Yleinen

Mechelininkadun pyörätiesuunnitelmat

keskiviikko, 5. lokakuuta 2011

Kaupunkisuunnitteluvirasto on aikeissa päivittää Mechelininkadun pyörätiesuunnitelmia. heti suunnittelun alkajaisiksi KSV haluaa kysyä HePon näkemyksiä, miten Mechelininkadun pyöräväylät pitäisi rakentaa.

Tarkoitus on ensin kerätä kommentteja ja huomioita, ja sitten käydä niitä läpi yhdessä liikennesuunnittelijoiden kanssa jollain porukalla. Mitään virallista muistutusta ei siis nyt olla tekemässä. Toimintatapana tämä on kerrassaan erinomainen. Kun asiat käsitellään ennen suunnitelmien lopullista valmistumista, on muutosten tekeminen vielä paljon helpompaa.

Nykyiset suunnitelmat löytyvät täältä:
http://www.hel2.fi/ksv/liitteet/2010_liikennekuvat/Nord_pyoratiesuunn1.pdf
http://www.hel2.fi/ksv/liitteet/2010_liikennekuvat/Nord_pyoratiesuunn2.pdf

Saatteena Niko Palon huomiota suunnitelmista:

Kysessä on Mechelininkatu Nordenskjöldin aukiolta etelään. Nordenskjöldin aukio vielä elää jonkin verran. Älkää siihen laittako panoksianne. Eteläisen Hesperiankadun pyörätie poistunee jollain aikataululla, voi olla että tämän valmistumisen yhteydessä. Hietaniemenkadun risteystä myös muokattaneen hiukan.

Rakentamistapa tullee olemaan pyörätie samassa tasossa jalankulun kanssa. Risteysalueet tietenkin tuodaan ajoradan tasoon.

pp-tila on kapeahko eritasoksi (monesti 1,5m). Lähinnä tietty talvihoidon takia tehtäisi samaan tasoon. Eritaso liian kapeana myös pyöräilijälle saattaa kääntyä itseään vastaan, siis kapea eritasohan olisi vaikeahko ajaa ja tavallaan turhaa niillä osuuksilla joilla on äärimmäisen vähän jalankulkijoita (esim. nro 37 kohdalla). Eteläinen osa tulee olemaan äärimmäisen ongelmallinen lastaavien autojen takia. En osa sanoa vaikeuttaisiko eritaso auton kiertämistä vai parantaisiko se lastaavien autojen käyttäytymistä… Mutta, olemassa olevan ”sopimuksen” mukaan, kun on 2,5m vapaata tilaa, voidaan eritaso tehdä. Tässähän se ei toteudu. Pyörätiehen kaistan sijaan ilmeisesti päädyttiin osin siksi että automäärä on suuri ja osin yöpysäköinnin takia (vain etelässä). Ovenavaustila muuten puuttuu kun auto öisin pysäköidään…

Mechelininkadusta on keskusteltu Kaupunkifillarissa aiemminkin sekä myös  Neljäs linja -blogissa

17 thoughts on “Mechelininkadun pyörätiesuunnitelmat

  1. Lainaan tähän omia kommenttejani suoraan tuolta aiemmasta keskustelusta, etteivät unohdu vain sinne. Turha kirjoittaa samaa asiaa uudestaan 🙂

    Kokonaisuutena loistava suunnitelma! Ja korjaa pahan puutteen, joka tuolla suunnalla on ollut pyörätieverkossa.

    Yhden selvän virheen löysin, ja pari kohtaa joita vierastan.

    Ihan suunnitelman eteläpäässä kulkee 2-suuntainen pyörätie Mechelininkadun länsireunalla. Se loppuu Hietaniemenkadun risteykseen, jossa kohti etelästä tulevan on mahdoton enää jatkaa Mechelininkatua, koska länsireunan pyörätie on yksisuuntainen, ja itäreunalle ei tässä kohti pääse. Etelästä tulevan pyöräilijän pitää siis hoksata vaihtaa puolta jo 100m aiemmin Leppäsuonkadun risteyksessä. Tälläisiä päättyviä reittejä ei pitäisi tehdä. Helpoin korjaus tässä tapauksessa olisi sallia 2-suuntainen pyöräily vielä 10 metriä Hietaniemenkadun pohjoispuolella Perhonkadun suojatielle asti.

    Toinen problemaattinen kohta on pohjoisempana, Nordenskiöldinaukiolla. Pyöräkaistat keirtävät todella hienosti aukion “liikenneympyrää”, mutta poistumiskohdat vaikuttavat ongelmallisilta. Esimerkiksi tultaessa etelästä Linnakoskenkadun risteykseen, pyöräkaista ja oikealle kääntyvä autokaista erotetaan toisitaan kiveyksellä, jonka jälkeen pyöräkaista risteä auton kanssa noin 90 asteen kulmassa. Tämä tuntuu lähes onnettomuuksien kerjäämiseltä. Sen sijaan, että pyörät ja autot lomittuisivat ennen risteystä, ja jatkaisivat sujuvasti kukin omaan suuntaansa, ne käännetään väkisin konfliktikurssille. Voi olla, että liikennevalojen takia tälläinen ratkaisu on perusteltu (liikennesuunnitelmassa ei valoja näy, ne piirretään vasta katusuunnitelmassa), mutta oudolta se näyttää.

    Aukiolta puuttuu muuten myös pyörätien jatke Nordenskjldinkadun kohdalta, että tuota aukiota voisi ajaa “liikenneympyrämäisesti” pyörällä. Se on tarpeen, jotta mistä vaan suunnasta pääsisi mihin vaan suuntaan laillisesti. Nyt Linnakoskenkadulta tullessa voi oikeastaan jatka vain Nordenskiöldinkadulle, ellei taluta tai sovella liikennesääntöjä vähän vapaammin.

  2. Sama taso, mutta mahdolliset hule-kourut vain kävelijöille ja jalkakäytävän/pyörätien erotusviivaksi betoninen hule-kouru, josta veden ohjaus kaivoihin vrt. kuva http://s3.amazonaws.com/files.posterous.com/kaupunkifillari/txGZkQ1QSsOEeHNSsi8Au80k3iSTcWpSjltUfwwLEHQ2eI9OMxC7bnXqs77C/207_0783.jpg.scaled.1000.jpg?AWSAccessKeyId=AKIAJFZAE65UYRT34AOQ&Expires=1317853184&Signature=TTNPbvYGi3tK2IfAveoNY8a3yiU%3D Kuvan pyörätien leveys (asfaltoitu osuus) 1.25m!

    Ja vaikka pyörätie olisi kuinka kapea tahansa, ”turvalaatoitusta” autoihin (ja pysäköityihin autoihin) EI SAA unohtaa (vrt sama kuva), mielummin 1.5 laattaa eli 52,5cm+kanttikivi. Ja pidetään se pyörätien leveys vakiona, ei tasajakoa käytettävässä tilassa, vaan jalkakäytävä osuuden leveys vaihtelee kokonaisleveyden mukaan.

    Lastipysäköinti on kiinni asenteestä. Esimerkiksi Mechelininkadun ja Sammonkadun kulmassa olevan Siwan edessä on usein kuorma-auto jalkakäytävällä tukkien sen täysin. Vaikka juuri siihen aikaan saisi luvalla tavaran jättämistä ja ottamista suorittaa kadunvarressa. SKAL:n pitäisi itse motivoida ja opettaa kuskeille eurooppalaiset tavat.

    Ja se Mechelininkadunaukio. Miksi siitä ei tehdä kiertoliittymää? Ilmakuvasta katsottuna se olisi jo lähes valmis. Varmasti nopeuttaisi kaikkea liikennettä. Myös Runeberginkadulle Töölöntorille sopisi kiertoliittymä hyvin. Siinäkin on muoto jo valmiina. Ratikoille sama toteutus, kuin Olympiaterminaalin kiertoliittymässä.

  3. Jari: pitäisikö Hepon siis lähteä valistamaan SKALin johtoa asiasta ja kertoa mistä saa koulutusapua toimintatapoihin?

      1. Samaa mieltä tytön kanssa. Tietenkin rakentavan kriittistä keskustelua ja mukaan myös poliisista Komisario Dennis Pasterstein tms. Joku roti pitää saada.

        Mulla on kasa kuvia, missä kuorma-auto on jalkakäytävän tukkeena, ja vieressä on luvallinen paikka pysähtyä. Samoin kuvia, missä kuorma-auto on pyörätiellä, ja jälleen vieressä laillinen tila.

        Onhan näitä…
        http://www.taksifoorumi.fi/viewtopic.php?f=13&t=2907&start=2055
        kts 13. syyskuu. Voi-voi kumijalkaa, tolpilla (ja aakkos asemilla) on aikaa miettiä.

