Syntymäpäivälahja HePo:lle

lauantai, 12. marraskuuta 2011

HePo:n jäseneksi kannattaa liittyä!

Tänä vuonna HePo täyttää 30 vuotta. Syntymäpäivälahjana HePo:lle Kaupunkifillarin puolesta haaste: Liittykää HePo:on! ja lisätkää puumerkkinne synttärikorttiin. Jos olette jo jäseniä, niin levittäkää liittymiskutsua ja lisätkää puumerkkinne synttärikorttiin. Olisi hienoa, jos Kaupunkifillarin lukijakunnasta löytyisi vähintään HePo:n ikävuosien määrä, eli 30 uutta HePo:laista, mutta ylärajaa haasteella ei ole.

Helsingin Polkupyöräilijät ry. (HePo) on vuonna 1981 perustettu yhdistys, jonka päämääränä on turvallisen, sujuvan ja viihtyisän pyöräilyn edistäminen Suomessa ja erityisesti pääkaupunkiseudulla. HePo on Suomen suurin ja vanhin pyöräilijöiden edunvalvontayhdistys.

Tämän haasteen tekemiseen minut innoitti postiluukusta hiljattain kolahtanut erittäin laadukas HePo:n jäsenlehti Polkija. Polkija -lehti jo itsessään arvokas, mutta sen lisäksi saa toki tukun muita HePo:n jäsenetuja. Ennenkaikkea motiivina liittymiseen on kuitenkin se, että suuremmalla jäsenmäärällä HePo:lla on suurempi valta vaikuttaa pyöräilyolojen parantumiseen ja myös jäsenmaksurahat menevät erittäin hyvään käyttöön ja tarpeeseen.

Kehumassani Polkija -lehdessä HePo:n edellinen pitkäaikainen puheenjohtaja Petri Sipilä kuvasi sekä pääkirjoituksessa, että artikkelissa ”Pyöräilyn edunvalvonnan oppivuodet” pyöräilyn edistämisen historiaa pääkaupunkiseudulla ja Suomessa. Pyöräilyn edistäminen ei ole todellakaan ollut helppoa ja pyöräilijöiltä itseltäänkin on meinannut usko loppua. Viimeisien vuosien aikana on kuitenkin tapahtunut selvä positiivinen muutos ja tulevaisuus näyttää huomattavasti menneisyyttä valoisammalta. Sipilän sanoin: ”Näkisin, että viimeisen vuoden tai kahden aikana tapahtunut muutos on ollut suurempi, kuin mitä on tapahtunut kahden tai kolmen edellisen vuosikymmenen aikana”.

Suurin osa meistä tämän blogin kirjoittajista ja lukijoista olemme hypänneet pyöräilynedistämisen satulaan vasta näinä positiivisen muutoksen vuosina. Tämä on ollut motivaatiota kohottavaa, kun ainakin aika-ajoin on tullut pieniä ja välillä vähän suurempiakin voittoja – parannuksia, joiden aikaansaamisessa aktiivisella pyöräily-yhteisöllä on ollut merkitystä.

Polkija -lehdessä oli myös suorastaan huikaiseva artikkeli ”HePo vaikuttaa pyöräilyoloihin – vuoden 2011 satoa”, joka listasi konkreettisia tekoja, jotka monessa tapauksessa olivat vaikuttaneet positiivisesti lopputulokseen. Artikkeli oli peräti kuusi sivua, mainittuna mm. Leppävaaran tapaus, Töölönlahden suunnitelmat, Kiasman puisto ja Nordenskiöldinkatu. Kaikissa edellämainituissa tapauksissa HePo:n liikennepoliittinen työryhmä on jättänyt suunnitteluvaiheessa huomautuksia ja parannusehdotuksia ja kaikissa niissä oli myös suunnitelmia muutettu pyöräilijän kannalta paremmiksi.

Vaikka Sipilä ei sitä auki kirjoittanutkaan, niin viimeisen muutaman vuoden positiiviset muutokset ovat olleet mahdollisia sinnikkään ja periksiantamattoman taustatyön ansiosta. Itse kypsyin hitaasti HePo:n jäsenenä (ehkä vuodesta 2004 lähtien?) ajatukselle pyöräilyn edistämisestä tärkeydestä ja keinoista. Tämä osaltaan johti siihen, että olin mukana vuonna 2008 perustamassa Helsingin vihreiden pyöräilyryhmää ja tätä blogia. Poljin lehdessä puolestaan HePo:n nykyinen varapuheenjohtaja Otso Kivekäs sanoo: ”Pyöräilypolitiikkaan eksyin mukaan Kaupunkifillari -blogin kautta”.

Positiivisten muutosten tiellä ollaan nyt alussa ja pyöräilyn edistämisestä on kasvamassa liike. Tämän liikkeen kokoavana voimana Helsingissä voi parhaiten toimia nimenomaan Helsingin polkupyöräilijät. Me muut tahoillamme toimimme osana liikettä siinä, mitä parhaiten osaamme – Kaupunkifillarin rooli on olla linkkinä kunnallispolitiikan ja pyöräilynedistämisliikkeen välillä ja blogata ajankohtaisista aiheista.

Antti Poikola

Aktiivinen pyöräilyn edistäjä. Entinen Jyväskyläläinen ja nykyisin taas Helsinkiläinen paluumuuttaja.

2 thoughts on “Syntymäpäivälahja HePo:lle