Geneve vs. Helsinki – Osa 2 – Onko muutos mahdollinen?

Sarjan 1. osassa käsiteltiin näkyvyyttä, toisessa osassa puolestaan hyvin yksinkertaista esimerkkiä. Joskus ajatellaan, ettei valmiissa kaupunkirakenteessa ole pyöräilylle enää tilaa. Pikemminkin kyse on strategisista valinnoista. Tilaratkaisuissa kyse on katuleveyden jakamisesta. Kuvasarja kuvaa parhaillaan erästä muutostyötä Genevessä: Oheinen puistomainen ympäristö on[…] Lue lisää

1 kommentti Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , , , ,

Tukholma vs. Helsinki Osa 3.

Ensimmäinen osa Tukholma vs. Helsinki kuvavertailusta herätti hyvää keskustelua mm. kiertoliittymätoteutuksista. Ja selvästi lukijatkin ovat sitä mieltä, että kuvat kertovat enemmän, kuin sanat, koska kyseinen artikkeli pomppasi heti koko blogin top-10 luetuimpien artikkelien joukkoon. Syksy on ollut kiireistä aikaa pyöräilyn[…] Lue lisää

10 kommenttia Kategoriat: Helsinki Avainsanat: , , , , , ,

Tukholma vs. Helsinki Osa 1.

Fillarikanavan aktiivinen kommenttaattori Jari, jolla on pitkäaikaista pyöräily- ja valokuvauskokemusta Helsingistä ja Tukholmasta luovutti yleiseen hyvään 19 kuvaparia, joissa vertaillaan Tukholman ja Helsingin pyöräilyyn liittyviä liikenneratkaisuja keskenään samankaltaisissa paikoissa. Kaikki kuvat löytyvät Jarin luvalla Picasasta, mutta julkaisen niitä täällä blogissa[…] Lue lisää

24 kommenttia Kategoriat: Helsinki Avainsanat: , , , ,

Kokoojakatujen pyöräkaistat tulevat

Koirasaarentien katusuunnitelma esiteltiin keskiviikkona 9.12. Tahvonlahden ala-asteella. Suunnitelmaan voi tutustua 7.–18.12. Rakennusviraston verkkosivuilla. Koirasaarentiestä tulee Laajasalon lounaisosaan nousevan Kruunuvuorenrannan bulevardimainen kokoojakatu. Kadun keskelle sijoitetaan busseja ja raitiotietä varten joukkoliikennekaistat, jotka erotetaan ajoradoista viherkaistoilla ja puuistutuksilla. Pyöräilijöiden kannalta suunnitelma on erittäin[…] Lue lisää

12 kommenttia Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , , , , , ,

Pyöräilyn esteet nousivat pääkirjoitustasolle

Kirjoitus julkaistiin alunperin Martti Tulenheimon blogissa. Pyöräilyä Berliinissä Helsingin Sanomat käynnisti viikonloppuna erittäin tärkeän keskustelun pyöräilyn edellytysten parantamisesta. Lehti julkaisi sunnuntaina paperiversiossaan Helsingin uuden pyöräliikennesuunnittelijan Marek Salermon haastattelun, jossa Salermo hahmotteli pyöräilyn tulevaisuutta Helsingissä. Hän totesi, että on virhe niputtaa[…] Lue lisää

2 kommenttia Kategoriat: Helsinki Avainsanat: , , , , , , ,

Kevyen liikenteen väylä, pyöräkaista vai Århusin malli

Olin mukana sähköpostiringissä, jossa käydään keskustelua liittyen Vanhalle Talvitielle suunniteltuun yhdistettyyn jalkakäytävään ja pyörätiehen. Keskustelussa on esitetty, että kyseiseen paikkaan sopisi paremmin pyöräkaista, kuin kevyen liikenteen väylä, sillä paikka ei ole vilkkaasti liikennöity. Kirjoitin jo aikaisemmin kevyen liikenteen stigmasta, joka[…] Lue lisää

4 kommenttia Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , , , , , ,

Pyörätie katutasossa

Tässä on kuva ratkaisusta, jollaista olen joskus haveillut Helsingin yksisuuntaisille kaduille, kuten Albertinkadulle. Pyörätie, joka olisi katutasossa parkkeerattujen autojen ja jalkakäytävän välissä. Albertin kadulle tämä sopisi mielestäni erinomasisesti, sillä nykyisinkään kadun leveys ei riitä kunnolla kahden kaistan rinnakkaiseen autoliikenteeseen. Pyörätien[…] Lue lisää

Ei kommentteja Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , , ,

Pyöräilyn edistämistä New Yorkissa

Pyöräkaistoja ja polkupyörien ryhmittymisalueita Manhattanilta Keväinen matkani New Yorkiin tutustutti minut erittäin kunnianhimoiseen pitkän tähtäimen strategiaan nimeltä planNYC 2030, jonka tavoitteena on parantaa asukkaiden hyvinvointia ja kehittää isosta omenasta ekologisesti kestävämpi kaupunki. Yhtenä aloitteena tässä strategiassa on pyöräilyn kehittäminen. Vuodesta[…] Lue lisää

Ei kommentteja Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , , ,

Pyöräilyn markkinointi: halpa tapa olla tekemättä mitään

Otsikko Hesarissa jonkun vuoden takaa: ”Lahden oikorata on imaissut henkilöautoilijoita”. Olisivatko nämä henkilöautoilijat siirtyneet joukkoliikenteen käyttäjiksi jos joukkoliikennettä olisi ”markkinoitu” tehokkaammin? Lisääntyykö pyöräily ”kehittämällä markkinointia monin tavoin”? Miten kaikkiin kaupungin virallisiin papereihin, kun pyöräilystä puhutaan, aina päätyy se uskomus, että[…] Lue lisää

4 kommenttia Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , , , , , , ,