Pyöräilyn opetus

keskiviikko, 29. syyskuuta 2010

Liikennepyöräilyn opetusta koululaisille Gentissä (Belgia) Kuva: Esa Rantakangas

Pyöräilijöiltä vaaditaan liikennesääntöjen tuntemusta ja etenkin keskustassa pyöräily vaatii myös itseluottamusta. Jostain syystä opetusta liikenteessä pyöräilyyn vain ei Suomessa ole paljoa tarjolla. Tampereella on kuitenkin käynnistynytKeskustapyöräilykurssi, löytyykö Helsingistä samaa?

KESKUSTAPYÖRÄILYKURSSI

Pelottaako pyöräily keskustassa? Tuntuuko sujuvien reittien löytäminen yksisuuntaisten katujen ja päättyvien pyöräteiden viidakossa vaikealta? Oletko epävarma pyöräilyyn liittyvistä liikennesäännöistä?

Suomen Liikenneliitto SuLi ry:n keskustapyöräilykurssilla opetellaan tai kerrataan pyöräilijän liikennesäännöt, harjoitellaan kokeneen opettajan/opettajien johdolla pyöräilyä keskustaympäristön erilaisissa liikennetilanteissa ja laaditaan tarvittaessa yksilöllisesti räätälöidyt reitit kurssilaisten keskustapyöräilyyn.

Seuraava kurssi järjestetään kansainvälisen autottoman päivän iloksi keskiviikkona 22.9.2010. Jatkossa kursseja järjestetään noin kerran viikossa ilmoittautuneiden kanssa erikseen sovittavana ajankohtana – ehdottakaa päivätoivetta ilmoittautuessanne!

HUOM! Liikenneturvallisuussyistä kullekin kurssille otetaan vain rajallinen määrä oppilaita, siksi pyydetään ilmoittautumista ennakkoon. Yhteystiedot ilmoittautumista ja lisätietoja varten löytyvät ilmoituksen lopusta.

Kokoontuminen tapahtuu klo 17.00 Tuomiokirkonkadun Sorin aukion puoleisessa päässä sipulikirkon edustalla. Ydinkeskustassa pyöräiltävä lyhyt lenkki päättyy samaan paikkaan, jonka jälkeen kurssilaisilla on mahdollisuus keskusteluun omista reiteistä kartan äärellä.

Varusteet: oma pyörä ja pyöräilykypärä (mahdollisuus myös lainapyörään), sään mukainen vaatetus.

Kurssin pääopettajana toimii aktiivisesti pyöräilevä kaupunkisuunnittelija ja Suomen Liikenneliiton puheenjohtaja Kirsikka Siik.

Vapaaehtoinen kurssimaksu kerätään paikan päällä avustuksena Suomen Liikenneliiton työn tukemiseen.

Suomen Liikenneliitto SuLi ry on valtakunnallinen kestävän liikenteen ja siihen tähtäävän liikennepolitiikan edistämiseksi perustettu järjestö, joka toimii myös joukko- ja kevyen liikenteen käyttäjien etujärjestönä. Järjestön toimintavuoden 2010 pääteemoja ovat pyöräilyn edistäminen ja liikenneturvallisuus. Lisätietoja järjestöstä löytyy kotisivulta www.suli.org.

Lisätietoja ja ennakkoilmoittautuminen:

Suomen Liikenneliitto SuLi ry,
puheenjohtaja Kirsikka Siik
pj@suli.org
p. 050 3245527

Antti Poikola

Aktiivinen pyöräilyn edistäjä. Entinen Jyväskyläläinen ja nykyisin taas Helsinkiläinen paluumuuttaja.

One thought on “Pyöräilyn opetus

1. Siis tuohan on aivan loistavaa, jopa niin, että tekis mieli käydä kokeilemassa tuota tampereella. Ja taidan mennäkin.

Samanlaiset urbaanit katuretket myös helsinkiin. Oli sitten vetäjänä Hepo, Suli tai kaupunginosayhdistykset, niin kaikki potentiaali pitää saada uskaltautumaan pyörän selkään omille kotikulmille. Ilman omaa kokemusta ei kantakaupungin ongelmat aukene. Ensin ajellaan leppoisilla takatöölon kaduilla, sitten merkillisellä stenbäckinkadun pyörätiellä ja siitä siirrytään pyörätiettömälle manskulle (välille stenbäkinkatu-runeberginkatu) ja voihan siellä mechelininkadullakin onnea kokeilla. Retkeen kuuluu pysähdykset ja ihmetykset, missä nyt pitäisi ajaa ja miten sinne on tarkoitus päästä, vai onko tämä sittenkään se oikea paikka? Ja lopuksi nimi adressiin! Samoin kysymyksiä/toteamuksia arjesta ilosta ja juridiikasta esim. saako pyörän pystyttää näyteikkunan eteen, jos kauppias on laittanut kieltävän lapun ikkunaan. Ja seuraavalla viikolla kallioon unohtamatta haapaniemenkatua ja hämeentietä…

Olen vapaaehtoinen, jos vetäjistä tulee pula, mitä suorastaan ihmettelisin.

Kuka haluaa jatkaa ajelua ensi kriittisen marssin jälkeen? Mennään vaikka takaisin vielä kerran hämeentielle tms. ja yksi olutkin voisi maistua.