Helsinki

Pysäköinti parkkihalleissa

sunnuntai, 19. lokakuuta 2008

Viimekeväänä Helsingin kaupunki selvitteli polkupyörien pysäköintimahdollisuuksia keskustan parkkihalleissa ja silloin mielipidettä ja kokemuksia kysyttiin mm. Helsingin polkupyöräilijöiltä. Hanketta koordinoi Helsingin kaupungin Sykkeli-työryhmä.

Pysäköintiluolista voisi kommentoida ainakin seuraavia asioita: onko luola sopiva pyöräpysäköintiin, ovatko rampit sopivia pyörille, onko pyörille sopivaa hissiyhteyttä kadulta, onko luolassa joku selkeästi sopiva paikka pyörille (esim. hissin läheisyydessä) ja pitääkö autopaikkoja tällöin vähentää, montako pyöräpaikkaa olisi kyseiseen halliin järkevää sijoittaa. — Yleisempiä kysymyksiä ovat seuraavat: Olisiko parempi jos parissa sopivassa paikassa olisi riittävästi tilaa vai ripotellen vähän joka paikkaan; mitkä olisivat tärkeitä paikkoja ydinkeskustan ulkopuolella; mitä toivottaisiin uusien hallien osalta, jos pyöräpysäköinti voitaisiin ottaa huomioon jo niiden suunnitteluvaiheessa.

Asia muistui minulle mieleeni selaillessani vanhoja sähköposteja. Mitäköhän tuloksia kyselyyn saatiin ja johtivatkohan ne mihinkään toimenpiteisiin?

Antti Poikola

Aktiivinen pyöräilyn edistäjä. Entinen Jyväskyläläinen ja nykyisin taas Helsinkiläinen paluumuuttaja.