Helsinki

Kriittinen pyöräretki valtaa jälleen Länsiväylän

perjantai, 9. syyskuuta 2016

unnamed

Syyskuussa Kriittinen pyöräretki suuntaa jälleen Länsiväylälle! Länsiväylälle suunnitellaan Koivusaaren kohdalle uutta moottoritieliittymää, joka jälleen kerran pakottaisi pyöräilijät mäkiselle ja mutkaiselle kiertoreitille. Vain siksi, että autolla voisi ajaa keskustasta moottoritietä pitkin kolmen kilometrin päähän Koivusaareen. Kuitenkin uudessa yleiskaavaehdotuksessa Länsiväylä on merkitty bulevardiksi Helsingin alueella. Massiivinen moottoritieliittymä – ja koko Länsiväylän moottoritie – on Helsingin kaupungin strategian, uuden yleiskaavan ja järjen vastainen. Koivusaareen pääsee keskustasta jatkossa bussilla, metrolla, pyörällä tai jalan – ja myös autolla Lauttasaarentietä pitkin.

Helsingin kaupunki on päättänyt priorisoida pyöräliikennettä, jalankulkua ja joukkoliikennettä. Pyöräväylien vetäminen mutkille ja mäkien päälle, jotta autolla voisi ajaa suoraan ja 80 km/h, ei ole pyöräliikenteen priorisointia, vaan autoilun priorisointia. Moottoritieliittymälle alisteisen mutkaisen ja mäkisen pyörätien nimittäminen baanaksi on orwellilaista retoriikkaa. Me vaadimme, että kaupunki noudattaa omia strategioitaan – ihan oikeasti, eikä vain juhlapuheissa.

60-lukulaiset moottoritiefantasiat on viimein hylättävä lopullisesti ja Länsiväylä on muutettava kaduksi. Helsinkiä pitää rakentaa ihmisille, ei autoille. Vielä ei ole liian myöhäistä korjata vuosikymmenien emämunausta. Tule mukaan rakentamaan parempaa kaupunkia ja näyttämään, että pyöräily on tärkeä osa liikennettä! Ota kaverikin mukaan! Tule ajoissa paikalle, sillä luvassa on puheita, mm. liikenneasiantuntija Antero Alku. Tervetuloa!

Tapahtuman järjestävät yhteistyössä Helsingin Polkupyöräilijät ja Helsingin seudun Maan ystävät.

Timi Wahalahti

Kirjoittaja on Helsingin Polkupyöräilijöiden kasvatti. Nykyisin Jyväskylän Pyöräilyseuran varapuheenjohtaja ja pyöräilynedistämisvastaava. Pyöräliiton hallituksen varajäsen. Kaupunkifillarin tekninen ylläpitäjä.

Lisää tältä kirjoittajalta / Seuraa Twitterissä / Kotisivu