Bicycle Master Plan -konsepti Helsinkiin (3/3)

Helsingissä ei ole aiemmin laadittu BMP-ohjelmaa, vaan nyt ollaan tekemässä pioneerityötä kaupunkimme osalta. Keskeistä BMP-ohjelmatyössä on, että toiminnan ohjaus on asiantuntevissa käsissä. Siksi on elintärkeää, että ennen kuin ohjelman laatimista pannaan liikkeelle, käynnistetään niinikään kaupunginvaltuuston strategiaohjelmassa sovittu Helsingin pyöräilyasioita koordinoiva[…] Lue lisää

2 kommenttia Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , ,

Bicycle Master Plan -konsepti Helsinkiin (2/3)

Bicycle Master Plan (BMP) määrittää kaupungin pyöräilyä koskevat suuntaviivat. Se on asiakirja, joka kertoo yksityiskohtaisesti kaupungin pitkän aikavälin suunnitelmista pyöräilyolojen kehittämiseksi painottaen erityisesti pyöräväyläverkoston tiheyttä sekä reittien sujuvuutta, jatkuvuutta ja turvallisuutta. Mallia on käytetty erityisesti Yhdysvalloissa, jossa se on havaittu[…] Lue lisää

1 kommentti Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , ,

Bicycle Master Plan -konsepti Helsinkiin (1/3)

Helsingin kaupunginvaltuuston strategiaohjelmassa  linjataan, että kaupungissa laaditaan vuoteen 2012 mennessä ”toteutusohjelma pyöräilyn kaksinkertaistamisohjelman toteuttamiseksi”. Tavoite on erinomainen, mutta strategiakirjaus on valitettavasti klassinen esimerkki ”rikkinäiseksi puhelimeksi” kutsutusta viestiketjun katkeamisesta. Lauseke syntyi tarpeesta saada 1990-luvun puolivälissä asetetun pyöräilyn kaksinkertaistamistavoitteen tueksi yksityiskohtainen toimenpideohjelma.[…] Lue lisää

4 kommenttia Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , , ,

Pyöräilyn sunnuntaimielikuva on voitettava

Pyöräilyn mainostaminen perheen yhteisenä rauhallisena hetkenä keskellä arjen kiirettä saattaa olla myyntinäkökulmasta menestystarina. Sen sijaan näkökulmasta, joka lähtee siitä, että pyöräilyä edistetään parhaiten arkisena, jokapäiväisenä liikennemuotona, joka on huomioitava kaikessa liikennepoliittisessa päätöksenteossa ja joka tarvitsee omat, autoista ja jalankulkijoista erotetut[…] Lue lisää

Ei kommentteja Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , , , , , , , , , ,

Helsinkiin pyöräilyn valtaväylät: miten, mistä ja minne

Kaupunkifillarissa on kirjoitettu aiemminkin, että Helsinkiin tarvitaan pyöräilyn valtaväylät. Siis Samaan tapaan, kuin Kööpenhaminassa on ja Lontooseen suunnitellaan. Tarkoitan siis yhtenäisiä reittejä, joilla voi ajaa pitkiäkin matkoja nopeasti ja turvallisesti. Tämä edellyttää että reitit suunnitellaan kokonaisuutena, päällysteet pidetään kunnossa, tilaa[…] Lue lisää

19 kommenttia Kategoriat: Helsinki Avainsanat: , , , , ,

Pääministeri Vanhanen pyöräilyä edistämässä Dipolissa 27.1.2010

Pyöräilyn edistäminen oli tänään hyvässä seurassa ja sai tukea korkeilta tahoilta. Valtioneuvoston kanslian, eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan, VTT:n, Uudenmaan liiton ja Aalto-yliopiston yhteistyönä Dipolissa järjestämässä Vähäpäästöinen Suomi ja talous -seminaarissa puhunut pääministeri Matti Vanhanen kiinnitti huomiota siihen, että erittäin paljon säästöjä pitää[…] Lue lisää

Ei kommentteja Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , , , ,

Kokoojakatujen pyöräkaistat tulevat

Koirasaarentien katusuunnitelma esiteltiin keskiviikkona 9.12. Tahvonlahden ala-asteella. Suunnitelmaan voi tutustua 7.–18.12. Rakennusviraston verkkosivuilla. Koirasaarentiestä tulee Laajasalon lounaisosaan nousevan Kruunuvuorenrannan bulevardimainen kokoojakatu. Kadun keskelle sijoitetaan busseja ja raitiotietä varten joukkoliikennekaistat, jotka erotetaan ajoradoista viherkaistoilla ja puuistutuksilla. Pyöräilijöiden kannalta suunnitelma on erittäin[…] Lue lisää

12 kommenttia Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , , , , , ,

Katsaus pyöräilyvuoteen 2009

Vuoden 2009 lähestyessä loppuaan on paikallaan tarkastella kulunutta vuotta. Tänä vuonna pyöräilyn saralla saavutettiin paljon sellaisia asioita, jotka ovat polkeneet Helsingissä vuosikymmeniä paikallaan. Tehokkaan vaikuttamisen salaisuus on hyvä suunnittelu. Tosiasiassa Helsingin Vihreiden pyöräilytyöryhmällä ei kuitenkaan ole ollut vuonna 2009 varsinaista kirjoitettua toimintasuunnitelmaa,[…] Lue lisää

Ei kommentteja Kategoriat: Yleinen Avainsanat:

Pyöräilypoliittisen vuoden 2009 satoa

Vuoden 2008 kunnallisvaalit järjestettiin 26. lokakuuta. Vuodessa on ehtinyt tapahtua paljon ja moni pyöräilyyn liittyvä asia on liikkunut hiljalleen eteenpäin. Kaupunginvaltuutettu Ville Ylikahri toteaa blogissaan, että parasta koko vuodessa on ollut juuri pyöräilyn edistäminen, sillä pyöräilyasioissa on tekemisen meininki päällä.[…] Lue lisää

1 kommentti Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , , , , , , , , , , , , , ,

Valtuusto hyväksyi pyöräilyprojektin

Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi eilen kokouksessaan Vihreiden ryhmäponnen, jonka myötä valtuusto edellyttää, että vuoden 2010 aikana käynnistetään valtuuston strategiaohjelmassa päätetty pyöräilyprojekti ja sen toteutusohjelman, eli aluekohtaisen toimenpidesuunnitelman, laadinta. Tämä tarkoittaa, että pyöräilyn kolme tärkeintä tavoitetta on nyt saatu nuijittua Helsingissä läpi[…] Lue lisää

Ei kommentteja Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , , , , , , , ,