Jyväskylä

Liikuntapääkaupunki, joka pyhittää asfalttikentän 500 autolle

lauantai, 17. heinäkuuta 2021

Jyväskylän kaupunki toteuttaa Killerin pysäköintialueelle uudet pysäköintijärjestelyt asfaltoimalla nykyisen hiekkakentän. Kustannusarvio tälle työlle on 1,5 miljoonaa euroa. Suunnitelman mukaisesti kentälle tulee 525 autopaikkaa. Yhden autopaikan hinta on siis hieman vajaat kolme tuhatta euroa. Tähän rahaan ei ole saatu mahtumaan yhtään pysäköintipaikkaa pyörille.

Jyväskylän kaupungilla on kunnianhimoinen tavoite kasvattaa pyöräilyn määrää nykyisestä 16% yhdeksällä prosentilla vuoteen 2025 mennessä. Tavoitteeseen ei tulla pääsemään, jos kaupungin virkamiehet sekä tulevat päättäjät eivät ota sitä tosissaan ja ala toimimaan aiempaa määrätietoisemmin pyöräilyn olosuhteiden parantamiseksi.

Jyväskylä mainostaa itseään suurin sanoin liikuntapääkaupunkina. Onko kaupunki todella sitä, sen helpottaessa autoilua ja unohtamalla kokonaan arkiliikunnan vaatiman pyöräpysäköinnin?

Haluaako Jyväskylä olla liikuntapääkaupunki jossa kuljetaan autolla liikuntaharrastusten luokse?

Killerillä on tällä hetkellä aivan liian vähän pyöräpysäköinnin kapasiteettia. Olisi luontevaa, että 1,5 miljoonaa euroa maksavan pysäköintialueen rakentamisen yhteydessä ratkottaisiin tätä ongelmaa sekä edistettäisiin kaupungin itse asettamiin tavoitteisiin pääsemistä. Jo viiden autopaikan muuttamisella suunnitelmasta pyöräpysäköinnin tarpeisiin, saataisiin kapasiteettia lisättyä merkittävästi.

Jos Killerin päälle miljoonan maksavan asfalttikentän laidalle ei saada laadukasta pyöräpysäköintiä, on se osoitus siitä että Jyväskylä ei todella ole ainakaan arkiliikunnan pääkaupunki.

Timi Wahalahti

Kirjoittaja on Helsingin Polkupyöräilijöiden kasvatti. Nykyisin Jyväskylän Pyöräilyseuran varapuheenjohtaja ja pyöräilynedistämisvastaava. Pyöräliiton hallituksen varajäsen. Kaupunkifillarin tekninen ylläpitäjä.

Lisää tältä kirjoittajalta / Seuraa Twitterissä / Kotisivu

One thought on “Liikuntapääkaupunki, joka pyhittää asfalttikentän 500 autolle

1. Täyttä asiaa tämä huomautus kaupungille. Jyväskylä ei ole liikuntakaupunki. Jyväskylän on muutettava nimensä Näivettyläksi. Poliittiset päättäjät ja virkamiehet suurimmaksi osaksi todella kevyellä ajattelukyvyllä varustettuja.