  4. Lyhyenä kommenttina materiaaleista: Onko kaupungilla strateriaa siitä, miten pyöräkaistat tulisi merkitä kestävästi? Esimerkiksi Runeberginkadulla ajorataan maalatut kaistat haihtuivat yhdessä talvessa. Pelkästä maalista (punainen/valkoiset laitaviivat) ei jää mitään jäljelle yhden nastarengasjakson jälkeen. Uskon että paras ratkaisu olisi punainen asfaltti + kestomerkinnällä viivoitus.

  5. Hienoaa että KSV pyytää kommentteja jo tässä vaiheessa 🙂

    Kapeat pyörätiet ovat kyllä aika ongelmallisia. Pyöräkaistoina ne voisivat toimia paremmin, tosin niillä osuuksilla jossa yöpysäköinti on sallittu pyöräkaistat eivät olisi hyvä ratkaisu. Pysäköinti on ongelmallista pyöräteidenkin kanssa koska ”ovenavauskaistalle” ei ole tilaa. Ehdottaisin että niillä osuuksilla jossa pysäköinti on kielletty muutetaisiin pyörätiet -kaistoiksi.

    Yhdessä kohdassa Arkadiankadun ja Hietaniemenkadun välillä pyörätie on vain 1 m leveä, tämä alkaa olla aika kapeaa 90 cm leveälle laatikkopyörälle.

    Pyörätaskuja ei ole ollenkaan merkitty Mechelininkadulle. Ainakin seuraaviin kohtiin Meklua tarvittaisiin pyörätasku:

    – Ennen Nordenskildinaukiota itäpuollelle. Mahdollistamaan kääntymistä Linnakoskenkadulle ja vasemmalle Topeliuksenkadulle. Pyörätie pitäisi myös muuttaa kaistaksi jo ennen risteystä.
    – Sibeliuksenkadun risteykseen molempiin suuntiin. Länsipuolelle jotta pääsisi kääntymään Sibeliuksenkadulle ja itäpuolelle jotta pääsisi Sibeliuksenpuiston puistokäytävälle (juriidisesti moottoriajoneuvolta kieletty tie).
    – Caloniuksenkadun/Lemminkäisenkujan risteykseen molempiin suuntiin (jos vasemalle kääntyminen ylipäätänsä on sallittua, en muista ulkoa tai ehdi nyt tarkistaa Google Streetvievista).
    -Arkadiankadun risteykseen ainakin itäpuolelle. Länsipuolelta kääntyminen vasemmalle pitäisi ehkä järjestää pyörätien jatkeelle, sillä vasemalle käänytminen on sallittua ainoastaan pyöräilijöille.
    – Hietaniemenkadun risteykseen itäpuolelle.

    On erittäin positiivista että Meklulle saadaan pyörätiet/-kaistat 🙂

    1. Ilmeisesti kääntyminen vasemmalle ei ole sallittua Meklun ja Calloniuksenkadun/Lämminkäisenkujan risteyksessä. Eli sinne ei tarvita taskuja, sen sijaan pyörätien jatkeet Meklua ylittävien suojateiden (molemmalla puolella risteystä) kohdilla olisivat tarpeelisia erityisesti jotta pääsisi Calloniuksenkadulle.

      Sammonkadun kohdalle tarvittaisiin myös pyörätien jatke/muu ylitysmahdollisuus.

      1. Ei pyörätien jatkeita. Jatkeet pakottavat odotteluun jalkakäytävillä, tai sen kulmaukseen tehdyllä pyöräilijän odotuspaikalla, houkutus jalkakäytävällä ajoon lisääntyy. Mielummin pyöräilijä tekee pitkän käännöksen vasemmalle päästäkseen ja odotus tapahtuu pyöräkaistan ja suojatien välisellä alueella, mistä ajaminen jatkuu sen suunnan liikennevalojen mukaan. Sama kohta Tukholmasta, mikä neljäslinja -blogissa (ja blogissa myös juttu). Linkki uudelleen, jos se ei enää aukene??

        http://g.co/maps/v8mms

        Yksisuuntaisuuden yksi monista hyvistä puolista on -jatkeiden puuttuminen. Kovin montaa ei tuohonkaan suunnitelmaan niitä ole tehty, liekö yhtään? Jos aivan pakko on jatke tehdä, niin sen veto pitää lopettaa puoliväliin (tukholma linkki), jotta sitä ei tulkita ja ajeta kaksisuutaisesti.

