Havainnollistava video USA:n mallisista pyöräkaistoista

torstai, 29. huhtikuuta 2010

4 thoughts on “Havainnollistava video USA:n mallisista pyöräkaistoista

1. Jummi, pormestarin oma vimeo-kanava. Kauanko pitää odottaa, ennen kuin Pajunen alkaa tiedottaa kaupungin hommista kuukausittaisissa youtube-pätkissä?

En jaksa etsiä, joten kysyn: Osaisiko joku muuten kertoa, minkälaisia nopeusrajoituksia noilla teillä on? 60km/h alueella tuo tuntuu ihan järkevältä järjestelyltä.

2. Onhan meillä apulaiskaupunginjohtaja Saurin videoblogi http://www.pekkasauri.fi/blogi/

Suomessa tota parkitut autot pyöräkaistan ja autokaistan välissä vastustetaan yleensä hankalammalla talvikunnossapidolla. Muutenhan se ei vie kadun leveydestä enempää tilaa ja on taatusti mukavampi pyöräilijöille.

Ensimmäinen askel tuohon suuntaan olisi laskea ennen risteyksiä nykyisten yhdistettyjen jalankulku ja pyöräväylien pyöräpuoli katutasoon.

3. Hännän ei pidä heiluttaa koiraa. Talvikunnossapidolliset ongelmat ovat teknisiä, ja siten ratkaistavissa. Samalla on syytä huomioida, että Senaatintori ja Kauppatori ovat ruvella talven jäljiltä – kovakouraisen, tehokkaimmilla mahdollisilla laitteilla suoritetun kunnossapidon vuoksi. Aiheesta oli tänään HS:ssa murheellinen uutinen. Yleisen hyvän käsitteen korvaaminen näennäisen tehokkuuden tavoittelulla syö julkisten palvelujen tärkeintä ominaisuutta, luottamusta.

4. Samanlaiseia kaistoja oli myös Barcelonassa. Toimivat tosi hyvin, vaikka risteysalueet olivatkin enemmän suomalaisen sekavia.