Velocity 2011 – matkakertomus

Vietin suurimman osan mennyttä (kohta toissa-) viikkoa Espanjan Sevillassa, 24 asteen lämmössä, katsellen mauriajalta asti periytyvää arkkitehtuuria, haistellen kukkivia appelsiinipuita ja tutustuen eri tapoihin nauttia punaviiniä. Jo mainittujen ilmeisten syiden lisäksi olin siellä seuraamassa Velo-city 2011 seminaaria Helsingin polkupyöräilijöiden (HePo)[…] Lue lisää

2 kommenttia Kategoriat: Helsinki Avainsanat: , , , , , , , , , , , ,

Kalasataman katusuunnitelmia: Parrulaituri

Yleisten töiden lautakunta käsittelee Kalasataman eräiden katujen katusuunnitelmia kokouksessaan tiistaina 8.3.2011. Alla on Parrulaiturin suunnitelmapiirrokset. Suunnitelmissa on pyöräilyn kannalta sekä paljon hyvää että joitakin kysymyksiä herättäviä kohtia. Parrulaituri välillä Junonkatu-Capellan puistotie Käännökset on suunniteltu erityisen luontevasti: pyörällä käännytään aina loivassa[…] Lue lisää

5 kommenttia Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , , ,

Kalasataman katusuunnitelmia 2/2

Laitoin seuraavaa palautetta rakennusvirastolle. Tuli vähän kiire, nin tämä on aika yleisluontoinen, enkä ehtinyt kerätä toista kertaa kommentteja. Itse suunnitelmaluonnokset rakennusvirasto on jo poistanut netistä tapansa mukaisesti. Voin lähettää pdf:iä jos joku kaipaa. —– Kaupunkifillari-blogin ja Helsingin vihreiden pyöräilytyöryhmän muistutus[…] Lue lisää

2 kommenttia Kategoriat: Yleinen Avainsanat: ,

Kalasataman katusuunnitelmia 1/2

Kohtuullinen joukko Kalasataman uuden alueen katusuunnittelmia on nähtävänä rakennusvirastolla 29.8. asti.Kaikki kadut ovat uusia, ja sijaitsevat Itäväylästä etelään ja Suvilahden vanhan kaasutehtaan itäpuolella Suunnitelmia on nyt aika monta kerralla kommentoitavaksi. Tarkoitukseni onkasata alkuviikosta palaute-ehdotus, jonka laitan sitten tännekin komentoitavaksi. Sitä[…] Lue lisää

7 kommenttia Kategoriat: Helsinki Avainsanat: , ,

Mannerheimintien itäreunalle pyörätie – katusuunnitelma Espalta Aleksille

Mannerheimintien itäreunalle on tulossa pyörätie. Jo hyväksytty liikennesuunnitelma määrää pyörätien  Eteläespalta postitalolle, eli koko Manskun eteläpään. Nyt nähtävänä on 7.7. asti katusuunnitelma, jossa määritellään täsmällisemmin miten Espan ja Aleksin välinen osa, eli käytännössä Stokkan edusta, tullaan tekemään. Perusratkaisu on päätetty[…] Lue lisää

11 kommenttia Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , , ,

Arkadiankatu välillä Mechelininkatu – Runeberginkatu

Yleisten töiden lautakunnan päätöksestä poimittua: Pyöräliikenteen suunnitteluohjeistusta ollaan muuttamassa siihen suuntaan, että pyöräily ja jalankulku pyritään erottamaan tehokkaammin toisistaan sekä turvallisuuden että toimivuuden kannalta. Nyt alamme saada Helsinkiin sen tason katuja, joista olemme tässäkin blogissa puhuneet! 🙂 Yksisuuntaiset pyörätiet ja[…] Lue lisää

6 kommenttia Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , , ,

Kamppi-Ruoholahti-välin pyöräyhteys

Rakennusvirastolla on parhaillaan nähtävillä Ruoholahdenkadun ja Malminrinteen rakennussuunnitelmat. Käytännössä kyse on ratikkalinja 9:n vetämisestä Jätkänsaareen, mutta samalla tehdään myös uusia pätkiä pyöräteitä ja -kaistoja. Ruoholahdenkatu on jo nyt merkittävimpiä pyöräreittejä Ruoholahdesta keskustan suuntaan. Kunhan Mechelininkadun alikulku valmistuu joskus (2012? Kaunko[…] Lue lisää

14 kommenttia Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , , , , ,

Kevyen liikenteen väylä, pyöräkaista vai Århusin malli

Olin mukana sähköpostiringissä, jossa käydään keskustelua liittyen Vanhalle Talvitielle suunniteltuun yhdistettyyn jalkakäytävään ja pyörätiehen. Keskustelussa on esitetty, että kyseiseen paikkaan sopisi paremmin pyöräkaista, kuin kevyen liikenteen väylä, sillä paikka ei ole vilkkaasti liikennöity. Kirjoitin jo aikaisemmin kevyen liikenteen stigmasta, joka[…] Lue lisää

4 kommenttia Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , , , , , ,