Jyväskylä

Tarvitseeko parkkialue valtaväylän liittymän?

torstai, 15. syyskuuta 2011

Jyvaskylan_case

Artikkelin kuva on Tukholmasta, jossa pysäköintialueelle johtava liittymä on toteutettu pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden ehdoilla. Tasoero ja kanttikivet ovat pysäköintialueelta tuleville autoilijoille ja pyörätie on värikorostuksella tehty näkyväksi. Ennenkaikkea tämä kuvastaa erilaista ja parempaa kaupunkiympäristöä tuottaavaa liikennesuunnitteluasennetta.

Päivittäisellä työmatkallani Jyväskylän keskustassa Asemakadulla on vastaava paikka (Google katunäkymä alla), jossa pyörätien yli menevä liittymä johtaa pysäköintialueelle. Jyväskylän toteutus osoittaa karulla tavalla Suomessa edelleen tavalla vallalla olevan liikennesuunnittelukulttuurin, jossa auto on ykkönen sellaisissakin paikoissa, joissa pyöräilijöitä ja jalankulkijoita liikkuu määrällisesti huomattavasti enemmän kuin autoja.

Näytä suurempi kartta

Kanttikivet ja tasoero katkaisevat yhdistetyn jalankulku- ja pyöräväylän, jossa on enemmän liikennettä, kuin parkkialueelle menijöitä. Kanttikivien lisäksi myös pysäköintialueelta lähtevät autoilijat tukkivat toistuvasti kevyen liikenteen väylän vilkkaan liikennevirran. Vaikka parkkialueelta lähtijöille on kolmio, niin Fyysisen ympäristön rakenteet houkutteleva pysäköintialueelta tulevat ajamaan suojatien päälle odottamaan, että Asemakadun liikennevirrassa olisi sopiva aukko. Näkemäesteitä ei ole, joten ei ole mitään turvallisuussyytä, minkä takia olisi ehdottoman tärkeää pysähtyä suojatien päälle.