelty lukuisten helsinkiläisalakoulujen asettamia kieltoja oppilaiden koulumatkapyöräilylle. Koulut ovat perustelleet kieltoja muun muassa liikenneturvallisuuteen ja polkupyörien säilytykseen liittyvillä ongelmilla. Liikenne- ja viestintäministeriön kevyen liikenteen edistämisohjelman mukaan erityisesti[…] Lue lisää

6 kommenttia Kategoriat: Helsinki Avainsanat: , ,

Opastepilotin työpaja 4.2.

Välitän tässä eteenpäin kutsun Rakennusvirastolta opastetyöpajaan: Opastepilotin työpaja la 4.2 klo 13.00-16 Nykytaiteen museo Kiasmassa, Mannerheiminaukio 2, Seminaaritila Opastepilotti on käynnistynyt! Kutsumme Teidät osallistumaan Opastepilottiin liittyvään työpajaan, joka järjestetään avoimena kansalaisfoorumina. Opastepilotti on Helsingin kaupungin rakennusviraston hanke, jonka tavoitteena on[…] Lue lisää

3 kommenttia Kategoriat: Helsinki Avainsanat: , , , , , , ,

Yhteenveto 11.1. kolmiotyöpajasta

Viittaan toissapäiväiseen tilaisuuteen, jossa kolme poliittista avainryhmää tulivat yhteen: kansalaiset, virkamiehet ja luottamushenkilöt. Osallistujia oli yhteensä 24, niistä 2 järjestäjää, 4 luottamushenkilöä, 8 virkamiestä ja 10 pyöräilijää. Osallistujat saivat ryhmästään riippuen erivärisiä lappuja, ja ideoivat ensin ryhmät sekaisin, sitten ryhmät[…] Lue lisää

3 kommenttia Kategoriat: Helsinki Avainsanat: , , , , , , , , , ,

Priorisointiehdotus pyöräilyn vuoden 2011 määrärahoista

Kuva: Mikael Colville-Andersen Helsingin pyöräilyolojen parantamiseen on nyt saatu kahden miljoonaan euron määräraha vuodelle 2011. Jotta rahat käytettäisiin mahdollisimman tehokkaasti, niiden käyttö on priorisoitava. Rahat on käytettävä asioihin, jotka hyödyttävät pyöräilyä pitkällä aikavälillä kaikkein eniten. Tärkeintä on tässä vaiheessa panostaa[…] Lue lisää

47 kommenttia Kategoriat: Helsinki Avainsanat: ,

Pyöräilyn määrärahat tärkeysjärjestykseen

Kuva: Mikael Colville-Andersen Helsingin valtuustoryhmät sopivat syksyllä 2010, että pyöräilyyn liittyviä määrärahoja korotetaan kahdella miljoonalla eurolla. Yleisten töiden lautakunta päätti tiistaina 26. tammikuuta, että rahojen tarkemman käytön määrittelee Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston Pyöräilyprojekti. Miten valtuuston myöntämä lisämääräraha kannattaisi käyttää, jotta se palvelisi[…] Lue lisää

12 kommenttia Kategoriat: Helsinki Avainsanat: ,