Kolme baanaa lisää ja rautatieaseman ali tunneli!

keskiviikko, 13. kesäkuuta 2012

Kesäkuun kriittinen suuntasi tulevaisuuteen: Baanalle joka aukesi, Mechelinninkadulle johon piirretään jo pyöräteitä ja lopulta Kalasatamaan johon rakentuu aivan uutta kaupunkia. Retkelle osallistui 370 pyöräilijää, mikä tekee siitä suurimman Helsingin viime vuosien pyöräkulkueista.

Alla kuvareportaasi ja otteita puheesta, jonka pidin retken lähdössä.

Rakkaat pyöräilijät

Tänään on suuri päivä meille pyöräilijöille.

Tänään aukesi Baana, superpyörätie jonka läpi kohta ajetaan. Baana on hyvä ajaa, mutta ennen kaikkea se on symboli.

Baana kertoo siitä, että kaupunki haluaa satsata pyöräilyyn. Ei ehkä kaikin osin vielä osaa, mutta haluaa. Eikä nyt mennä tänään siihen, mitä kaikkea siinä voisi vielä parantaa. Sen ehtii kyllä sitten.

Tänään on hyvä päivä kiittää kaupunkia siitä mitä tähän mennessä on saatu aikaiseksi.

Baanan suunnittelivat virkamiehet, mutta jotta se saatiin, sitä piti ensin vaatia. Ja se on meidän työmme. Vain pyörtäilijät voivat tehdä Helsingistä pyöräilykaupungin. Punainen matto levitetään vain sille, joka sitä vaatii, eli vaaditaan siis lisää punaista asfalttia.

Mechelininkadulle on tulossa pyörätiet. Vaaditaan, että niitä ei yksikään reunakivi ei katkaise.

Reunakivet. Ne on iso asia. Reunakiviä ei saa laittaa pyörätien poikki. Luiskattu, pystysuora, mikä vaan. Ne on kaikki väärässä paikassa. Reunakiven oikea paikka on jalkakäytävän reunassa, ei koskaan keskellä pyörätietä.

Huomenna jätetään valtuustoaloite reunakivien poistamisesta pyöräteiltä. Sen pitää nyt vaan tapahtua!

Ensi viikolla alkaa myös kaupungin selvitys pyöräteiden lumenaurauksesta. Vihdoin, monen vuoden vaatimisen jälkeen. Vaaditaan siis siltä tuloksia.

Ja Hämeentie. Sinne pyöräkaistat.

Kohta lähdetään ajamaan Baanalle. Kiitetään kaupunkia Baanasta, joka nyt saatiin. Vaaditaan samalla kolme baanaa lisää ja tunneli rautatieaseman ali!

Kiitokset kaikille osallistujille ja kannustajille! Tehdään yhdessä Helsingistä vielä parempi kaupunki!

Puhe löytyy nyt myös youtubesta

One thought on “Kolme baanaa lisää ja rautatieaseman ali tunneli!