Positiivisia esimerkkejä Euroopasta etsimässä

keskiviikko, 27. huhtikuuta 2011

Velo-city 2009-36

Terveisiä nopeasti tutuksi tulevasta Brysselistä! Aloitin eilen uuden työni European Cyclists’ Federationissa.

Opettelen uutta hommaani, joka koostuu pääasiassa viidestä osa-alueesta:

1. Lobbaaminen.
  2. Cities for Cyclists –verkoston toiminnan organisointi.
  3. Yhteydenpito ECF:n jäsenten ja sidosryhmien kanssa.
  4. Yhteydenpito ECF:n hallituksen kanssa.
  5. ECF:n vuosikokouksen järjestäminen.

Toimiston väki on mahtavaa, käytössämme on työsuhdepyörät ja niiden käytöstä maksetaan palkanlisää. Tämä kiintoisa järjestely toimii siten, että ECF:n verotuksesta vähennetään palkanlisän osuus. Työntekijä, joka kulkee esimerkiksi 3,7 kilometrin työmatkansa pyöräillen, ansaitsee noin 22 euroa kuukaudessa lisää palkkaa.

Samalla kaino pyyntö kaikille lukijoille: tulisiko mieleenne yhtä tai kahta jakamisen arvoista ja positiivista esimerkkiä pyöräilyyn liittyvistä asioista mistä tahansa Euroopan kaupungista?

Kerään näitä ECF:n Cities for Cyclists –verkoston uutiskirjettä varten ja apunne olisi suunnattoman arvokasta.

Muutenkin Brysselissä on mukavaa ja lämmintä. Kiitos kaikille avusta jo etukäteen ja pidetään yhtä!

Martti Tulenheimo

Kaupunginparantaja. Kaupunkifillarin perustaja. Tuottaja ja Helsingin polkupyöräilijät (HePo) ry:n järjestökoordinaattori. Helsingin kaupungin rakennuslautakunnan jäsen. Pyöräliiton varapuheenjohtaja.

9 thoughts on “Positiivisia esimerkkejä Euroopasta etsimässä

1. Yllättäen näin tänään Espoossa tuollaisen yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän merkin, joka oli sijoitettu pään korkeudelle.

Tosin syynä oli ilmeisestikin se, että yhteen risteyksessä olevaan tolppaan oli haluttu kiinnittää mahdollisimman monta kylttiä (suojatien merkki, tienviitta, kärkikolmio, pyöräilijöistä varoittava lisäkilpi ja lopuksi yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän merkki). Lopputulos tosin muistutti lähinnä pohjois-Amerikan alkuperäiskansojen suosimia toteemipaaluja.

1. Nyt on vinkit hukassa, mutta onnea Brysselin komennukselle ja pidäthän linjat auki Suomeen. Kuka muuten on tilallasi yleisten töiden lautakunnassa?

1. Yksi vinkki löytyi heti seuraavaksi avaamastani sähköpostista. Mikkelin AMK:n kampusjopot (100 kpl), muistaakseni jossain Belgialaisesakin yliopistokaupungissa oli opiskelijapyöräjärjestelmä, vaikkei koko kaupungin kattavaa kaupunkipyöräjärjestelmää ollutkaan.

1. Asia1: Kaupungissa riittävästi pyörätelineitä tarpeeseen esim. malli Vestre, mihin saa turvallisesti rungosta fillarin kiinni. Ja hallinnossa myös oma osasto putsaamaan romupyörät varikolle.

Pakko mainita esimerkkinä Tukholman Hamngatanin NK:n kortteli. Talvella 2009-10 valmistui ratikkakiskotyömaa ja myös jalkakäytävälinjaus muuttui. Samassa tuli yksisuuntaiset pyörätiet, mutta pyörätelineiden määrä pysyi ennallaan, n. 10 telinettä. Nyt parhaillaan sinne valetaan 40 kpl uutta telinettä tarpeeseen, siis yhteen kortteliin.

Asia2: Jakeluautojen (kuorma-autot ja pakut) uudenlainen huomioiminen kaupungin infrassa. Selvitys katu kadulta läpi, missä on tarvetta uusille ”Lastipaikoille klo. 7-17” (tarvittaessa myös lauantaisin ja sunnuntaisin), ja samalla niihin uusittu merkki, joka kuvaa huomattavasti paremmin nykyistä tapaa viestiä lastipaikkaa ”Pysäköintikielletty klo 7-17”. Paikkoja niin paljon, ettei kenenkään tarvitse koskaan enää ajaa jalkakäytävälle/pyörätielle, samalla muutetaan tämä ikävä pysäköintikulttuuri. Joka tapauksessa lastipaikat toimivat normaaleina pysäköintipaikkoina klo 17 jälkeen aamuun saakka ja viikonloppuisin.

vs.

Tuntuu ettei SKAL tiedä paremmasta ja eikä protestoi omiensa puolesta järjestämällä kriittisiä jakeluautoretkiä. Myöskään Helsingin virkamiehet eivät ole varmaan koskaan menettäneet hermoja jalkakäytäväpysäköintikulttuurille. Mene siinä sitten lastenvaunuilla tai rollaattorilla, kun ei mahdu!

Martti: Onnea pestistä. Pakko kysyä, onko suomalaisedustus ollut välillä poissa? Kun uutiskohdassa suomella on viimeiset merkinnät kesältä 2007. Ruotsinkin ahkera 2 tiedotusta/kk lopahtaa kuukauden suomen jälkeen.

2. Onnittelut Martille uudesta työpaikasta. Sattumalta aloitin itse, ainakin virallisesti, samana päivänä työt Katalonian teknillisessä korkeakoulussa Barcelonassa. Nyt kun olen vähän aikaa ehtinyt havainnoida liikenneympäristöä, niin tässä positiivisimpia puolia:

Kaupunki on valinnut toimivan ja yksinkertaisen pyörätelinestandardin, ks. kuva, ja pystyttänyt telineitä taajaan ympäri kaupunkia.

Tiesuunnittelijat ovat piirtäneet paljon suoria viivoja. Tämän tietysti mahdollistaa se, että asemakaava-arkkitehdit ovat tehneet samoin. Kiitoksen Cerdàlle ja kumppaneille.

Kaupunkipyöriä (nimeltään Bicing) on paljon ja niitä näkee liikenteessä.

Vaan mielestäni hienoin paikallinen piirre ei löydy kaupunkisuunnittelusta vaan liikennekulttuurista. Ajoradalla pyöräilee nuorien pyöräilyharrastaja-miesten lisäksi ihan tavallisia ihmisiä, eikä autoilijoita suuremmin pelätä.