        1. Olen täysin samaa mieltä että pyörätien jatkeet yleisesti ottaen ei ole hyvää pyöräinfraa. Ongelma Caloniuksenkadun risteyksessä kuitenkin on että vasemmalle kääntyminen on kielletty ja estetty fyysisilla rakenteilla. Tietysti yksi vaihtoehto olisi että pyöräilijöille tehtäisiin poikkeus kääntymiskiellossa, ja että risteyksen keskelle oleviin ajoesteisiin rakennettaisiin tarvittavat ylityskohdat. Tällöin tarvitaan ehdottomasti pyörätaskut ko risteykseen.

          Sammonkadun risteyksessä samanlainen järjestely, kun mitä on suunniteltu Museokadun ristykseen, voisi olla toimiva.

          1. Calloniuksenkadulle ei ole tarvetta avata liittymää. Harvat jotka ajavat pohjoisesta Caloniuksenkadulle voivat kääntyä Museonkadulle josta voi laillisesti kääntyä Caloniuksenkadulle. Tähän oli suunnitelmissakin tehty väylä.

  6. Hei,
    hieno homma, että tällaisia suunnitelmia saa nähdä ja kommentoida aikaisessa vaiheessa. Ihmettelen sitä, miksi Mechelininkadun keskellä menevälle puistokujalle ei voisi rakentaa pyörätietä tyyliin Aleksis Kiven katu?

    Tuo hieno allé menee ihan hukkaan, kun sitä pitkin ei voi yhtenäisesti jatkaa kävellen tai pyörällä pelkäämättä risteävän liikenteen alle jäämistä. Ymmärrän, että se on jäänne kadulla joskus kulkeneista raitiovaunukiskoista, mutta se ei ole hyväksyttävä selitys sille, että kaunis osa katua on tällä hetkellä melko turha.

    1. Kyllähän näitä pyöräbulevardeja löytyy muutamia. Mainitsemasi Aleksiskivenkadun lisäksi myös Koskelantiellä ja Munkkiniemen puistotiellä pyöräily hoituu hyvin autoliikenteen keskellä puiden alla.

      1. Toinen kysymys on että toimiiko kyseinen järjestely…no ei oikeastaan. Munkkiniemen puistotie:
        virhe1, yhdistetty kevyen liikenteen väylä ,
        virhe 2, autoilijat eivät ymmärrä että keskellä pyöräillään/ei näe puitten seasta,
        virhe 3, varsinkin helsingin päädyssä pyörätie loppuu yllättäen, pyöräillen ei pysty mitenkään jatkamaan ja ainot mahdollinen on jalkautua ja yhtäkkiä kääntyä 90 astetta suojatielle suoraan autojen eteen,

        .virhe x älyttömän liukas lehtikeleillä

  7. Tuon malliset pyörätiet ovat ongelmallisia eikä uusia sellaisia kai rakenneta. Turvallisuusongelmana on sama suoraan pyöräilevän ja kääntyvän auton konflikti kuin ajoradan vieressäkin, paitsi että noiden harvinaisuuden vuoksi autoilijoiden varovaisuus on vielä vähäisempää. Siirtyminen tien poikki tuonne keskikaistalle ja lyhyen matkan jälkeen takaisin taas on sujuvuusongelma, varsinkin jos sitä varten kummassakin päässä pitäisi odottaa suunnilleen kokonainen liikennevalosykli.

    Yhtenäinen jalankulkuyhteys siinä kyllä saisi olla, suojatiet on ilmeisesti jätetty pois lähinnä Mechelininkadulta vasemmalle kääntyviä ajatellen. (Ei siinä ikinä ole raitiotietä ollut, mutta ehkä siihen on sellaista varten jätetty varaus tai sitten vain yhdenmukaisuuden vuoksi.)

    Suunnitelma näyttää varsin asialliselta. Vähäinen erottelu jalankulkijoihin ei välttämättä ole iso ongelma kun eihän tuolla mitään jalankulkijoita juuri edes liiku. Paitsi Sibeliuspuiston turistibusseista tulevat, niiden pysäkkilevennyksessä pyöräkaista onkin vedetty oikein ajoradan puolelle.

Vastaa käyttäjälle BenjaminPeruuta vastaus