Pyöräilyn esteet nousivat pääkirjoitustasolle

Kirjoitus julkaistiin alunperin Martti Tulenheimon blogissa. Pyöräilyä Berliinissä Helsingin Sanomat käynnisti viikonloppuna erittäin tärkeän keskustelun pyöräilyn edellytysten parantamisesta. Lehti julkaisi sunnuntaina paperiversiossaan Helsingin uuden pyöräliikennesuunnittelijan Marek Salermon haastattelun, jossa Salermo hahmotteli pyöräilyn tulevaisuutta Helsingissä. Hän totesi, että on virhe niputtaa[…] Lue lisää

2 kommenttia Kategoriat: Helsinki Avainsanat: , , , , , , ,

Kaupunkipyörien kausi alkaa 9.5.

Vartin uutisen mukaan 150 kaupunkipyörää pitäisi olla tänä keväänä kaupunkilaisten käytössä toukokuun alkupuolella. Suuret uudistukset jäävät seuraavaan vuoteen, jolloin tarkoitus olisi saada tuhat kolmivaihteista pyörää, jotka saisi telineestä irti vain matkakortilla. Kaupunkifillari-blogissa olikin näistä suunnitelmista maininta jo viime syksynä, kuten[…] Lue lisää

Ei kommentteja Kategoriat: Helsinki Avainsanat: ,

Pyöräilyn kaksinkertaistamiseen on sitouduttava

Kirjoitus julkaistiin alunperin Martti Tulenheimon blogissa 10.3.2009. Olen laatimassa Helsingin valtuustostrategiaan kahta ehdotusta pyöräilyn edellytysten parantamiseksi Helsingissä. On kaksi keskeistä toimenpidettä, joilla pyöräily saadaan Helsingissä nousuun. Esittelin niistä eilen ensimmäisen ja tänään toisen. Pelkkä tavoiteohjelma ja sen rinnalle laadittu toimenpideohjelma[…] Lue lisää

5 kommenttia Kategoriat: Helsinki Avainsanat: , , , , , ,

Valtuustostrategia pyöräilijän näkökulmasta

Kirjoitus julkaistiin alunperin Martti Tulenheimon blogissa 9.3.2009. Helsingissä laaditaan parhaillaan ensimmäistä kertaa kaupunginvaltuustolle strategiaohjelmaa. Strategia kattaa kauden 2009-2012. Ohjelmasta tulee konkreettinen lista niistä asioista, joihin kaupunginvaltuusto aikoo neljän vuoden aikana erityisesti panostaa. Siinä esitetään kaupungin keskeiset tavoitteet ja kehittämiskohteet sekä[…] Lue lisää

Ei kommentteja Kategoriat: Helsinki Avainsanat: , , , , , ,

Aloite työmatkapyöräilystä

Yksi viikko loskaa sai minut väliaikaisesti tottumaan bussimatkusteluun. Tämänaamuisen työmatkan bussissa käytin kuitenkin pyöräilyaktivismiin. Soitin Antero Naskilalle kaupunginsuunnitteluvirastoon ja kuulin mm. että kaupungilla on kehitteillä fillarihelsinki niminen portaali, joka on kuulemma ”aika iso hanke”. Hankkeen toteuttanee markkinointiviestintätoimisto image-match. Yritin huonolla[…] Lue lisää

2 kommenttia Kategoriat: Helsinki Avainsanat: , , , , ,

Helsingin budjettiesitys pyöräilijän näkökulmasta

Kaupunginjohtajan talousarvioehdotuksessa mainitaan pyöräily kolme kertaa. Tämä kertoo Helsingistä pyöräilykaupunkina paljon. Parannettavaa on. Tammikuussa aloittavaan uuteen valtuustoon saatiin kuitenkin onneksi monia pyöräilymyönteisiä valtuutettuja, joten tulevaisuudessa pyöräilyasiat saavat Helsingissä paljon aiempaa enemmän ansaitsemaansa huomiota. Tässä huomioita talousarvioehdotuksen kolmesta pyöräilymaininnasta. I ”Kevyen[…] Lue lisää

2 kommenttia Kategoriat: Helsinki Avainsanat: , , , ,

Pysäköinti parkkihalleissa

Viimekeväänä Helsingin kaupunki selvitteli polkupyörien pysäköintimahdollisuuksia keskustan parkkihalleissa ja silloin mielipidettä ja kokemuksia kysyttiin mm. Helsingin polkupyöräilijöiltä. Hanketta koordinoi Helsingin kaupungin Sykkeli-työryhmä. Pysäköintiluolista voisi kommentoida ainakin seuraavia asioita: onko luola sopiva pyöräpysäköintiin, ovatko rampit sopivia pyörille, onko pyörille sopivaa hissiyhteyttä[…] Lue lisää

Ei kommentteja Kategoriat: Helsinki Avainsanat: , , ,