Jyväskylä

Jyväskylässä siirryttiin lastipyörien aikakauteen

torstai, 5. toukokuuta 2011

Tiistai 3.5.2011 oli omalla tavallaan merkittävä päivä jyväskyläläisessä pyöräilykulttuurissa. Kaupunkiin saapui Tanskasta 3 kappaletta alan uusinta tekniikaa edustavia lastinkuljetuspyöriä. Meillä tällaisia ei ole koskaan mielletty tavallisen kansan pyöriksi, vaan enempi tehtaiden ja laitosten erikoislaitteiksi, toisin kuin Hollannissa ja Tanskassa, jossa ne ovat nimenomaan lapsiperheiden kulkuneuvoja.

Seuraavassa kuvassa Juho Ojajärvi polkaisee Jyväskylässä historialliset ensimmäiset metrit juuri kasatulla nykyaikaisella lastipyörällä. Pyörään on saatavana myös kottikärrymäinen lastinkuljetuslaatikko, johon voi myös asentaa kahdelle lapselle turvavyöllisen penkin.

Todennäköisesti ihmisten ajatusmaailmassa polkupyörä alkaa vähitellen muuttua harrastusvälineestä enempi kulkuneuvoksi ja ajoneuvoksi. Lastipyörät edustavat juuri arkista tapaa hoitaa jokapäiväisiä kulkemis- ja kuljetustarpeitaan. Pyöräilyä ja lenkkeilyä ei lähdetä erikseen harrastamaan, vaan arkiliikunta tulee itsestään hoidettaessa arkisia asioita polkupyörällä.

Meillä Suomessa polkupyörillä on viime vuosikymmeninä kuljetettu hyvin vähän tavaroita, ei juurikaan edes ruokaostoksia. Pyöräkanta ja varusteet eivät tue tavarankuljetusta – meillä pyörälaukut ja jopa tavaratelineet ovat harvinaisia. Hollannissa lähes kaikissa vastaantulevissa polkupyörissä on isot sateenkestävät sivulaukut.

Meillä sinkkuihmisen ostokset kulkevat yleensä repussa, mutta entä jos perhe on suurempi? Silloin tarvitaan juuri kunnon sivulaukkuja tai jopa lastipyörää, jolla kulkee kaksi lastakin kätevästi mukana. Auto ei ole todellakaan mikään välttämättömyys jokapäiväisissä kuljetustarpeissa, pyörälläkin pärjää mainiosti, mutta toki toimintamalleja on hiukan muokattava. Tavallisella pyörällä et voi hakea automarketista viikon ruokia kerralla, vaan kaupassa on poikettava hiukan useammin – tai jos et halua muuttaa tapojasi, hanki Bullitt-lastipyörä!

Toivottavasti tämä uusi aikakausi tuo katukuvaamme paljon lisää pyörälaukullisia hyötypyöriä ja lastipyöriä.

Esa Rantakangas

Pitkän linjan retkipyöräilijä, elämäntapakoröttelijä