Romupyörät täyttävät taloyhtiöiden varastot ja pyörätelineet ympäri kaupunkia. Miten pitäisi toimia, ettei vahingossa hankkiuduta eroon sellaisista pyöristä, joilla on pyörästään kiinnostunut omistaja?
Taloyhtiömme teetätti taannoin syyssiivouksen paikallisella löytötavaratoimistolla ”avaimet käteen” periaatteella. Löytötavaratoimisto antoi kaksi viikkoa aikaa pyörien merkitsemiseen. Inhimillisen väärintulkinnan takia minun ja erinäisistä syistä aika monen naapurini pyörät päätyivät Keski-Suomen Löytötavaratoimiston huostaanottamiksi.
Asiasta kiinnostui Jyväskylän ylioppilaslehti (Jylkkäri): Löytötavaratoimisto siivoaa taloyhtiöitä polkupyöristä. Jyväskylässä Yliopistonkadulla jopa yli neljännes poistetuista pyöristä oli käytössä olevia. Pyörien omistajilta peritään mielivaltaisia* löytöpalkkioita.
Iltasanomat puolestaan poimi Jylkkärin jutun ja se päätyi tällä viikolla vähäksi aikaa ampparit.comin luetuimpien listalle. Ihmiset ovat kovasti paljon kommentoineet teemaa niin Jylkkärissä, Iltasanomien sivuilla, kuin Fillarifoorumissakin.
Jotta ikävästä tapahtumasta jäisi jotain positiivista käteen, niin kirjoitin Jyväskylän Kaupunkifillariin ”Hylätyt pyörät taloyhtiöissä – ohjeistuksen”. Toivoisin kovasti kehitysehdotuksia tähän ohjeistukseen.
Kiitos Antille ohjeistuksen koostamisesta. Mielessä on hautunut ajatus vastaavan kirjoittamisesta mutta sinä olit toteutuksessa rivakampi. Viime viikolla kysyin suosituksia ja ohjeita pyörävaraston siivoamisesta Isännöitsijäliitolta mutta heillä ei ollut asiaan sanottavaa. Kiittivät eräästä Taloustaidon juttulinkistä jonka mainitsin viestissä…
Helsingissä yksi vaihtoehto fillareiden poisvientiin on pyytää Uusix-verstaita noutamaan hylätyt fillarit hyötykäyttöön. Toivoisin, että yhdenkään taloyhtiön pihassa ei nähdä roskalavaa fillareita varten!
Onkohan missään onnistuneesti toteutettu ns. maksullista pyörävarastoa joka toimisi samaan tapaan kuin autopaikkojen vuokraus. Tämä hillitsisi tehokkaasti kaikenmoisen romun varastoimista tiloissa. Ylläpito ja kustannusten kattaminen maksuilla tosin taitaa olla haastavampaa kuin autopaikkojen tapauksessa.
Epäsuorasti aiheeseen liittyvä kommentti: Seuraavalla kerralla kun olen hankkimassa asuntoa aion pyytää mahdollista välittäjää esittelemään pyöriensäilytystilat. Ehkä vähitellen viesti sieltä kulkeutuu asuntojen omistajille ja hallituksille. Kyllästyttää kun eräässäkin näytössä välittäjä korosti kuinka kivasti talossa pääsee suoraan hissillä autohalliin. Olisi ehkä pitnyt kysäistä on hallissa mahdollisesti tilaa fillareillekin.
Maksullinen pyörätila on ajatus, joka pitää varmaankin lisätä tähän ohjeistukseen yhtenä vaihtoehtona. Siihen liittyy toki joitain haasteita, joista vähäisimpiä ei ole, että ihmiset eivät ole tottuneet maksamaan pyörävarastoista. Voisi helposti käydä sitten, että pyörävarasto olisi tyhjänä ja kaikki nekin pyörät, jotka eivät ole aktiivikäytössä seisoisivat pihalla.
Toinen juttu on, että pyörävarastot ovat monesti vanhoissa taloyhtiöissä aika huonoja, meilläkin hankalan jyrkän luiskan päässä kellarissa, joten ne eivät sovellu oikein päivittäin käytettävän arkipyörän säilytykseen. Autotallivertaus on sinänsä hyvä, että autotalliin lähtökohtaisesti voi ajaa autolla. Olisin valmis maksamaan pyörätallista, jos sinnekin voisi ajaa pyörällä.
Mitenkähän onnistuisi maksulliset pyöräpaikat pihalla?
jari sanoi:
”…Asunto-osakeyhtiöiden pyöräkellareita voisi myös kehittää. Pieni vuokra (3e/kk) paikasta, samalla paikka olisi aina sama ja vuokran myötä myös yhdenvertaisuuslaki tulisi voimaan. Jos kaikki ei omia halua, esim 3/as., niin ylimääräiset voitaisiin vuokrata halukkaille määräajaksi arpomalla. Samalla tilan tehostaminen olisi helpompaa, kun samalla vuokraajalla olisi sekä seinälle nostettava paikka ja sen edessä oleva lattia paikka. Hylättyjä pyöriä ei ole ja vaikeita varaston tyhjennyksiäkään ei tule. Tai jotain tällaista.. Kaipa tämäntyylisen ratkaisun saisi helposti yhtiökokouksessa luotua?? Enemmistö päättää.”
http://www.kaupunkifillari.fi/blog/2010/10/14/romupyorat-pois-telineista/
Ja edelleen olen samaa mieltä.
Kiire poistolle tuntuu oudolta. Ensin niitä hillotaan useampi vuosi ja sitten kahdessa viikossa halutaan kaunista. Liekö jonkun uuden asukkaan innoittamana? Suomi täynnä taloyhtiöitä ja viimeinen 100 vuotta pyöriä, mutta oikeaa tapaa ei vieläkään tiedetä. Erittäin ihmeellistä.
Hyvät ohjeet, kiitos!
Itse pyörittelin ajatusta siitä, että uusissa taloissa käyttöfillaripaikat tulisivat parkkihalliin, Numeroituja paikkoja lukitusputken vieressä, 10/autoparkkiruutu. Parkkiruudut voisi tehdä niin, että niihin voisi asentaa putkitelineet, eli tila joustaisi erilaisten kulkuvälineiden parkkeeraamiseen.
Urheiluvälinevarasto jäisi urheiluvälineille eli suksille.
Taustalla tietenkin se, että itsellä on tavarafillari, joka ei pyörävarastoon mahdu muutenkaan. Se tarvitsisi tallista moottoripyöräpaikan, vaan nyt on pihalla säiden armoilla.