Uuden polven kaupunkipyörät ovat pian täälläkin

maanantai, 25. toukokuuta 2009

Kaupunkipyörä Vélib Pariisissa

Helsinkiin tulee kesällä 2010 yhteensä tuhat uutta kaupunkipyörää. Aiheesta on uutisoitu kiitettävästi mm. Helsingin Sanomissa.

Yllätyin kuitenkin lukiessani Wikipediassa kaupunkipyöriä suomeksi käsittelevää artikkelia. Kirjoitus nimittäin paljastaa, ettei Suomessa olla vielä laajalti herätty siihen, miten valtavasti kaupunkipyörät ovat viime vuosina kehittyneet. Kyse on täydestä sukupolven vaihdoksesta.

Helsingissä nyt viimeistä kesää käytössä olevat, kolikkopantilla toimivat kaupunkipyörät otettiin alunperin käyttöön Helsinki-päivänä 12.6.2000. Ne edustivat tuolloin upouutta ajattelua: kaupunkien liikennelaitokset tarjosivat ensi kertaa polkupyöriä asiakkaidensa käyttöön. Kuten Wikipedian suomenkielinen artikkeli kertoo, pyöristä kuitenkin ”suunniteltiin tahallaan epämukavia ettei niitä ajettaisi kauas kaupungista, ja sellaisia, ettei niistä voi varastaa varaosia omaan pyöräänsä”.

Epämukavuus ja epäkäytännöllisyys muodostuivatkin jo alusta lähtien ensimmäisen polven kaupunkipyörien kompastuskiveksi. Pyörien käyttö perustui satunnaisuuteen eikä niitä olisi hyvällä tahdollakaan voinut nimittää osaksi kaupunkiliikennettä.

Kaupunkipyörien kehitys ei luonnollisestikaan päättynyt maailmalla siihen. Jo vuonna 2005 Lyon tarjosi asukkailleen lainapyöriä, jotka käänsivät asetelman kaupunkilaisjärjen mukaiseksi: pyörien pitää olla niin mukavia ja käytännöllisiä, että ihmiset haluavat käyttää niitä. Niinpä pyöristä tehtiin mahdollisimman käyttäjäystävällisiä: niihin tuli vaihteet, helposti säädeltävä ja mukava satula, puhkeamattomat ilmarenkaat, pinnoitetut vanteet, etu- ja takavalot, kori, lukko sekä mikä tärkeintä, kevyt runko.

Lyonista pyörät levisivät vuonna 2007 Pariisiin, jossa ne saavuttivat sekä valtavaa suosiota että maailmanlaajuista myönteistä julkisuutta. Pariisin kokemusten ansiosta lukuisat eurooppalaiset kaupungit alkoivat kopioida mallia, ja vain muutamassa vuodessa uuden polven kaupunkipyöristä on tullut massailmiö ympäri maailmaa. Aihetta valottaa sille omistautunut Bike sharing -blogi.

Kunhan pyörille tarkoitettuja telineitä tulee riittävän laajalti ympäri kaupunkia eikä pyörien käyttöaluetta ja -aikaa rajoiteta keinotekoisesti, on selvää, että uuden polven kaupunkipyöristä tulee myös Helsingissä samanlainen menestystarina kuin kaikkialla, missä ne on otettu käyttöön. Tervetuloa tänne!

Ohessa kuva artikkelista, joka selvästi tarvitsee päivittämistä, jos joku kaipaa sulkaa wikihattuunsa.

kaupunkipyora

Martti Tulenheimo

Kaupunginparantaja. Kaupunkifillarin perustaja. Tuottaja ja Helsingin polkupyöräilijät (HePo) ry:n järjestökoordinaattori. Helsingin kaupungin rakennuslautakunnan jäsen. Pyöräliiton varapuheenjohtaja.