Suomen uusi halllitus ilmoittaa hallitusohjelmassaan kehittävänsä määrätietoisesti pyörä- ja kävelytieverkostoa ja lupaa edistää kävely- ja pyöräilystrategian toimenpiteitä. Hallituksen salkkujaon perusteella tuleva liikenneministeri on ilmeisesti vasemmistoliiton puheenjohtaja Paavo Arhinmäki. Onnittelumme!
PÄIVITYS: Arhinmäen sijaan vasemmistoliitto valitsi liikenneministeriksi Merja Kyllösen. Onnittelut yhtä kaikki!
Kaupunkifillari odottaa alkavalta hallituskaudelta luvalla sanoen erittäin paljon. Toivomme lämpimästi, että uusi hallitus kiinnittää huomiota erityisesti siihen, että satunnaisten pyöräteiden rakentamista huomattavasti olennaisempaa on huolehtia pyöräväylien jatkuvuudesta, tarkoituksenmukaisuudesta ja laadusta.
Esimerkiksi Helsingissä on yli 1100 km pyöräväyliä, Kööpenhaminassa alle 400 km. Pyöräily ei lisäänny rakentamalla huonoja pyöräteitä, vaan kiinnittämällä kokonaisvaltaisesti huomiota pyöräilyä todella lisääviin toimiin.
Keskeinen keino parantaa sekä pyöräilyn että kävelyn olosuhteita on säätää kaupunkien ja muiden taajamien asuinkaduille ja -teille 30 km/h nopeusrajoitus. Sitä nopeammille väylille (alle 20 % katuverkosta) tarvitaan niin autoista kuin jalankulkijoista rakenteellisesti erotettuja pyöräväyliä.
Photo courtesy of Mikael Colville-Andersen, Copenhagenize.com.
Erittäin hyvä uutinen, joka sijaitsee kielen ja musiikin leikkauspisteessä. Sen lisäksi olen kokenut Paavo Arhinmäen myös helposti lähestyttäväksi ihmiseksi. Eli tosiaankin odotukset ovat korkeat.
Helposti lähestyttävyys saattaa vähentyä ministerikiireiden myötä, mutta ehdottomasti kannattaisi kiinnittää Arhinmäki mukaan johonkin Pyöräilyaiheiseen tapahtumaan, että pääsisi livenäkin tapaamaan.
Esim. Motivan liikkumisen ohjauksen verkosto Live ja Pyöräilykuntien verkosto on järjestämässä taas Velocity -jälkiseminaaria syksyllä stadissa. Tulikohan Paavo panelistiksi?
Nythän salkkuarvonnassa kävi miten kävi, mutta ei hätää, sopivaksi verukkeeksi 005xx-postinumeroalueella tai näköetäisyydellä siitä on pyöräilyn SM-kisoja velolla heinäkuussa suunnilleen joka viikonloppu ja elokuussa vielä Eltsussa kortteli-SM:t.
Urheilua katsellessa voi toki puhua Asiaakin (ai niin sori ei voikaan, sehän on Keskustan tavaramerkki), hallitusohjelman mukaan tämän vaalikauden liikuntapaikkarahat menevät näköjään taas Stadikan restaurointiin eli sisävelohanketta taitaa olla aika turha agitoida.
Liikunnasta puheenollen, kannattaa vilkaista mitä siitä hallitusohjelman sivulla 36 sanotaan. Siellä löytyy heti ensimmäisestä kappaleesta seuraavaa (lihavointi oma lisäykseni):
Hallitus edistää koko elämänkaaren mittaista liikunnallista elämäntapaa. Tavoitteena on erityisesti liikkujien määrän ja osallisuuden lisääminen. Selvitetään syyt liikunnallisesta elämäntavasta syrjäyty-miseen ja luodaan edellytyksiä, joilla liikuntaa voidaan eri väestöryhmissä lisätä. Parannetaan arkiliikunnan mahdollisuuksia yhdyskuntarakennetta kehittämällä ja laajoja käyttäjäryhmiä palvelevien liikuntapaikkojen esteettömyyttä lisäämällä.
Samaa mieltä Niklaksen kanssa. Arhinmäki on lisäksi taitavimpia suomalaisia poliitikkoja. Suosittelen kaikille Kaupunkifillarin lukijoille nyt tutustumista kävely- ja pyöräilystrategiaan, josta tulee keskeinen työkalu tällä hallituskaudella.
Onko todettu pyöräteiden muuttuvan ajorataa turvallisemmiksi tai sujuvammiksi, kun nopeusrajoitus on yli 30km/h? Kärjistäen, en keksi miksi näkymättömyys, ryhmittymisen mahdottomuus tai vasemmanpuoleinen liikenne lakkaisivat olemasta vaaratekijöitä, kun vieressä ajoradalla autojen nopeus kasvaa. Suurinta sallittua ei ajeta risteyksissä silloin kun käännytään tai ei ole täyttä etuajo-oikeutta muihin suuntin nähden. Bussiliikenteen luotettavuus tietysti kärsii, jos edessä kulkee hitaampia, mutta toisaalta bussienkaan keskinopeus ei käsittääkseni ylitä tuota maagista 30:n rajaa, nehän pysähtyvät pysäkeillä ja linjanopeudet on (toivottavasti) määritelty ruuhkahuippujen mukaan. Toki jostain on aloitettava, kun vaarallisista pyöräteistä luovutaan, ja 30km/h on helppo perustella kaikille ilman tutkimuksiakin.