Tampere

Vaikuttamisen kanavat

tiistai, 20. marraskuuta 2012

Tässä blogissa ei olekaan käsitelty katusuunnitelmia samaan tahtiin kuin Helsingin versiossa. Oletin, että kirjoitamme Pompon ja Ritvan kanssa tänne tiukkaa asiaa siitä mikä mättää pyöräteissä ja katusuunnitelmissa. Mutta eihän me olla sitä ehditty tekemään.

Perussyynä on se, että olemme tehneet paljon muuta vaikutustyötä: suoria yhteydenottoja poliitikkoihin, virkamiesten tapaamisia ja erilaisten yhteistyötahojen tapaamista. Tämä on osoittautunut varsin tehokkaaksi metodiksi. Tämän syksyn aikana olemme TAPOssa:

  • Tavanneet katusuunnittelun tilaamista hoitavia virkamiehiä kahdesti
  • Levitetty meidän poliittisen ohjelman sanomaa kunnallisvaaliehdokkaille
  • Järjestetty kunnallisvaaleihin liittyen paneeli
  • Olleet yhteydessä niihin poliitikkoihin, jotka allekirjoittivat meidän ohjelman ja tulivat valituksi valtuustoon
  • Tavanneet paikallisia vammaistoimijoita
  • Kommentoineet katusuunnitelmia ja lähettäneet suunnitelmista suoraan viestiä Yhdyskuntalautakunnan jäsenille
  • Käyneet epävirallisia keskusteluja poliitikkojen kanssa ja vaikuttaneet puolueisiin sisältä päin
  • Ja tänään kävimme esittelemässä ajatuksiamme pyöräilystä yhdyslautakunnassa

Työtä on riittänyt, mutta ei meidän viesti ole ihan kuuroille korville kaikunut. Tampereen Vihreät jättivät lokakuussa valtuustoaloitteen pyöräilyn ja kävelyn täyspäiväisestä virkamiehestä. Eilen kaupunginvaltuuston budjettikokouksessa tämä idea sai yksimielisen hyväksynnän! Eli ensi vuonna kaupungissa pitäisi olla yksi täysipäiväinen henkilö vastaamassa pyöräilyn ja kävelyn suunnittelusta ja tilaamisesta. Tämä on meidän poliittisen ohjelman yksi tärkeimmistä tavoitteista, joten nyt on tyytyväinen olo!

Matti Koistinen

Pyöräilen arkisin, lomalla ja urheiluksi. Pyöräilypolitikoin harrastukseksi. Tampereen polkupyöräilijöiden hallituksen puheenjohtaja.

Lisää tältä kirjoittajalta

2 thoughts on “Vaikuttamisen kanavat

  1. Hienoa että järjestö on onnistunut tavoitteissaan ja tämän blogin kautta korottanut profiiliaan huomattavasti. Luin juuri Moron nettisivuilta sepelistä, voisiko järjestö organisoida addressin Tampereen kaupungille sepelin käytön lopettamiseksi? Nimim. renkaat puhki ja potkulkekkailua ei voi harrastaa enää.

  2. Sepeli ongelmallisuus on erittäin hyvin meidän tiedossa. Olemme käyttäneet paljon aikaa vaihtoehtojen pohtimiseen keskenämme ja virkamiesten kanssa. Tällä hetkellä lupaavimmat vaihtoehdot ovat luonnonsora ja pesty, käytetty sepeli. Molemmat ovat tosin kalliimpia kuin murskattu sepeliä.
    Kaupin kanuunat ovat tehneet erinomaista työtä ongelman esiin nostamiseksi. Toivottavasti kaupungilla aletaan hiljalleen ymmärtää ongelman laajuus ja ihan oikeasti miettimään vaihtoehtoja, eikä vain kieltäytymään selvittämästä niitä. Haluaisin selkeät laskelmat siitä a) kuinka paljon nykyinen sepeli maksaa, b) mitä nuo vaihtoehdot maksaisivat.

Vastaa käyttäjälle KoistinenPeruuta vastaus