Helsinki

Helsingin budjettiesitys pyöräilijän näkökulmasta

keskiviikko, 29. lokakuuta 2008

Kaupunginjohtajan talousarvioehdotuksessa mainitaan pyöräily kolme kertaa. Tämä kertoo Helsingistä pyöräilykaupunkina paljon. Parannettavaa on. Tammikuussa aloittavaan uuteen valtuustoon saatiin kuitenkin onneksi monia pyöräilymyönteisiä valtuutettuja, joten tulevaisuudessa pyöräilyasiat saavat Helsingissä paljon aiempaa enemmän ansaitsemaansa huomiota.

Tässä huomioita talousarvioehdotuksen kolmesta pyöräilymaininnasta.

I ”Kevyen liikenteen järjestelyt painottuvat kantakaupungin alueelle eteläiseen, läntiseen ja keskiseen suurpiiriin, jossa pyöräilyolosuhteet ovat vaikeimmat. Kevyen liikenteen siltojen investointiohjelmaan sisältyy Nordenskiöldinkadun ylikulkusilta Laaksossa ja Paciuksenkadun alikulkusilta Huopalahdessa.”

Hyvää on, että toimenpiteet kohdistuvat kantakaupunkiin. Kuten budjetissa todetaan, pyöräilyolosuhteet ovat siellä vaikeimmat. Nordenskiöldinkadun ylikulkusiltaa on odoteltu kauan. Hienoa, että se saatiin mukaan investointiohjelmaan odotettavissa olevasta talouden laskusuhdanteesta huolimatta.

II ”Sosiaalivirastossa kiinnitetään huomiota myös ympäristömyötäisiin liikkumismuotoihin työ- ja työasiointimatkoilla ja kannustetaan työntekijöitä tekemään matkoja joukkoliikenteellä, pyörällä sekä kävellen.”

Hyvä, että sosiaalivirastossa on tehty tämä avaus. Pyöräilyyn on kiinnitettävä huomiota kaikissa muissakin virastoissa. Ympäristönäkökulma on huomioitava, mutta pyöräilyä on suosittava myös terveyssyistä maassa, jossa auto vie ja hissi tuo.

III ”Pyöräilykuntien verkosto ry:n jäsenmaksu 1 700 euroa”

Helsinki on jäsen vuonna 2005 perustetussa yhteistyöverkostossa, jonka tavoitteena on kehittää pyöräilyä Suomessa. Nuorta verkostoa on voimistettava osana uuden pyöräilykulttuurin heräämistä. 1 700 euroa on pieni panos, mutta jäsenyyden symbolinen arvo on suuri.

Seuraavalla kerralla tarkastelen kevyen liikenteen saamia mainintoja ja rahoitusta talousarvioehdotuksessa.

Martti Tulenheimo
varavaltuutettu

Martti Tulenheimo

Kaupunginparantaja. Kaupunkifillarin perustaja. Tuottaja ja Helsingin polkupyöräilijät (HePo) ry:n järjestökoordinaattori. Helsingin kaupungin rakennuslautakunnan jäsen. Pyöräliiton varapuheenjohtaja.

Lisää tältä kirjoittajalta / Kotisivu

2 thoughts on “Helsingin budjettiesitys pyöräilijän näkökulmasta

  1. Hyvä Martti, että olet vaalihuuman jälkeen heti tarttunut toimeen ja jaksanut syynätä budjettia fillaristin näkökulmasta.

    Budjetin ohella meidän pitäisi ehtiä myös syynätä jatkuvalla syötöllä tulevia kaavaehdotuksia. Kaavoissa usein kaupungin kannalta ihan ilmaiseksi voidaan merkittävästi parantaa pyöräilijöiden asemaa, kunhan pyöräilijöiden olemassaolo vain tiedostetaan kaavaa tehtäessä.

    Onkohan kaupunkisuunnitteluvirastolla jotain rss-feediä, josta näksi aina, kun uusi kaava on tulossa nähtäville?

  2. Enpä ole tietoinen, että olisi. Tämän palautteen voisi esittää kaupungin nettisivuista vastaavalle taholle!

Vastaa käyttäjälle Martti TulenheimoPeruuta vastaus