Hesperian puiston peruskorjaus (osa 1/2)

Töölönlahden rannassa sijaitseva Hesperian puisto peruskorjataan. Tavoitteena on avoin, valoisa ja viihtyisä kaupunkipuisto. Samalla puistokäytäviä linjataan osittain uudelleen. Puiston rantaraittia muutetaan nykyistä kaarevammaksi ja kävelytien viereen rakennetaan lenkkeilyyn tarkoitettu sorapiennar. Rantaraittia siirretään enimmillään noin kolme metriä kauemmaksi rannasta ja levennetään[…] Lue lisää

9 kommenttia Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , , , ,

Kamppi-Ruoholahti-välin pyöräyhteys

Rakennusvirastolla on parhaillaan nähtävillä Ruoholahdenkadun ja Malminrinteen rakennussuunnitelmat. Käytännössä kyse on ratikkalinja 9:n vetämisestä Jätkänsaareen, mutta samalla tehdään myös uusia pätkiä pyöräteitä ja -kaistoja. Ruoholahdenkatu on jo nyt merkittävimpiä pyöräreittejä Ruoholahdesta keskustan suuntaan. Kunhan Mechelininkadun alikulku valmistuu joskus (2012? Kaunko[…] Lue lisää

14 kommenttia Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , , , , ,

Enemmistö ry:n pyöräilykeskustelu 19.11.2009

Liikennepoliittinen yhdistys Enemmistö ry. järjestää keskustelun aiheesta pyöräliikenteen tulevaisuus. Keskustelua alustaa Helsingin uusi pyöräliikennesuunnittelija Marek Salermo. Tilaisuus on torstaina 19.11.2009 klo 18 Helsingin rautatieaseman Eliel-ravintolan alakabinetissa. Lisätietoja mm. Enemmistö ry:n blogista.

Ei kommentteja Kategoriat: Helsinki Avainsanat: , ,

Göteborgista mallia Helsingin liikennesuunnitteluun

Pasi Mäenpää pohdiskelee Yhdyskuntasuunnittelu-lehden uunituoreessa blogissa kiinnostavasti tulevaisuuden globaalikaupungin haasteita. Sosiologiaan keskittyvässä artikkelissaan Mäenpää viittaa erääseen lempikaupunkiini, Göteborgiin, jonka shoppailukeskustan miljöötä hän kuvailee kulutuskeskeisyydessään sosiaalisesti aavikoituneeksi. Jos Göteborgista toivoisi kuitenkin jotain tuotavan Helsinkiin, niin ehdottomasti kaupungin erinomaisen liikennejärjestelmän. Enkä tarkoita[…] Lue lisää

Ei kommentteja Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , ,

Vuosi 2010 on pyöräilyn edistämisen virstanpylväs

Pyöräväylien standardit kuntoon. Pyöräilyn edistämisessä saavutettiin Helsingissä merkittävä läpimurto vuoden 2010 budjettineuvotteluissa. Budjettisopimukseen kirjattiin, että ”pyöräilyn suunnitteluohjeisto uusitaan vuoden 2010 aikana.” Lauseen painoarvo on huomattavasti suurempi kuin asiaan vihkiytymätön arvaisi: pieneltä kuulostava detalji on tosiasiassa tärkeimpiä voittoja, joita pääkaupungissa on[…] Lue lisää

3 kommenttia Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , , , , , , , ,

Pyöräilypolitiikan vertaisarviointia suomeksi

Pyöräilyyn liittyvien karttojen, esitteiden, julisteiden, mainoskampanjoiden ja mediahuomion tehokkuutta, laatua, määrää ja kattavuutta voitaisiin olennaisesti parantaa nostamalla se monien muiden suurten eurooppalaisten kaupunkien kanssa samalle tasolle.

2 kommenttia Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Vertaisarviointia Helsingin pyöräilypolitiikasta

Rotterdamin kaupungin asiantuntijat ovat tehneet vertaisarvioinnin Helsingin kaupunkin ympäristöpolitiikasta. Se on luettavissa Helsingin Ympäristökeskuksen julkaisuna myös netissä. Pyöräilyyn liittyvä luku löytyy sivulta 18: The resources available and measures being implemented are unlikely to be sufficient to achieve the objective of[…] Lue lisää

2 kommenttia Kategoriat: Helsinki Avainsanat: , , ,

Pyöräilyn esteet nousivat pääkirjoitustasolle

Kirjoitus julkaistiin alunperin Martti Tulenheimon blogissa. Pyöräilyä Berliinissä Helsingin Sanomat käynnisti viikonloppuna erittäin tärkeän keskustelun pyöräilyn edellytysten parantamisesta. Lehti julkaisi sunnuntaina paperiversiossaan Helsingin uuden pyöräliikennesuunnittelijan Marek Salermon haastattelun, jossa Salermo hahmotteli pyöräilyn tulevaisuutta Helsingissä. Hän totesi, että on virhe niputtaa[…] Lue lisää

2 kommenttia Kategoriat: Helsinki Avainsanat: , , , , , , ,

Seminaari: ”Pyöräily-ystävällinen kaupunkisuunnittelu”

Pyöräilykuntien verkosto järjestää kaikille avoimen ja maksuttoman seminaarin teemalla ”Pyöräily-ystävällinen kaupunkisuunnittelu” Hämeenlinnan Verkatehtaassa, Esiintyjänä mm. professori Peter Schantz Tukholmasta, jonka erikoisalaa ovat ympäristön vaikutukset pyöräilyaktiivisuuteen, arkipyöräilyn terveysvaikutukset sekä pyöräilyn infrastruktuurin kustannus/hyöty -suhteet ja pyöräilyn taloudellisten hyötyjen arviointi. Seminaarin päätteeksi järjestetään[…] Lue lisää

Ei kommentteja Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , , , , ,

Pyöräilyn kaksinkertaistamiseen on sitouduttava

Kirjoitus julkaistiin alunperin Martti Tulenheimon blogissa 10.3.2009. Olen laatimassa Helsingin valtuustostrategiaan kahta ehdotusta pyöräilyn edellytysten parantamiseksi Helsingissä. On kaksi keskeistä toimenpidettä, joilla pyöräily saadaan Helsingissä nousuun. Esittelin niistä eilen ensimmäisen ja tänään toisen. Pelkkä tavoiteohjelma ja sen rinnalle laadittu toimenpideohjelma[…] Lue lisää

5 kommenttia Kategoriat: Helsinki Avainsanat: , , , , , ,