Talvipyöräilykysely

maanantai, 3. toukokuuta 2010

Kirjoitin aiemmin siitä, miten Helsinkiin pitäisi määritellä pyöräilyn pääväylät, ja kuinka rakennusvirasto on aktivoitumassa asian suhteen.

Nyt Rakennusviraston talvipyöräilykysely on kommentoitavissa Fillarikanavassa 11.5. asti. Kehoitan kaikkia sinne kommentoimaan, jos ette ole vielä ehtineet.

Vähän hassusti fokus on tosiaan nyt talvikunnossapidossa, mutta kun verkosto on kerran märitelty, sen muuhunkin kunnossapitoon on tarkoitus kiinnittää huomiota. Ja toivottavasti jatkossa reittien sujuvuutta tullaan huomioimaan laajemminkin.

Kaupunkifillarin pitää myös tehdä oma ehdotus pääväylistä kommentiksi rakennusvirastolle. Jos aikataulut vaan sopivat, voisimme tavata ja suunnitella reitit kartan ääressä. Pistin Doodleen kyselyn ajoista, merkatkaa sinne kaikki kiinnostuneet keskiviikkoontänään tai huomenna, niin katsotaan jos sopivaa aikaa löytyisi. Paikka jossain päin kantakaupunkia tai lähistöllä, rauhallinen baari tai kahvila (ehdotuksia?)

Ehdotuksen perusperiatteet voisivat olla tuon aiemman postauksen ja sen kommenttien mukaiset. Lisäkommentteja voi jättää myös tähän postaukseen. Älkääkä unohtako kommentoida myös Fillarikanavaan.

10 thoughts on “Talvipyöräilykysely

1. Huomasin muuten, että siitä aiemmasta pyöräkartastasi puuttuu Lauttasaari – Kaskisaari – Lehtisaari -reitti kokonaan. Otaniemeen ja Tapiolaan ajaa paljon mieluummin tuota kautta kuin länsiväylän vartta…

2. Ajaa, jos ei ole kiire ja viitsii kiertää. Perhereitinä nasta, mutta pyöräilyn pääväylänä kyseenalainen.

3. Suunnittelupalaveri Tennispalatsin William K:ssa perjantaina 7.5. klo 18.

Laitan tänään illalla vähän omia ideoitani wikiin; jos joku muu ehtii aloittaa ensin, olkaa hyvät

4. Onko jollain muuten mielipiteitä, kumpi noista Lauttasaaren reiteistä pitäisi valita pääväyläksi? Itse olen vähän ambivalentti, kun käytän kumpaakin ja suunnilleen yhtä paljon.

5. Kahdesta pahasta pienempi? Rantareitti on nätti, ja sen tietävät kävelijät, hölkkääjät ja koiranulkoiluttajat, joita en halua koko aikaa häiritä tai säikäytellä. Lauttasaarentien pyörätie on täynnä huolttoajoa, huonoa asfalttia, bussipysäkkejä ja yhdessä kohdassa se menee suoraan kerrostalon rappukäytävien edessä. Ei siinäkään voi nopeasti ajaa. Ajorata sen sijaan on hyvä, jos on vähänkään enemmän kiire.

Pääväylyyttä ajatellen:
    1) Kosiskellen satunnaisempia pyöräilijöitä, ehdottaisin sitä rantaa.
    2) Kehittyvää pyöräilykulttuuria ajatellen, ehdottaisin pyöräkaistoja Lauttasaarentielle.

En tiedä miten se rantareitin tehostettu talvikunnossapito hoituisi. Asfaltoimalla noin alkuun, varmaankin. Jalankulkijoillekin pitäisi jotenkin jättää tilaa, eivät fillaristit voi omia kaikkia nättejä luontopolkuja omiksi vauhtiradoikseen. Näin kallistun siis kakkosvaihtoehtoon.

6. Nyt on wikissä: http://www.kaupunkifillari.fi/wiki/index.php?title=Py%C3%B6r%C3%A4ilyn_p%C3%A4%C3%A4v%C3%A4yl%C3%A4t_Helsinkiin

Reiman argumentaatio läsisuunnan suhteen kuulostaa järkevältä. Larun pohjoisranta sopii oikeastaan paremmin maisemareitiksi, ja Lauttasaarentiellä on enemmän potentiaalia kehittyä oikeasti laadukkaaksi väyläksi (nykyisellään se ei toki sitä vielä ole). Itselleni kelpaisi myös sen ostarin mäen kiertämienn eteläkautta, mutta en ole löytänyt hyvää reittiä.