Yleinen

Tiedätkö puutteita työmaajärjestelyissä?

keskiviikko, 5. lokakuuta 2011

Tällä ja ensiviikolla kannatta ilmiantaa Rakennusvirastolle puutteellisia työmaajärjestelyitä. Jos vinkkejä ja valokuvia kertyy tämän blogikirjoituksen kommentteihin enemmänkin, niin välitämme ne Kaupunkifillarin puolesta kootusti eteenpäin.

IMG_6642
Katso mallia pyöräväylien poikkeusjärjestelyihin Belriilistä (Kaupunkifillari 20.4.2010)

TIEDOTE 3.10.2011

Rakennusvirasto valvoo tehostetusti Helsingin keskustan rakennustyömaita 10.–14. lokakuuta.

Tehoiskun tarkoituksena on varmistaa, että työmailla otetaan huomioon kaupunkilaisten turvallisuus ja että työmaat aiheuttavat mahdollisimman vähän haittaa asukkaille ja ohikulkijoille.

Valvojat kiinnittävät erityistä huomiota jalankulun ja pyöräilyliikenteen sujuvuuteen sekä kaivantojen suojaukseen. Mikäli huomauttamista löytyy, urakoitsijalle voidaan määrätä laiminlyöntimaksu.

Rakennusvirasto myöntää luvat yleisillä alueilla – eli kaduilla, toreilla ja puistoissa – tapahtuvaan rakentamiseen. Lupaehdoissa edellytetään muun muassa, että liikenteelle ja alueen asukkaille syntyvä haitta minimoidaan, työnaikaiset liikennejärjestelyt ovat toimivia, kaivantoihin putoaminen estetään asianmukaisilla suojauksilla, työnaikaiset opasteet ja merkinnät ovat selkeitä, puita ja pensaita ei tuhota, työmaa pidetään siistinä eikä ylimääräisiä ajoneuvoja pysäköidä alueelle.

Lupaehtojen noudattamista valvoo rakennusviraston alueidenkäytön valvontayksikkö.

Lisätiedot: alueidenvalvontapäällikkö Petri Ojala, puh. 09 310 383 83

Tiedotteessa ei varsinaisesti kerjätä palautetta, mutta eiköhän sitä voi antaa em. henkilölle (etunimi.sukunimi@hel.fi) tai tuttuun osoitteeseen: rakennusvirasto [a] hel.fi

Linkki HKR:n sivuille:
http://www.hel.fi/hki/HKR/fi/ajankohtaista/keskustan_tyomaat_tehovalvonnan_kohteena_2011

Antti Poikola

Aktiivinen pyöräilyn edistäjä. Entinen Jyväskyläläinen ja nykyisin taas Helsinkiläinen paluumuuttaja.

Lisää tältä kirjoittajalta / Kotisivu

7 thoughts on “Tiedätkö puutteita työmaajärjestelyissä?

  1. Vinkkejä ja valokuvia löytyisi kyllä fillarikanava.fi -palvelusta, mutta se on näköjään epäkunnossa.

    1. Oho… niinpä on, yleensä siitä tulee kyllä automaattinen ilmoitus ylläpitoon, jos kanavalla on ongelmia. Minäpä tiedustelen asiaa.

      1. Ongelma saatiinkin jo korjattua. Hienoa, kiitokset.

        Esimerkiksi tämä raportti Itä-Pasilan työmaasta koskee työmaajärjestelyitä. En voi tarkistaa nykytilaa, mutta fillarikanavan viestin mukaan vielä kuukausi sitten paikalla ole terveen järjen ja tieliikenneasetuksen vastainen liikennemerkkiyhdistelmä.

  2. Näitähän näkee joka paikassa, mutta raportoin nyt itseäni eniten sapettavan tapauksen, joka on työmatkani varrella Pitäjänmäessä. Liikenneympyrän Pitskun puolella on Logican toimistotalo, jonka julkisivua on rempattu koko syksy (kyseessä on hyvin uusi talo, joten koko remontin tarpeellisuus arveluttaa). Tämän takia kevyen liikenteen väylä on ollut siis kuukausitolkulla puolittain tukittuna; toista kaistaa pääsee kyllä yleensä kulkemaan, mutta vilkkaalla pyöräily- ja kävelyreitillä se ei aina riitä. Työmaalla tapahtuu jotain noin kerran kahdessa viikossa, mutta kevyen liikenteen väylä on silti suljettu jatkuvasti – onko tämä tarpeen?

    Eniten kuitenkin ärsyttää niinä päivinä, jolloin siellä todella tapahtuu. Silloin nimittäin KOKO kevyen liikenteen väylä on suljettu – eikä vaihtoehtoista reittiä ole. Pyöräilijä tulee siis Logican kohdalle ja toteaa, että tästähän ei näköjään kuljeta. Vaihtoehtoina on kääntyä takaisin ja kiertää koko liikenneympyrä toiseen suuntaan (mm. kolmet liikennevalot) tai kiertää Logican talo ja parkkipaikka, ja yrittää sen jälkeen puikkelehtia superruuhkaisen Pitäjänmäentien yli. Suojatietä siinä ei nimittäin ole.

    Mielestäni vähintä, mitä rakennusurakoitsija voisi tehdä, olisi joko a) ilmoittaa tien sulkemisesta jo reilusti ennen liikenneympyrää, jotta pyöräilijä/jalankulkija voisi valita toisen reitin tai b) ohjata kevyt liikenne selkeillä opasteilla toiselle reitille ja järjestää näinä päivinä Pitäjänmäentielle väliaikainen, turvallinen tienylityspaikka.

    Olen antanut varsin napakkaa mutta asiallista palautetta raksaäijille, mutta heitä ei voisi vähempää kiinnostaa.

  3. Laitoin tämän blogikirjoituksen innoittamana palautetta Rakennusvirastoon, ja kas – asiaan reagoitiin heti! Urakoitsijalla ei kuulemma ole lupaa kevyen liikenteen väylän katkaisemiseen, joten lupasivat olla heti yhteydessä sinne.

    Laittakaa siis muutkin, näköjään siitä on hyötyä!

  4. Yksi uusista ikävistä työmaista on Hietalahdenrannassa:
    http://maps.google.com/maps?q=helsinki&hl=en&ll=60.160963,24.927624&spn=0.002696,0.00706&sll=37.0625,-95.677068&sspn=35.136115,57.832031&vpsrc=6&hnear=Helsinki,+Finland&t=m&z=17

    Katutasoon on mallikkaasti laitettu pyöräilijöille yksisuuntaiset väylät (hienoa!) ja jalankulkijat on ohjattu kulkemaan kokonaan kadun toiselle puolelle. Käytännössä tuo ei toimi ollenkaan vaan polkupyöräilijät ja jalankulkijat kulkevat nyt ajokaistalla olevaa yksisuuntaista pyörätietä molempiin suuntiin. En sitten tiedä miten tuon voisi korjata.

    Tästä kuvasta näkyy miten tuota käytetään:
    http://imageshack.us/f/854/kuvay.jpg/

    1. Totesin saman kansalaistottelemattomuuden viikko sitten. Oma näkemykseni olisi että pyöräkaistan oikeaoppiseen käyttöön auttaisi parhaiten valvonta(fillaripoliisin toimesta), kapeampi alku isoilla liikennemerkeillä jotka kieltävät kyseisen ajosuunnan, sekä selkeä kartta joka näyttäisi miten pitäisi kiertää. Kerrankin työmaalla on oikeasti ajateltu pyöräilijöitä. Hyvä näin.

Vastaa käyttäjälle Antti PoikolaPeruuta vastaus