Tapaus Capellan puistotie osa 5: Ratkaisuehdotus

Laadukas ja toimiva pyöräily-ympäristö tekee pyöräilystä todellisen kulkutapavaihtoehdon ja on keskeinen edellytys pyöräilymäärien lisäämiselle. Pyöräilyn kulkutapaosuuden kasvattaminen parantaa liikennejärjestelmän toimivuutta, tuottaa kansanterveydellisiä hyötyjä sekä vähentää liikenteen ympäristöhaittoja. Pyöräily on käytännössä päästötön liikkumistapa ja erinomaista hyötyliikuntaa. – Helsingin seudun pääpyöräilyverkon ja laatukäytävien määrittely (HSL)[…] Lue lisää

5 kommenttia Kategoriat: Helsinki, Liikennesuunnittelu Avainsanat: , , , , , ,

Tapaus Capellan puistotie osa 4: Junonkatu ja Arielinkatu

Tämä kirjoitus on sarjan Tapaus Capellan puistotie neljäs osa. Linkit edellisiin osiin ovat tässä: ensimmäinen, toinen ja kolmas osa. Kun Kaupunkifillarin liikennesuunnitteluosasto ryhtyi tutkimaan, mikä olisi paras ratkaisu Capellan puistotielle ja tulevalle pyöräilyn pääreitille, paljastui Kalasataman alueelta lisää kummallisuuksia. Junonkatu Junonkatu[…] Lue lisää

8 kommenttia Kategoriat: Helsinki, Liikennesuunnittelu Avainsanat: , , , , , ,

Tapaus Capellan puistotie osa 3: Virastojen vastaus

Tämä postaus on jatkoa kirjoituksiin Tapaus Capellan puistotie ja Tapaus Capellan puistotie osa 2. Keskiviikkoiltana 11.12.2013 rakennusvirasto (HKR) ja kaupunkisuunnitteluvirasto (KSV) julkaisivat nettisivuillaan vastauksen Kaupunkifillarin Capellan puistotietä koskevaan kirjoitukseen. Koska tiedämme, että kaupungin dokumenteilla on taipumus hävitä internetistä, vastaus on[…] Lue lisää

4 kommenttia Kategoriat: Helsinki, Liikennesuunnittelu Avainsanat: , , , , ,

Tapaus Capellan puistotie osa 2: Lautakunnan pöytäkirjat

Tämä postaus on jatkoa kirjoitukseen Tapaus Capellan puistotie. Maanantaina 9.12.2013 saimme rakennusvirastosta (HKR) Capellan puistotietä koskevat yleisten töiden lautakunnan (ytlk) esityslistat ja pöytäkirjat sekä osan liitteistä. Niistä selviää, että muutosta yksisuuntaisista pyöräteistä kaksisuuntaiseen ei ole hyväksytetty lautakunnassa. Selitystä tähän emme[…] Lue lisää

9 kommenttia Kategoriat: Helsinki, Liikennesuunnittelu Avainsanat: , , , , ,

Tapaus Capellan puistotie

”Yksi- ja kaksisuuntaisten pyörätiejärjestelyjen suositeltavuus riippuu ympäröivistä olosuhteista. Tiheässä kaupunkimaisessa katuverkossa kaksisuuntaisia pyörätiejärjestelyjä ei pääsääntöisesti tule käyttää, sillä ne johtavat väistämättä turvallisuusongelmiin liittymissä. Kaksisuuntaisen pyörätien yhdistäminen yksisuuntaiseen pyöräliikenneverkkoon (sekaliikenne, pyöräkaistat ja yksisuuntaiset pyörätiet) on myös usein ongelmallista.” – Pyöräliikenteen suunnitteluohje osa 1,[…] Lue lisää

21 kommenttia Kategoriat: Helsinki, Liikennesuunnittelu Avainsanat: , , , , ,

Hyvien pyöräteiden rakentamisen perusteet?

Tuli viikonloppuna keskusteltua hyvien pyöräteiden kaavoittamisesta ja nyt kun minusta tuli varajäsen Espoon tekniseen lautakuntaan, niin täytyy perehtyä vielä tarkemmin rakentamisen yksityiskohtiin. Yritän  varajäsenenä tukea varsinaisia jäseniä sujuvampien pyöräteiden rakentamisessa. Ja onneksi siellä on kokeneempiakin pyöräilijöitä joukossa. 🙂 Aloitin opiskelun[…] Lue lisää

4 kommenttia Kategoriat: Espoo Avainsanat: , , , ,

Etelä-Espoosta pyöräilykaupunki – Matinkylän ja Urheilupuiston metroasemien pyöräilysuunnitelmat

Tiina Elon aloitteesta Espoon kaupunkisuunnittelulautakunta teetti Straficalla suunitelmat, miten metroasemien ympäristöistä tehtäsiin pyöräilykaupunkia. Oikeaan suuntaan ollaan menossa, kunhan saadaan suunnitelmat myös toteutettua. Tämä vaatii, että kaupunkisuunnitelukeskus kaavoittaa niin, että tekniselle keskukselle jää riittävästi tilaa rakentaa pyöräkaistat ja liittymät. Toivottavasti yhteistyö[…] Lue lisää

6 kommenttia Kategoriat: Espoo Avainsanat: , , , , , ,

Miksi pyörätiet rakennetaan väärin

Helsingissä on ongelma. Uudetkin pyörätiet ovat usein huonoja: niiden poikki menee reunakiviä tai ne tekevät ylimääräisiä mutkia risteyksissä. Pikkuasioita, jotka kuitenkin heikentävät pyöräilyn sujuvuutta ja turvallisuutta merkittävästi. Helsingissä on toinenkin ongelma: nämä viat eivät usein löydy pyöräteiden julkisista suunnitelmista, vaan[…] Lue lisää

29 kommenttia Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , , , ,

Espoon pyöräliikenteen suunnittelu

Toivottavasti Espoon vihreät ja muidenkin puolueiden edustajat ovat hereillä huomisessa teknisen lautakunnan kokouksessa (Kokouksen 17.8. klo 17 esityslista). Kyseisessä kokouksessa käsitellään katusuunnitelmaehdotuksia, joista muun muassa Hepo on jättänyt erittäin aiheellisen muistutuksen. Toisen pyöräilyoloihin kohdistuvan muistutuksen on jättänyt Etelä-Tapiolan lukion Fillarit[…] Lue lisää

22 kommenttia Kategoriat: Espoo Avainsanat: , , , , , ,

Haastattelussa Helsingin pyöräkonttori

Marek Salermo (edessä) ja Niko Palo Kaupunkisuunnitteluviraston kahvihuoneessa 13.6.2011 Kuva: Antti Poikola Kävin eilen haastattelemassa Marek Salermoa ja Niko Paloa aiemmin blogin kautta kerättyjen lukijoiden kysymysten pohjalta. Vajaan tunnin mittainen haastattelutuokio oli varsin antoisa ja teemoja ehdittiin käsitellä laidasta laitaan,[…] Lue lisää

8 kommenttia Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,