Pyöräilyn kaksinkertaistamiseen on sitouduttava

Kirjoitus julkaistiin alunperin Martti Tulenheimon blogissa 10.3.2009. Olen laatimassa Helsingin valtuustostrategiaan kahta ehdotusta pyöräilyn edellytysten parantamiseksi Helsingissä. On kaksi keskeistä toimenpidettä, joilla pyöräily saadaan Helsingissä nousuun. Esittelin niistä eilen ensimmäisen ja tänään toisen. Pelkkä tavoiteohjelma ja sen rinnalle laadittu toimenpideohjelma[…] Lue lisää

5 kommenttia Kategoriat: Helsinki Avainsanat: , , , , , ,

Valtuustostrategia pyöräilijän näkökulmasta

Kirjoitus julkaistiin alunperin Martti Tulenheimon blogissa 9.3.2009. Helsingissä laaditaan parhaillaan ensimmäistä kertaa kaupunginvaltuustolle strategiaohjelmaa. Strategia kattaa kauden 2009-2012. Ohjelmasta tulee konkreettinen lista niistä asioista, joihin kaupunginvaltuusto aikoo neljän vuoden aikana erityisesti panostaa. Siinä esitetään kaupungin keskeiset tavoitteet ja kehittämiskohteet sekä[…] Lue lisää

Ei kommentteja Kategoriat: Helsinki Avainsanat: , , , , , ,

Muistutus Pasilan katusuunnitelmasta

Yllä havainnekuva Pasilan katusuunnitelmasta Messukeskuksen liepeille. Rakennusviraston nettisivuilta Ajankohtaista osiosta löytää (jos muistaa käydä katsomassa) tiedotteita nähtävillä olevista katusuunnitelmista, joihin saa halutessaan jättää muistutuksia. Usein suunnitelmissa on mukana pyörätie tavalla tai toisella. Vallitseva trendi pyöräteiden toteuttamisessa tuntuu olevan tehdä sitä[…] Lue lisää

Ei kommentteja Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , , , , , ,

Runkolukitusta ja sekasotkua

Kirjoitus julkaistiin alunperin Martti Tulenheimon blogissa 14.1.2008. Polkupyörä on metka liikenneväline. Sen voi pysäköidä lähes minne vain ja vieläpä ilmaiseksi. Tieliikennelaki sallii sen pysäköinnin jalkakäytävälle ja pyörätielle, joten pysäköivä pyöräilijä ei tarvitse muuta kuin hyvän lukon. Vai tarvitseeko? Lukittukin pyörä[…] Lue lisää

3 kommenttia Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , ,

Idea katusuunnitteluun Firenzestä

Käydessäni Fizenzessä kiinnittyi huomioini yksinkertaiseen, mutta nerokkaaseen katusuunnitteluideaan. Kaduilla, joissa oli kadunvarsipysäköintiä oli jalkakäytävää levennetty suojatien kohdalla yhden pysäköidyn auton verran. Tämä ei vienyt katutilasta yhtään parkkipaikkaa, eikä kaventanut autokaistaakaan, mutta paransi merkittävästi jalankulkijoiden näkyvyyttä ja näkemiä kadun ylityksessä. Jotta[…] Lue lisää

2 kommenttia Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , ,